Публикация
ЗАЩО БЪЛГАРИЯ Е НА ПОСЛЕДНО МЯСТО ПО МЕДИЦИНСКИ НАУКИ И ИНОВАЦИИ СРЕД СТРАНИТЕ ЧЛЕНКИ НА ЕС ?
ЗАЩО БЪЛГАРИЯ Е НА ПОСЛЕДНО МЯСТО ПО МЕДИЦИНСКИ НАУКИ И ИНОВАЦИИ СРЕД СТРАНИТЕ ЧЛЕНКИ НА ЕС ?
Доц.Влади Манев–клиничен имунолог,председател на програмен консултативен съвет по имунотерапия и имунопрофилактика на рака /www.immuno-bg.org / носител на приза „Изобретател на 2016 „ с три признати патента за имунотерапия на рака .
От десетилетия България е на последно място по медицински науки и иновации .Какво следва незабавно да се направи така ,че България да има достойно място, съизмеримо с икономическото развитие и стандарт на живот със страните членки на ЕС ? За това е нужно да се постигне надпартиен национален консенсус за същността, създаването и внедряването на иноваците, а именно :
1.Иновациите са фундамента за прогреса на всяка икономика и за стандарта на живот във всяка развита страна .
2.Иновациите създават принадена стойност, разкриват нови работни места.
3.Върхова форма за иновация е регистриран световен приоритет с патент за изобретение и внедрен в производство, конвертируем на световния пазар.
4.Здравеопазването е важна съставна част от икономиката на всяка държава и следва да участва в иновативното развитие на страната.
5.Медицинската наука е „закотвена” на последно място в иновациите и така не участва в икономическото развитие на страната. Това е така защото :
1.Иновация в здравеопазването се приема в практиката ,че е свързана с трансфер на задгранична интелектуална собственост, купуване на авангардна апаратура или друго средство за лечение или профилактика, когато е внедрено и у нас .
2. Създаването и регистирането на световен приоритет е проблемно у нас по многобройни причини.
2.1.При създаден и регистриран световен приоритет с признат патент за изобретение в областта на „стратегически важни за държавата направления в медицината” и при наличните нормативи за внедряване , внедряването е мисия невъзможна или би била изключение.
3.Нужен е дефиниран закон, където да е определено, що е то стратегическо важно направление в медицината . Няма нормативи ,които да определят, кои у нас са признати за „стратегически важни за държавата направления в медицината” ?
3.1.Следва да бъдат дефинирани за такива тези ,които са с най-голяма смъртност и застрашават националната сигурност:1.Сърдечно-съдовите заболявания. 2..Онкологичните заболявания. 3.При условията на тежка епидемия или пандемия,законодателят следва да предвиди включване автоматично признаване на статут за „ стратегическо важно за държавата направление на медицината.„.с произтичащите от това разписани законови изисквания,предварително гласуван бюджет и действия на отговорните институции.
ПРЕДЛАГАМЕ СЛЕД ИЗБОРИТЕ ЗАКОНОДАТЕЛЯТ ДА ДЕФИНИРА:
1. Кои са стратегически важни за здравеопазването направления. Предлагаме това да са по дефиниция, изброените по-горе медицински направления с най-голяма смъртност и застрашаващи националната сигурност
1.1.Парламентът да гласува бюджет на Министерството на здравеопазването за иновативно развитие на медицинската наука и практика.
1.2.Държавата по закон следва да има правото и задължението при признат патент за изобретение в стратегическо важно за държавата направление в медицината да придобива интелектуалната собственост, като изкупува признатия патент за изобретение и инвестира за неговото внедряване. Нормативно следва да се осигури прилагане на нормативната практика на една от водещата в иновациите страна /Германия / в страните членки на ЕС , а именно :
1.3.При придобиване от държавата на интелектуална собственост върху признат патент за изобретение в стратегически важни за държавата направления и при успешно внедряване,държавата като законов собственик възвръща многократно вложените средства за внедряване. като продава лицензии от патента./Германия /
2.Разкриване в МЗ на сектор или отдел за „Иновативно развитие на медицината и внедряване на признати патенти за изобретения в стратегически важни за държавата направления на медицината .” В състав : специалист по патентно право и лекар изобретател , патентопритежател с минимум три признати патента за изобретения.
2.1. Нормативно да се гласуват правомощия на МЗ да възлага и финансира иновативни проекти предложени от академични структури,от частни лечебни заведения, нестопански здравни организации и частни физически лица,хабилитирани с висше медицинско образование, когато предложените проекти са тематично по изброените стратегически важни за държавата направления.
2.2.Разкриване на специализирана иновативна медицинска структура за правене на иновативна медицина/Център, Институт за клетъчна имунотерапия и имунопрофилактика на рака .
2.3..Държавна политика за създаване, мотивиране,протектиране и опазване за държавата на иновативно мислещи лекари,молекулярни и клетъчни биолози, доказали рецидивиращо иновативно мислене, изпреварващо времето, практиката, структурите и нормативите при признати най-малко три патента за изобретения в стратегически важни за държавата направления .
3.За период от 4-ри години до внедряване на патента за изобретение в стратегически важно за държавата направление в този период държавата осигурява на патентопритежателя законов статут на „Комисар по темата или направлението”. Този статут дава правомощия на патентопритежателя за пълна и безусловна подкрепа от държавата за реализиране работата по етапите на внедряване.
3.1. МЗ следва да получи нормативно права като се гласува целеви бюджет да възлага и осигурява необходимите условия за извършване спешни проучвания по предложен и внесен научно аргументиран проект за намаляване смъртността при болни с Ковид-19, за профилактиране страничните явления и късните усложнения.Проектът изисква апаратурно отстраняване факторите,които доказано убиват или водят до късни усложнения.
3.2.Съдаване у нас на поне 3/три /Центъра за интензивна апаратурна пурификация/подобно на хемодиализните центрове/ за тежко болни с Ковид-19 за профилактиране и намаляване страничните усложнения и смъртността .
3.3. Държавата и медиите да съдействат в популяризирането за безвредни средства,които приложени в домашни условия, биха намалили усложненията за постъпване в болница. Така би се намалил бързо и натиска върху здравната система.Такова средство от първа линия за противодействие на инфекцията ,би могло да бъде и аминокиселината L-лизин .Приложена в първите часове до 1-2 дни след получаване на първите симптоми съмнителни за Ковид-19 , приложена в продължение на 4-ри дни по схема описана в публикация в Credo web : ”Възможност за използване на L-лизин в терапията на болни с Covid-19 "
https://www.credoweb.bg/publication/127246/vazmozhnost-za-izpolzvane-na-l-lizin-v-terapiyata-na-bolni-s-covid-19-dots-vmanev-klinichen-imunolog-wwwimmuno-bgorgп
Коментари