Публикация

ВАС отмени наредбата за удовлетвореността на пациента

ВАС отмени наредбата за удовлетвореността на пациента

Социолози няма да проучват дали болните са доволни от оказаната медицинска помощ, плащана от касата


Петчленен състав на Върховния административен съд отмени наредбата на здравното министерство за проучване удовлетвореността на пациентите от лечението в болниците, приета през декември 2015 г.

Наредбата предвиждаше Националната здравноосигурителна каса да наеме социологическа агенция, на която да предостави данни на всички лекувани пациенти. Агенцията трябваше чрез телефонно интервю да проучи дали хората са удовлетворени от прегледите и оказаната медицинска помощ, заплащана от касата. При системно недоволство, документът предвиждаше НЗОК да може да налага санкции, дори да прекратява договори. 

Петчленният състав на ВАС изтъква, че изпълнението на предвидената в наредбата дейност, включително възлагането ежегодно от НЗОК на изпълнител с доказан опит в предоставяне на услуги по проучване и анализ на общественото мнение, има финансови измерения, което е налагало финансова обосновка на очакваните разходи.

Това обаче не е извършено, независимо, че е общоизвестно затрудненото финансово състояние на НЗОК. Не е ясно какви са предвидените ограничения и мерките относно оптимизиране на разходите, дали е възможно и от кои разходни пера в бюджета на касата биха могли да се отделят такива средства, които с оглед на значителния обем на проучванията, предвидени в методиката, с висока степен на вероятност ще са в значителни размери“, се посочва в мотивите на съда.

Делото беше заведено по жалба на Центъра за защита правата в здравеопазването, Националното сдружение на общопрактикуващите лекари в България и Националното сдружение на частните болници в България. Тричленен състав на ВАС отмени наредбата през юли, но решението бе обжалвано от министъра на здравеопазването. 

Сегашното решение на съда е окончателно.

Коментари