Соята - полезна или вредна е тя за здравето ни?
Соята - полезна или вредна е тя за здравето ни?
Соята - полезна или вредна е тя за здравето ни?
Здравето е в твоите ръце
Здравето е в твоите ръце
Страница
Соята - полезна или вредна е тя за здравето ни?

Соята - полезна или вредна е тя за здравето ни?

Със сигурност ще свалим някой килограм от теглото си, ако се откажем от нея

Всички знаем, че рафинираната захар не е добра за обиколката на талията ни и трябва да бъде намалена както в менюто ни, така и в стоките, които се предлагат в магазините. Ако вярваме на някои специалисти диетолози обаче, може би има нова заплаха N1 за общественото здраве. 

За някои може да се окаже изненада – това е соята, пише в. „Индипендънт“.
Соята е бобово растение, откриваме я в соевото сирене тофу, японската подправка мисо, соевото мляко. Тя също така е използвана за пълнеж на много преработени храни като бургери, наденици и лазаня, като дава възможност на производителите да декларират високо съдържание на протеини.  Открива се в 60 до 70 процента от продуктите в супермаркетите и се използва масово в заведенията за бързо хранене.

Соята е добър източник на фибри и протеини. Защо тогава хората все повече я ограничават в храната си? 

Американската актриса Блейк Лайвли привлече вниманието на пресата миналата година, като разкри, че изцяло е изключила соята от хранителния си режим, за да свали килограми и да влезе във форма за ролята си във филма „Сенките“.

След като се откажете изцяло от соята, осъзнавате, че вече не ядете никакви преработени храни“,

обяснява Лайвли пред австралийско радио. „В основни линии именно това направих и аз – никакви преработени храни и след това усилени тренировки във фитнеса.“

Може да звучи лесно – да се изолира соята изцяло от хранителния ви режим.  След това обаче бързо осъзнавате, че соята е във всичко, което ядете, обяснява актрисата. Дори храната да е био, органична, пълнозърнеста – винаги в нея има соя. 

Тези от нас, които държат на здравето си, са свикнали да проверяват хранителните стойности на стоките на етикетите им – протеини, мазнини, въглехидрати  и захар. Малко от нас обаче се сещат да проверят какво е съдържанието на соя. Много диетолози обаче твърдят, че трябва внимателно да следим за количеството й.

Соята може да действа подобно на естрогена, който затруднява свалянето на теглото, ако това е целта ви. Високите нива на естроген могат да причинят подуване на стомаха, а също и задържане на вода в организма.

Освен това, много важен е фактът, че отказвайки се от соята, вие всъщност се отказвате от мнозинството от преработени храни в менюто си (а в резултат на това ще намалите драстично и количеството захар, което поемате). Много от предполагаемите здравословни закуски, както и тези, които очевидно са нездравословни, съдържат соя. Така че изведнъж ще установите, че има много по-малко неща, които маже да похапвате между основните хранения.

Ако успеете изцяло да елиминирате соята от хранителния си режим, резултатите няма да закъснеят, обещава актрисата. „След само 5 дни без соя дрехите ми стояха определено по-свободни“, разказва Лайвли. 

Диетологът Райънън Ламбърт обаче не е съвсем съгласен с подобен режим, като твърди, че соята определено е полезна за здравето на човека.

Въпросът за соята е много спорен. В зависимост от това кого попитате, може да получите различни отговори. От хранителна гледна точка обаче соята притежава някои големи предимства. Целите зърна соя съдържат толкова много хранителни вещества. Обикновено те трябва да се консумират сготвени. Младото соево зърно, едамаме, обикновено се консумира бланширано. “


 

„Лошото е, че соевите зърна може да съдържат някои фитати, които блокират до известна степен усвояването на хранителните вещества от организма. Те също обаче са свързани и с намаляването на нивото на лошия холестерол.“

Ламбърт  изтъква,  че в Азия хората консумират соя години наред и в същото време те са с една от най-високата продължителност на живота в целия свят.  Според него на всяко изследване, което показва, че соята вреди, може да бъде противопоставено друго, демонстриращо ползите от нея.

Както и във всяко друго нещо, умереността в храненето е ключов фактор. Ако хапвате тофу няколко пъти в седмицата, това едва ли ще се отрази драстично на вашето здраве, смята специалистът.  Според него човек винаги първо трябва да се посъветва с регистриран диетолог, преди да изключи напълно някоя храна от менюто си. 

Реклама

Мнения