Стресиращите събития в живота могат да състарят мозъка с поне 4 години
Стресиращите събития в живота могат да състарят мозъка с поне 4 години
Стресиращите събития в живота могат да състарят мозъка с поне 4 години
Здравето е в твоите ръце
Здравето е в твоите ръце
Страница
Стресиращите събития в живота могат да състарят мозъка с поне 4 години

Стресиращите събития в живота могат да състарят мозъка с поне 4 години

Стресът засилва възпалението, което може да увеличи шансовете да се развие деменция

Силно стресиращи събития в живота на човека като смъртта на дете, развод или уволнение могат да състарят мозъка ни с поне 4 години, твърдят американски изследователи, цитирани от Би Би Си. 

Те проучили тестовете за памет и мисловни функции на 1300 души над 50-годишна възраст, за да установят здравословното състояние на мозъка им. Изследването не е проучило риска от деменция и експертите твърдят, че в случая причината може да са много фактори. 

Резултатите от изследването бяха представени на международна конференция на Асоциацията за алцхаймер в Лондон. 

Макар че изследването не е установило директна връзка между стреса и увеличения риск от деменция, известно е, че стресиращите преживявания се отразяват на работата на мозъка, а това в дългосрочен план може да доведе до деменция.  Според учените стресът засилва възпалението, което може да увеличи шансовете да се развие деменция. Това в момента се изследва от екип от Университета на Саутхемптън, Великобритания.

 

Стресът засилва възпалението, което може да увеличи шансовете да се развие деменция

 

Слаба памет 

В настоящото изследване, проведено от Училището по медицина към Университета на Уисконсин, САЩ, е установено, че чернокожите са по-застрашени от стрес в ежедневието си от останалите етнически групи. Те се представят с най-слаби резултати на тестовете за памет и освен това мнозинството от тях живеят в по-бедни квартали. Стресовите преживявания сред всички етнически групи включват проблеми с образованието, финансова нестабилност, сериозни здравословни проблеми и психологическа травма. 

Други, изследвания, представени на конференцията, показват нарастващ брой данни за това, че стресът в младостта и на мястото, където хората живеят, може да е фактор, който да се добави към рисковете даден индивид да развие деменция. Тя се появява главно при хора над 65-годишна възраст, като вероятността да се развие нараства рязко с напредването на възрастта. 

Може да има редица различни фактори, които да влияят на връзката между стреса и упадъка на паметта. Мозъкът е изключително сложен орган за изследване, обяснява д-р Карол Рутледж, директор на Изследователски център за алцхаймер, Великобритания. 

„Все повече сред специалистите се налага мнението, че събитията и опитът по време на целия живот могат да се отразят на работата на мозъка десетилетия по-късно. Затова учените трябва да приемат подход, който има предвид целия живот на човека, при изследването на здравето на мозъка в напреднала възраст.“

 

Стресът засилва възпалението, което може да увеличи шансовете да се развие деменция

 

Как да намалим риска от деменция?

1. Бъдете физически активни поне по 30 минути, 5 пъти седмично.

2. Не пушете или откажете цигарите, ако пушите.

3. Спазвайте здравословна хранителна диета, включваща риба, плодове и зеленчуци. Ограничете консумацията на червено месо и захар.

4. Ограничете пиенето на алкохол до максимум 14 единици за седмица както за мъжете, така и за жените. 

5. Регулирайте други важни здравословни фактори като високо кръвно налягане, висок холестерол и диабет тип 2. 

6. Поддържайте здравословно тегло, за да намалите рисковете да развиете диабет тип 2, инсулт или сърдечно заболяване. 

7. Поддържайте мозъка си активен всеки ден, като решавате различни пъзели, кръстословици или ребуси за думи или като усвоявате нещо ново. 

8. Бъдете социално ангажирани и поддържайте добри социални контакти. 

Реклама

Мнения