Публикация

​​​​​​​Има ли връзка между Синдрома на хроничната умора и чревните бактерии?

Промяната в чревните бактерии може да е ключ за разгадаване на болестта

Съществува разлика в чревните бактерии при пациенти, страдащи от Синдром на хроничната умора, и при здрави хора, установи проучване в САЩ.

Откритието е сред първите, които свързват отклонения в общата мозайка на чревните бактерии – т.нар. микробиом, и хроничната умора, чиито причини още не са изяснени напълно от специалистите.

Не е ясно дали различията в чревните характеристики са симптом на Синдрома на хроничната умора или пък негова основополагаща причина, обяснява ръководителят на изследователския екип д-р У. Йън Липкин. Възможно е обаче тези чревни различия да са свързани със степента на заболяването, смята ученият, който е директор на Центъра за инфекции и имунитет към Училището по медицина на Колумбийския университет.

Промяната в чревните бактерии може да е ключ за разгадаване на болестта

Хората със Синдром на хроничната умора обикновено се оплакват от изключителна умора след проявени физически или умствени усилия, болки в мускулите и ставите, проблеми с мисловната активност и със съня.  Само обаче около 20 процента от хората, които страдат от синдрома, знаят за заболяването си, защото той се диагностицира много трудно, показват данните на американските Центрове за контрол и превенция на заболяванията, припомня изданието WebMD.

В последните години учените започнаха да изследват човешкия микробиом, търсейки отговори на редица необяснени медицински състояния. Микробиомът е съвкупност от бактерии, които живеят по и във тялото ни. „В това изследване описваме само бактериите в червата. Те оказват влияние на начина, по който се чувстваме, на това как имунната ни система реагира на околната среда и как се съпротивляваме на заболяванията“, обяснява д-р Липкин.

За да установи потенциалната връзка между Синдрома на хроничната умора и чревния дисбаланс, научният екип събрал за изследване 50 пациенти със синдрома и 50 здрави доброволци от 4 американски щата. Повечето от участниците били жени на средна възраст 51 г.

На всички участници били взети фекални проби, които били изследвани генетично, за да се определи типа и количеството на наличните бактерии. Анализирани били и кръвните им проби.

Промяната в чревните бактерии може да е ключ за разгадаване на болестта

Изследването установило, че хората със Синдром на хроничната умора имат различни чревни бактерии от здравите участници. По-специално, учените установили, че пациентите с хронична умора, но не и здравите участници, имат голям брой бактерии от няколко специфични чревни вида. Също така, сред хората със Синдром на хроничната умора бактериалният баланс се променя в зависимост от тежестта на заболяването, показали данните от изследването.

И двете връзки остават в сила независимо от това дали пациентът страда или не от Синдром на дразнимото черво. Двете заболявания често вървят ръка за ръка, припомнят от екипа.

Изследването е начална, но важна стъпка по пътя на определянето на това какъв трябва да бъде здравословният микробиом, коментира д-р Липкин.

В момента в САЩ няма одобрено лечение за Синдрома на хроничната умора и за това ще са нужни още много изследвания, смятат специалистите.

Няма единично обяснение за синдрома, обяснява и д-р Джим Пейджъл, клиничен преподавател в медицинското училище на Университета на Колорадо. Според него отклоненията в микробиома могат да отразяват само „второстепенен фактор“, свързан, но не и основна причина за синдрома. Много фактори биха могли да играят роля, смята той.

„Ние имаме само много ограничено разбиране за това какво влиза в един балансиран хранителен режим и връзките на стомашночревната флора със заболяванията. Има много повече неща, които не знаем, отколкото такива, които знаем“, предупреждава д-р Джим Пейджъл.

Данните от новото изследване бяха публикувани на 26 април в сп. Microbiome.

Коментари