Пиенето на мляко намалява опасността от ранна менопауза
Пиенето на мляко намалява опасността от ранна менопауза
Пиенето на мляко намалява опасността от ранна менопауза
Здравето е в твоите ръце
Здравето е в твоите ръце
Страница
Пиенето на мляко намалява опасността от ранна менопауза

Пиенето на мляко намалява опасността от ранна менопауза

Ново изследване в САЩ обаче показва, че млякото може да влияе положително и на хормоните ни

Общоприето е да се смята, че млякото помага за укрепване на костите ни. Ново изследване в САЩ обаче показва, че млякото може да влияе положително и на хормоните ни. 

Жените, които консумират по-голямо количество калций с храната, са по-малко застрашени от ранна менопауза в сравнение с тези, които не го правят, показва 30-годишно проучване на екип от Училището за обществено здраве към Университета на Масачузетс. 

Ново изследване в САЩ обаче показва, че млякото може да влияе положително и на хормоните ни

Изследването

Учените наблюдавали 120 000 жени. Всички те били събрани за изследването на възраст между 25 и 49 години. Изводите от проучването са, че тези от жените, които консумирали най-много калций с храната, били с 13% по-малко застрашени от ранна менопауза преди 45-годишна възраст. Високото съдържание на витамин Д в храната, поемано с обогатено мляко или тлъста риба, например, също се оказва полезно, като намалява риска от ранна менопауза със 17%, обяснява ръководителката на изследването Александра Пърдю-Смит. 

Участничките с най-високите нива на калций и витамин Д пиели по около половин литър обогатено прясно мляко на ден. Прието е, че млякото е най-добрият източник на калций. Богати на калций са също листните зеленчуци като къдраво зеле и броколи, както и мазната риба. Богати на витамин Д пък са мазна риба, сирене и яйчен жълтък. 

Изследователският екип също така взел под внимание други външни фактори като прием на зеленчуци, протеини и алкохол, индекс на телесна маса и тютюнопушене.  

Каква е връзката

Макар че учените не са формулирали специфично обяснение за връзката между поеманите вещества и менопаузата, най-новото изследване прави връзка с предишни проучвания, които показват, че дефицитът на витамин Д е свързан с други хормонални заболявания като синдром на поликистозните яйчници, ендометриоза и предменструален синдром.

„Има много категорични лабораторни доказателства, че витамин Д увеличава производството на хормони, които забавят стареенето на яйчниците, както и скоростта, с която една жена губи яйцеклетките си. Това е важно, защото менопаузата настъпва, когато жената няма повече яйцеклетки“, обяснява Пърдю-Смит.

Калцият също може да влияе на остаряването на яйчниците, тъй като той е наличен заедно с хормони в кравето мляко като прогестерон, който също намалява риска от ранна менопауза, обяснява изследователката. 

Около 10% от жените са засегнати от ранна менопауза. Тя се свързва с увеличен риск от сърдечносъдови заболявания, остеопороза и ранен когнитивен упадък. 

Ето и изводите от изследването:

„Фертилността на жената спада драматично през 10-те години, които предшестват менопаузата, така че ранната менопауза може да има дълбоки психологически и финансови последствия за двойката, която не успява да зачене свое дете. Затова е необходимо да се идентифицират всички рискови фактори за ранна менопауза, които могат да бъдат променяни, като например хранителният режим на жената“.

Ново изследване в САЩ обаче показва, че млякото може да влияе положително и на хормоните ни

Храни, богати на калций и витамин Д

Британската диетоложка Фрида Харю дава съвети как да променим начина си на хранене, за да си осигурим здравословна доза калций и витамин Д, дори да не сме големи почитатели на млякото:

Мляко

Това е най-очевидният източник на калций, от който той се абсорбира най-лесно. В допълнение, млякото е добър източник на магнезий и витамин Д, които в комбинация помагат на организма ви да поеме възможно най-много калций. 

Сирене

Съдържа голям процент мляко и следователно калций. Някои сирена се правят с малко или никаква лактоза, което означава, че дори тези, които са алергични, могат все пак да се насладят на парче сирене и следователно да поемат дозата си калций. Ако търсим сирене, богато на витамин Д, трябва да изберем рикота. Тя съдържа 5 пъти повече витамин Д от всички останали сирена. 

Сардини 

Сардините са отличен източник на омега-3 мазнини. Знаете ли обаче, че те са също много добър източник на калций? Една малка консервна кутия съдържа 350 мг калций. Прибавете няколко от тези солени рибки към салатата си за подобряване на вкуса. Така също ще си набавите допълнителни количества калций, витамин В12 и витамин Д.

Портокали

Портокалите са не само богати на витамин С, но също и на калций. Само един портокал съдържа над 70 мг калций. Още повече, една чаша прясно изцеден портокалов сок съдържа повече витамин Д от една чаша обогатено мляко.  

Сьомгата е най-добрият източник за витамин Д.

Сьомга

Тази риба е най-добрият източник за витамин Д. Само половин филе от сьомга има 1000 единици витамин Д, което е повече от препоръчаната дневна доза за човек. 

Яйца

Две големи яйца от свободни кокошки съдържат около една осма от препоръчаната дневна доза витамин Д. Те имат и много други качества, които са полезни за здравето. 
Най-добре е да обсъдите с вашия лекар дали изобщо е необходимо да приемате хранителни добавки. Маслото от черния дроб от треска например е много добър естествен източник на витамин Д. Добре е освен това да правите така, че си осигурите достатъчно дневна светлина. 

Данните от изследването бяха публикувани в American Journal of Clinical Nutrition.

 

Реклама

Мнения