Солта увеличава апетита и трупа килограми, твърди ново проучване
Солта увеличава апетита и трупа килограми, твърди ново проучване
Солта увеличава апетита и трупа килограми, твърди ново проучване
Здравето е в твоите ръце
Здравето е в твоите ръце
Страница
Солта увеличава апетита и трупа килограми, твърди ново проучване

Солта увеличава апетита и трупа килограми, твърди ново проучване

Хората, които ядат много солено, в действителност пият по-малко вода от тези, чиято диета е по-безсолна

Общоприето е да се смята, че солените храни засилват жаждата и ни карат да пием повече вода. Може ли обаче солта също така да ни накара да ядем повече?

Учени започнаха да изследват непознатото досега влияние на солта върху глада и качването на килограми. Няколко проучвания, проведени в последно време, хвърлят светлина върху свойството на солта да подтиква към консумиране на по-големи количества храна, съобщава изданието WebMD. 

„Досега винаги сме се концентрирали върху това как солта влияе на кръвното налягане. Сега трябва да разширим понятията, като включим връзката между солта и хранителния режим“, коментира д-р Йенс Титце, хоноруван преподавател по медицина и молекулярна физиология и  биофизика в университета „Вандербилт“ в гр. Нешвил, САЩ. 

Сол в Космоса

Д-р Тице е главният изследовател в новото проучване, което оспорва общоприетото схващане, че солените храни ни карат да ожадняваме. Вместо това той установява, че хората, които ядат много солено, в действителност пият по-малко вода от тези, чиято диета е по-безсолна. В същото време тези, които ядат много сол, огладняват по-бързо. В дългосрочен план това увеличаване на апетита може да ни подтикне да преяждаме и да качим килограми, установява екипът.

За изследването д-р Титце и колегите му получили достъп до уникална група участници. Това били 10 руски космонавти, които се подготвят за трудностите на космическо пътуване до Марс. Симулацията на космическия полет, която продължила месеци наред, предоставила стабилна среда, в която екипът да изследва как солта влияе на организмите им. 

По време на проучването хранителният режим на космонавтите не се променял с изключение на един ключов фактор – изследователите променяли количеството на солта в храната. Участниците започнали експеримента с диета, която включвала 12 грама сол на ден. Това е около 2 пъти повече от препоръчваната от американските диетолози дневна доза. След няколко седмици изследователите намалили количеството на солта на 9 грама на ден. В третата фаза на експеримента космонавтите поемали по 6 грама сол дневно. 
Това, което се случва по време на изследването, преобръща представите на екипа. Оказва се, че космонавтите пият повече вода, когато солта в храната им намалява. „Просто не можехме да разберем това“, разказва д-р Титце.

Имало и още една изненада. Космонавтите се оплаквали, че са гладни, когато били на хранителен режим с високи дози сол. „Ние им казвахме – не може да сте гладни, получавате същото количество храна. Единственото нещо, което бе променено в храната, бе дозата на солта“, разказва изследователят

Една чаена лъжичка сол дневно

Натрият, който е основен компонент на солта, е важна част от нашия хранителен режим и не отговаря само за вкусовите качества на храната. Той допринася за нормалната работа на нашите мускули и нерви и помага на телата ни да поддържат подходящия воден баланс. 
Когато нивото на натрия се вдигне твърде високо, често скача и кръвното налягане. С течение на времето високото кръвно налягане може да доведе до сериозни, а понякога и живото застрашаващи последствия.  Може да причини инсулт, инфаркт, бъбречно заболяване и други здравословни проблеми.

Американските инструкции за здравословно хранене препоръчват човек да консумира по-малко от 2300 мг натрий на ден, за да се предпази от високо кръвно налягане. Това количество се равнява на около 1 чаена лъжичка сол дневно. Според Американската асоциация за сърцето идеалното количество натрий за възрастен човек трябва да е не повече от 1500 мг на ден.  

Повечето възрастни, обаче, консумират доста повече натрий. Здравните власти в САЩ, например, са изчислили, че средният американец консумира по 3400 мг всеки ден.  
Изследвания за солта

През последните няколко години започнаха изследвания за това дали количеството сол влияе на затлъстяването при човека. Ето резултатите от проучванията: 

•    През 2015 г. британски и китайски изследователи обявиха данните от проучване, според което телесните мазнини се увеличават при деца и възрастни, които са на хранителен режим с високо съдържание на сол. Консумирането на един допълнителен грам сол всеки ден увеличава риска от затлъстяване при децата с 28%, а при възрастните с 26%. 
Авторите на изследването обясняват, че не знаят защо солта има такова въздействие. Други изследвания обаче твърдят, че може би солта променя начина, по който организмът ни изгаря мазнините. 

•    Австралийско проучване, публикувано миналата година, свързва високото съдържание на сол в храната с 23% по-голяма опасност от затлъстяване при децата. Малчуганите може би ядат повече, тъй като солта прави храната по-вкусна, предполагат авторите. Освен това те предполагат, че когато децата ожаднеят след едно солено ядене, посягат към леснодостъпните висококалорични безалкохолни напитки.

•    Друго проучване от 2016 г., проведено от екип на университета “Дийкин“ в Австралия, свързва консумацията на сол с 11-процентно увеличение на храната и калориите, които възрастните поемат. Солта подобрява вкуса на храната и това най-вероятно изкушава хората да консумират по-големи количества, коментира Ръсел Кийст, преподавател по диетология и началник на Център за изучаване на вкусовете в университета „Дийкин“. Той е убеден, че солта кара хората да ядат повече. 

Всички тези изследвания показват връзка между солта и телесните мазнини, увеличеното количество храна и затлъстяването, но не доказват, че именно солта е причината това да се случва. Затова са необходими още изследвания за ролята на солта, предупреждават учените.

Сол и мишки

В изследването с космическата симулация авторите не успели да разберат защо космонавтите, които били на диета с високо съдържание на сол, пиели по-малко вода и огладнявали по-бързо. Затова започнали да провеждат изследвания върху мишки. 
Проучването показало, че когато мишките са на режим с високо съдържание на сол, техният черен дроб произвежда веществото урея, която помага да се поддържа балансът на водата в организма. Производството на урея обаче изисква много енергия, обяснява д-р Титце. С други думи, организмът има нужда от храна, по-специално от протеини. Именно тази нужда може да е причината за глада при космонавтите, смятат учените. 

„Фактът, че те не пият повече течности, но искат повече храна, е интересен. Това означава, че функционират механизми, с които ние още не сме запознати“, коментира д-р Виджайа Сурампуди, директор на Програма за контрол на теглото към Университета на Калифорния, Лос Анджелис. 

„Изследването показва, че трябва да се научим да разбираме по-добре как се контролират апетитът и жаждата в организма ни. Контролът на апетита е много, много сложен процес“, коментира от своя страна д-р Марк Зайдел, преподавател в Училището по медицина в университета Харвард.  

Гответе си сами, увеличете другите подправки 

Бъдещите изследвания ще дадат повече обяснения за откритията, направени от д-р Титце.  Той обаче има полезен съвет за всички, които се интересуват как да се хранят:

„Ако сте на диета и се опитвате да намалите количеството на храната, която консумирате, но сте постоянно гладни, започнете да мислите за солта в нея. Може би намаляването й ще ви помогне.“

Намаляването на солта в храната може да се окаже трудно, предупреждава диетологът Лорън Блейк от щатския университет на Охайо. Ето и неговите съвети:

•    Старайте се да пазарувате сурови храни и да си ги приготвяте вкъщи. Преработените храни и ястията в ресторант са с доста добавена сол. 

•    Внимавайте с подправките като дресинги за салати, кетчуп и соев сос, които са пълни с натрий.  

•    Намалете солта постепенно, за да може вкусът ви да се адаптира. Ако го направите изведнъж, храната ще ви се стори блудкава. 

•    Подправяйте храната си с пресни или изсушени билки, чесън и черен пипер. Колкото повече вкусове добавяте, толкова по-малко сол ще ви е нужна.

•    Първо опитайте храната, преди да вземате солницата. Може да се окаже, че не се нуждае от допълнителна сол. 

Реклама

Мнения