Дефицитът на витамин Д през бременността влияе негативно на развитието на детето
Дефицитът на витамин Д през бременността влияе негативно на развитието на детето
Дефицитът на витамин Д през бременността влияе негативно на развитието на детето
Здравето е в твоите ръце
Здравето е в твоите ръце
Страница
Дефицитът на витамин Д през бременността влияе негативно на развитието на детето

Дефицитът на витамин Д през бременността влияе негативно на развитието на детето

В ранна детска възраст това води до ниски резултати в тестове за общо и фино двигателно развитие

Недостигът на витамин Д по време на бременността се отразява отрицателно върху социалното развитие и двигателните умения на детето в ранна възраст, показва ново проучване, публикувано в британското сп. Nutrition.


Екип изследователи от Университетите на Съри и Бристол изследвали повече от 7000 майки и техните деца. Те установили, че бременни с дефицит на витамин Д (по-малко от 50 наномола на литър в кръвта) е по-вероятно да родят деца, които по-късно имат ниски резултати в тестове за общо и фино двигателно развитие на възраст 2 г и половина в сравнение с бременни, при които витаминът бил в достатъчна концентрация, съобщава изданието News Medical.

Тестовете, направени на децата, включват оценка на тяхната координация като ритане на топка, баланс и скокове, използване на фината мускулатура като държане на писалка и строеж на кула от тухли.

Установено било, че недостигът на витамин Д по време на бременността също така се отразява на социалното развитие на детето на възраст 3 г. и половина. Не е установена обаче взаимовръзка между наличието на витамин Д в кръвта на майката и развитието на детето на по-голяма възраст (например IQ и способности за четене на възраст 7 и 9 годишна възраст).

Предишни изследвания с животни вече показаха, че неврокогнитивното развитие на плода в утробата се повлиява негативно, когато нивата на витамин Д в кръвта на майката са ниски. Изследователите смятат, че взаимодействието между витамин Д и допамина в мозъка на плода може да играе ключова роля в неврологичното развитие на зоните на мозъка, контролиращи двигателното и социалното развитие. 


Богати на витамин Д са мазната риба (например сьомга, сардина, скумрия и прясна риба тон) и в по-малки количества в червените меса, яйцата, обогатени масла и някои зърнени закуски. Ако обаче човек не изяжда голяма порция мазна риба (100 гр.) всеки ден, е трудно да си набави препоръчаната дневна доза от 10 микрограма единствено само чрез храната, коментира водещият автор в изследването д-р Андреа Дарлинг от Университета на Съри.  
Затова е добре при дефицит на витамин Д да се взема дневна доза от 10 микрограма като хранителна добавка, особено през есента и зимата, когато слънцегреенето е доста по-слабо, съветва той. 

„Важно е обаче да се знае, че “повече“ не означава непременно „по-добре“ и е важно да не се приема твърде голямо количество витамин Д под формата на хранителни добавки, тъй като в големи дози това може да се окаже токсично за организма“, предупреждава д-р Дарлинг.

 

Реклама

Мнения