Някои зеленчуци при готвене губят полезните си вещества
Животът днес
Животът днес
Компания
Някои зеленчуци при готвене губят полезните си вещества

Някои зеленчуци при готвене губят полезните си вещества

Как да ги приготвяме, за да запазим ползите от тях

Някои зеленчуци при варене губят витамините С, В и фолиевата киселина, които се съдържат в тях. При други е препоръчително да се ядат предимно сурови.

Доматите, гъбите и аспержите се нуждаят от термична обработка. Високите градуси позволяват да се разрушат плътните стени на клетките и да се освободи антиоксидантът ликопен, който се бори успешно с рака. Това съединение понижава и риска от сърдечни пристъпи. А термичната обработка на гъбите повишава концентрацията на съдържащите се в тях полизахариди, потискащи рака. По същия начин

Чушките, спанакът и редица други зеленчуци са богати на витамин С, а обработката понижава нивото му. Но когато ги приготвяме на пара или в тенджера под налягане, това позволява да съхраним не само витамините в тях, но и антиоксидантите и каротеноидите, които понижават риска от очни заболявания и рак. По същия начин и при обработката на аспержите се отделят антиоксиданти.

В броколито и почти всички видове зеле също има вещества - глюкозинолати, борещи раковите заболявания, като активират имунитета. Термичната обработка обаче ги разрушава. Затова се допуска само леке готвене или употребата им в суров вид.

Лукът, според специалистите, трябва да се яде само суров. Когато е нарязан, в него има висока концентрация на противоракови съединения – органосулфиди, от които започваме да плачем. Високите температури обаче ги разрушават.

Реклама

Мнения