Публикация

Интернет прави пациентите свръх информирани и крайно заблудени

Интернет прави пациентите свръх информирани и крайно заблудени

Не се подлъгвайте по лъскавите кабинети с космическа апаратура и масова реклама. В медицината е важен човешкият фактор


В този коментар ще споделя своето мнение по въпроса за претенциозните пациентки, които срещам всекидневно в практиката си на АГ специалист. Много често те не са наясно с проблемите, които ги тревожат. Познанията и здравната култура все по-често се получава от интернет и то в социални мрежи и сайтове, най-често немедицински (дори не желая да ги споменавам). Все повече стават пациентките, дошли на лекар с готови обяснения, диагнози и претенции за „необходимите“ им изследвания. В много случаи те са с повишено самочувствие за своите „знания“ и са скептични, недоверчиви и дори отказващи да разберат дадените им от лекаря-специалист обяснения, назначени изследвания, процедури и лечение. Това се дължи на псевдо информацията, която получават от интернет пространството, където постъпват много лаишки мнения и коментари от страна на пациенти. Често и в медиите има информация, която не е точно прецизирана и по този начин води до заблуждение на ползвателите на съответната медия. Понякога това се допуска и съвсем съзнателно от лекарите, защото по-лесно се манипулират „заблудените“ и недостатъчно разбиращи пациенти. Това се отнася за прегледи, изследвания, манипулации, диагнози и терапевтично поведение. Всичко дотук е свързано с едни пари, нали така! Знае се, кой ги дава, кой ги иска и кой ги получава – това е двустранен процес.

Другото, което прави впечатление е, че все повече хора търсят външната обвивка на медицината – сградата на лечебното заведение да е нова и лъскава, медицинският кабинет да е луксозен, апаратурата да е последна дума на техниката и т.н.

Не всички се интересуват от личността на лекаря, от компетентността му като специалист…Важно е лустрото, интернет и други външни белези.

Моето мнение е, че лекарите, за които професията е призвание, и преди и сега, са едни и същи - техните знания, умения и човечност не се променят от лустрото на заобикалящата ги обстановка. Важен е човешкият фактор, а не „хотелската“ част. Дори и най-новата апаратура не работи без човека, лекар и специалист зад нея. Безспорно, апаратурата има голямо значение – тя винаги помага в процеса на диагностициране и лечение, но качественият специалист е добър и без нея понякога. В медицинската наука навлизат непрекъснато новости в диагностичния процес (изследвания, лечение), но те трябва да бъдат подбирани и назначавани за всеки пациент поотделно.

За това говорих по-рано – оставете се в ръцете на специалиста – не го провокирайте да бъдат правени нужни и ненужни изследвания, доверете се на неговите знания и опит. Всичко е свързано с пари – лични средства или на общественото здравеопазване, които се пилеят безсмислено. Посещението при лекар-специалист трябва да става, според мен, след предварителна информация – от други хора, с препоръки. Информацията в интернет не винаги е достоверна, тъй-като има възможност да бъде манипулативна. Проучете доктора от ваши близки, приятели и познати, изградете си доверие към него и ако той го затвърди при срещите си с вас, доверете му се и спазвайте изцяло неговите препоръки. БЕЗ ДОВЕРИЕ МЕДИЦИНА НЕ СЕ ПОСТИГА! Не се подвеждайте по блясъка на тази или онази градска болница или лъскав кабинет. Вие се срещате и получавате медицинска помощ, единствено от лекаря-специалист. Лустрото е допълнителна цена.

Понякога и най-добрият и коректен лекар си позволява да назначава изследвания и процедури, които не са толкова важни, но той преценя, че това, което не е толкова важно в лечебно-диагностичния процес ще успокои и емоционално ще стабилизира неговият недотам информиран пациент. Да, има и изследвания, които се правят не да се потвърди, а да се докаже отсъствие на проблем. Аз също назначавам такива изследвания на моите пациентки, с цел те да са спокойни и по тяхно желание, които допълнителни изследвания се заплащат, но това става след опит да ги убедя от какво имат нужда и от какво нямат в момента. Изключително против съм да бъдат заблуждавани пациентите да правят ненужни прегледи, изследвания и манипулации. Това се случва понякога и несъзнателно от по-младите и неопитни колеги. В началото на моята практика и аз съм бил такъв, разбира се. Незнанието е нещо лошо, но още по-лошо е тогава, когато имаме користни цели с финансов резултат – сещате се за кого.

Имал съм много пациенти, които казват „Аз съм бил в болници в София, Пловдив, Варна, Плевен … или в чужбина“ … но какво от това? Важно е човешкото отношение на лекаря и какво той е направил за тях. Срещата с лекаря е свързана, първо и основно с разговора – снемане на анамнеза.

„КОЙТО ДОБРЕ МОЖЕ ДА ПИТА, ЛЕСНО ПОСТАВЯ ДИАГНОЗИ И ПО-ЛЕСНО ЛЕКУВА“ – стара максима.

Разговорът е много важен и за вас - пациентите. Въпросите, които възникват във вас, трябва да бъдат зададени и да получат удовлетворяващ отговор и обяснения - какво имам; за какво се съмнява лекаря; защо да направя или не дадено изследване; как то ще помогне за диагнозата и каква информация ще ни донесе. – По този начин диагнозата ще бъде по-точна и лечението по-правилно. Отново, доверието между вас и лекаря трябва да е налице. Не винаги е необходимо веднага да се изписва някакво лечение – лекарства, инжекции. Лекарят трябва да ви убеди в своето поведение, в диагностично-лечебния план, който той има за вас.

За пореден път ще кажа – търсете специалиста, в когото сте изградили доверие. Блясъкът, хотелската част и звездите на здравното заведение не са най-важното. Съгласен съм всички да имаме и да се стремим към по-хубавото и модерно, но не позволявайте да се възползват от вас.

И накрая ще завърша с една сентенция, която ми попадна днес – „Парите не променят човека. Ако имаш много пари и си пич, ставаш по-голям пич. Ако имаш много пари и си г_з, ставаш още по-голям такъв.

Това е и със здравните заведения и работещите в тях. Но това важи и за всички нас.

 

Коментари

Никога не бива да се подценява значението на "лекаря като лекарство" (по Майкъл Балинт). Много добра публикация и е радостно, че все още има такива лекари

Анонимен
15 авг 2017 15:24

д-р Стоянов, адмирации за публикацията и за труда, че я публикувате през най-отпускарския месец! Всичко, което сте написали е напълно вярно, но съгласете се, че когато на някой или негов близък се постави някаква по-страшна диагноза, той или те няма как да не пререровят целия интернет, за да се ориентират. Защото специалистите почти никога нямат време да обясняват в подробности или доста си мерят думите, а човек като е поставен в такова положение иска всичко до най-дребния детайл. Та това разравяне, като изключим "врелите, некипели", които се пишат и копи-пействат има и положителен ефект, който би могъл да се заключи в сентенцията за победата след опознаването на врага. По тази причина аз често влизам в Кредоуеб, защото като сравнявам с другите медицински платформи, тук сякаш има най-много специалисти от всички сфери на медицината, а и на фармацията. Има публикации за специфични състояния и болести, които не могат да се открият на други места.

Поздрави от Е. Карагюзелев, София   

ПРАВ СТЕ . НО  Е ДОБРЕ ВСИЧКО ПРОЧЕТЕНО - РАЗБРАНО И  НЕРАЗБРАНО  ДА БЪДЕ ОБСЪДЕНО И ДА  СЕ ПРИЕМЕ МНЕНИЕТО  НА  ДОВЕРЕНИЯТ ВИ  ЛЕКАР СПЕЦИАЛИСТ. НЕ СЪМ ПРОТИВ ТОЧНАТА , ДОБРОСЪВЕСТНА  И  ЯСНА  ИНФОРМАЦИЯ  ОТ ВСЯКО ЕДНО  МЯСТО . ПОЗДРАВИ !!!

ЗА  НАЙ - ОТПУСКАРСКИЯТ  МЕСЕЦ. ТОЙ  НЕ Е  ЗА  ТЕЗИ  КОЙТО РАБОТЯТ  В СИСТЕМАТА , В НЕПРИСТИЖНИ , НЕРЕКЛАМИРАНИ  И  СЪОТВЕТНО  НЕКОНКУРЕНТНИ / АТРАКТИВНИ/  ЗДРАВНИ  ЗАВЕДЕНИЯ . ТЕЗИ  КОЛЕГИ , ЧЕСТО  СИ  РАБОТИМ И В  ОТПУСКИТЕ Т.Е.  И АЗ  СИЯ  ИРАБОТВАМ.  ЗАЩОТО  НЕМОГА  ДА  СИ Я  ПОЗВОЛЯ . И НЕ Е ОТ  ХОБИ ИЛИ  МАЗОХИЗЪМ.  ТОВА  Е  СИСТЕМАТА !!!

Моите уважания докторе, но подценявте съвременната пациентка. Интернет дава необходимата нам информация, а който има достатъчно мозък в главата, ще отсее, доброто от рекламната плява. Ако черпим информация само от съседката Гинка, то ще се лекуваме само при кварталния специалист. Пък той може да не е прочел една буква след дипломирането си, но да е приятен, разговорлив и отзивчив. Това обаче не го прави добър специалист, нали? Пък и самият факт, че вие пишете този коментар в интернет, ясно показва, че вярвате в силата на тази "медия". 

Петър Краев
15 авг 2017 15:05

Прав е човека - вие жените само в Бг мама висите и все всичко знаете. Каквото потърся в нета все тъпотиите от Бг мама ми излизат.

НИКОЙ И НИЩО НЕ  ПОДЦЕНЯВАМ . НО   ЧЕСТО АЦИЕНТИТЕ СА  ТЕЗИ  КОЙТО НАДЦЕНЯВАТ. ПРЕДВИД КОМЕНТАРИИТЕ  ОТ  НЕМЕДИЦИНСКИ  И ОФИЦИАЛНИ СТАТИИ И СЪОБЩЕНИЯ .  ТА  ДОРИ И ДА  СА ЧЕЛИ  В ИНТЕРНЕТ , НЕ  Е  РЕДНО ДА  ПАРАДИРАТ  С  ТОВА ПРЕД  ЛЕКАРЯ И Т.Н. ВИЖДАЛ СЪМ  И  МН.  ГЛУПАВИ  И НЕТОЧНИ  КОМЕНТАРИ  В "ОБЛАЧНОТО"  ПРОСТРАНСТВО .  ПОЗДРАВИ !!!

Доста интересен материал, който повдига още по-интересни въпроси. Вярно е, че има немалко случаи в които лъскавата опаковка подвежда и въвежда в известна заблуда. Вярно е също така, че техниката и технологиите напредват неимоверно и всеки професионалист (в случая лекар) би следвало да се опитва да бъде "в крак" с тях. Сама по себе си рекламата не е лош инструмент въпросът е как се използва и с каква цел. Към днешна дата с масовото използване на интернет пространството и различните интернет платформи е трудно да си представим съвременната медицина без своята виртуална физиономия. Така например над 90% от научните списания в областта на медицината се четат от лекарите по света само в своите онлайн версии (книжните списания безвъзвратно минават в историята). По същия начин стои и въпросът с рекламата в интернет на различни лечебни заведения (центрове) и респективно лекари-специалисти. В тази ситуация какво да правят лекарите: да се противопоставят на интернет и рекламата в него или да се опитват да ползват виртуалните средства както за собствена реклама така и в помощ на своите пациенти? Смятам, че съвременния и себеуважаващ се лекар не бива да подценява силата на интернет платформите, на интернет медиите, а да се опита да работи с тях, за да популяризира както своята дейност, така и да направи опит да достигне и помогне на по-широк кръг от хора (пациенти). В тази връзка, не мога да се съглася с тезата, че през 2017 година, в ерата на информационните технологии, пациента трябва да разчита на информационната техника "съседката Гинка каза, че д-р Парашкевов е голям специалист". Това е доста демоде, а и вече не работи ефективно (та голяма част от хората живеещи в един вход не се познават и са само на "Добър ден", да не говорим да се питат за препоръка за специалист). Мисля, че не трябва да се противопоставяме на съвременните технологии и техники за реклама, а да се опитваме да ги използваме правилно. Съвременния лекар-специалист би следвало да може да посочи на своите пациенти от къде в интернет пространството да черпят достоверна медицинска информация (има много такива сайтове). За добро или лошо отминаха времената в които лекарите са били монополисти над здравната информация. Вече почти всичката информация е в интернет пространството - от сайтовете и научните публикации на научните списания с Импакт фактор до откровено лъжливите и измамни здравни информационни портали. Именно тук добрия специалист трябва да помогне на своите пациенти, да ги ориентира, а не да отрича търсенето на информация, защото притеснения пациент така или иначе ще търси виртуална помощ/информация за своя здравен проблем (по-добре да бъде ориентиран от своя лекуващ лекар). По въпроса кой какъв специалист е може да се каже, че има както обективни критерии (като придобита медицинска специалност, защитена и придобита ОНС "Доктор", написани научни публикации, издадени монографии, брой/процент успешни хирургични интервенции и т.н.), така и субективни показатели (мнение на пациента за лекаря, мнения на колеги за лекаря, друг вид мнение за съответния лекар). В заключение, въпреки, че не съм съгласна с някои постановки в материала, поздравявам д-р Анастас Стоянов за повдигнатата тема и за разкриването на потенциална дискусия по темата.

С уважение

Гл. ас. д-р Магдалена Баймакова, д.м.
Специалист по "Инфекциозни болести"
Военномедицинска академия-София
Август 2017