Публикация

Художник подари свои картини на Болница „Тракия", за да радва пациентите

Художник подари свои картини на Болница „Тракия", за да радва пациентите

Десет картини на известния художник от Казанлък Росен Дончев вече красят фоайето на Гастроентерологично отделение на Болница „Тракия". Росен Дончев подари картините в името на пациентите - за да се чувстват те още по-добре в болничната обстановка. Защото колкото и приветлива и модерна да е тя, присъствието на изкуството винаги създава по-добро настроение и самочувствие.


Постоянната експозиция беше открита на 11 февруари - точно на рождения ден на Росен Дончев, който получи поздравления и благодарности както от началника на Гастроентерологично отделение д-р Иван Сираков, така и от ръководството на болницата и от много пациенти.


Д-р Сираков изненада приятно именития художник със специално изработен плакет с надпис „С благодарност към Росен Дончев за таланта, с който ни вдъхновява да даряваме  Добро!", както и с комплект професионални четки за рисуване.
Това не е първия подобен жест на художника Росен Дончев и неговата арт-галерия „Ателието". Досега той е дарявал картини и на други здравни заведения - държавни, общински болници, както и частни.

„Защото пациентите навсякъде са едни и същи и изкуството въздейства по един и същи начин", казва Дончев.


Той и приятелите му художници от Казанлък, Стара Загора и от Съюза на художниците замислят да осъществят мащабна кампания за даряване на картини в болнични отделения.

 

Ето какво каза художникът Росен Дончев в интервю за Болница „Тракия":


- Г-н Дончев, какво Ви провокира за този прекрасен жест - да подарите на цяло едно болнично отделение свои картини?
- За мен това е една от най-страхотните болници, които съм виждал. Чест и привилегия е мои картини да красят пространствата ѝ. Даряването на картини за здравни заведения е стара идея на нашата галерия „Ателието" в Казанлък. Аз, моята съпруга Валя Запрянова, сина ни Кирил Кацаров - дарявали сме няколко пъти за казанлъшката болница , за частни клиники в Казанлък, но в такъв мащаб реших да го направя за първи път.

 

- Картините освежават визията на отделението по много приятен начин. Специално ли са подбрани за тази цел?
- Картините образуват своеобразен цикъл, който подготвих специално за болница „Тракия". Вярвам, че ние художниците можем да направим живота на хората, които имат някаква болка в момента, малко по-красив и уютен. Тъй като не можем да купим скъпата апаратура, нужна за тяхното лечение, можем поне да направим пребиваването им тук по-леко и по-близко до домашната обстановка.Този цикъл от картини носи белезите на моята дълггодишна работа в областта на българската иконография. Мисля, че това е една подходяща тема за здравно отделение. Част от картините са по-абстрактни, по-жизнерадостни и цветни - модерни композиции, пълни с ангели, богородици, къщи, птици и предмети от нашето ежедневие. Дълги години бях художник иконописец на етнографския музей в „Етъра". Като член на Съюза на българските художници започнах да правя абстрактни картини, но в последните години отново се връщам към рисунката - към образа, към приказните сюжети, които винаги са ме вълнували.
Заедно с колегите ми от Казанлък, Стара Загора и Съюза на художниците ще провокираме идея за по-красиви болници с помощта на изобразителното изкуство - не само в държавните и общински здравни заведения, но и в частните.


- Вярвате ли че изкуството също може да лекува?
- Аз твърдя, че изкуството също лекува. Знаете ли, художниците са много щастливи хора. Защото имат привилегията да разместват Времето и Пространството и да правят този свят по-красив и по-добър, отколкото ни се струва. Ако с дарените картини накарам дори една усмивка да изгрее на лицето на само един пациент в Болница „Тракия", ще бъда щастлив. И ще имам самочувствието, че трябва да продължа и да правя това и в други отделения.


- Пациентите наистина се спират и се усмихват пред вашите картини. С интерес ги разглежда и персонала на отделението. Как се роди приятелството ви с д-р Иван Сираков - началника на Гастроентерологично отделение?
- Моят баща беше пациент на отделението в Болница „Тракия". Сега той е жив и здрав, благодарение на д-р Сираков и на неговите колеги, на страхотната Лилия Господинова, която е заместник-директор на болницата. За него се грижиха по прекрасен начин и в Кардиологично отделение, така че впечатленията ми са широки. Такова отношение и професионално ниво на работа съм виждал само в най-реномираните болници в София. Без да звучи като комплимент, наистина „Тракия" е уникална болница. Д-р Сираков е страхотен човек и професионалист. Намерихме много общи теми и приятелството между нас се роди напълно естествено.


- Какво ви дава като творец излизането от канона, смесването на реалния ни свят с вярата в Бога и божественото, за което обикновено се сещаме най-вече когато имаме проблем и се молим за здраве?
- Дори в класическата иконография при най-големите български представители отпреди 200-300 години, всички, които са излезли от канона, са оставили голямата следа в изобразителното изкуство. Днес то е еклектика от стилове, жанрове, от думи и от технологии дори. Вярата, християнството, със всички метафори, които носят свещените текстове и образи, винаги ще бъдат едни от големите извори за модерно творчество - не само в изобразителното изкуство,но и в театъра, в музиката, във всичко. Това е изконната вяра на Човека в Доброто. Мисля, че човек е мярата за всички неща. Затова много харесвам естетиката на Древна Гърция и на древния свят изобщо, защото в центъра на изкуството тогава е стоял човека.


- Наскоро в Казанлък се състоя 15-тата Ви самостоятелна изложба. Защо я нарекохте „Проекти"?
- Тази изложба наистина е по-различна от всички експозиции, които съм правил досега. Чрез нея събирам мислите си, с които през годините съм работил по различни проекти. Затова и така я нарекох - „Проекти". Тя включва пилотните издания на няколко мои стихосбирки, една ръкописна книга, моите занимания в областта на висшата мода. Всички живописни платна, които бях подбрал за този формат, бяха участвали в различни национални, европейски и световни събития.

Коментари