Ставайте от стола на всеки 30 минути, за да живеете по-дълго
Ставайте от стола на всеки 30 минути, за да живеете по-дълго
Ставайте от стола на всеки 30 минути, за да живеете по-дълго
NewHealthIdeas-NHI
NewHealthIdeas-NHI
Организация
Ставайте от стола на всеки 30 минути, за да живеете по-дълго

Ставайте от стола на всеки 30 минути, за да живеете по-дълго

Колкото повече време прекарваме седнали, толкова повече се увеличава опасността от преждевременна смърт, установи проучване в САЩ

Ако ставате от стола на всеки 30 минути, ще намалите вредните последствия от уседналия начин на живот, установи ново проучване в САЩ.

Екип от изследователи установил, че мнозинството от хората в САЩ прекарват повече от 12 часа на ден в седнало положение. А колкото повече време прекарваме седнали, толкова повече се увеличава опасността от преждевременна смърт по всички възможни причини.

Резултатите обаче не са изцяло отрицателни. Учените също така установили, че ако ставаме и се движим на всеки половин час, можем да намалим вредите от продължителното седене, съобщава изданието Medical News Today.

Данните от изследването на Медицинския център към Колумбийския университет, Ню Йорк, наскоро бяха публикувани в изданието Annals of Internal Medicine.

Вреди за здравето

Все повече изследвания дават доказателства за потенциалните вреди за здравето при продължително седене. Така например, проучване от миналата година твърди, че продължителното седене се свързва с повече от 430 000 смъртни случая в 54 държави. По-скорошно изследване пък свързва продължителното седене с увеличен риск от инвалидизация и невъзможността за придвижване при възрастни хора.

 

 

При последното проучване екипът от Колумбийския университет си поставил за цел да установи повече за връзката между уседналия начин на живот и риска от преждевременна смърт. По-специално, изследователите искали да установят как прекарването на времето в седнало положение може да повлияе на опасността от увеличаване на общата смъртност, дължаща се на най-различни причини. Екипът смята, че тази връзка не е изследвана досега.

Най-ниска смъртност при хората, които се движат редовно

Екипът анализирал данните за 7 985 души – както бели, така и чернокожи. Те били на възраст на и над 45 години. Начинът им на живот бил следен средно около 4 години.

Активността на всеки участник бил проследяван с помощта на акселерометър, монтиран на бедрото им. Екипът използвал данните, за да изчисли колко дълго прекарвали седнали за еднократен период, както и какво е общото време, прекарано в седене, за един ден.

Какви са резултатите?

Данните показват, че през 16-часовия период на денонощието, в който участниците били будни, те прекарвали в седене общо по 12,3 часа. Всеки отделен период на седене продължавал средно по 11,4 минути.  В периода, в който били следени, 340 от участниците починали.

Изследването разкрило, че както по-дълго общо време в седнало положение, така и по-дълги отделни епизоди на седене са свързани с увеличен риск от смъртност, независимо от причината.

 

 

Интересното е, че участниците, които седели по по-малко от 30 минути при всеки отделен случай, били в по-малък риск от преждевременна смърт, установили участниците.

От това екипът, ръководен от д-р Кейт Диас, заключил, че ако човек става и се движи на всеки 30 минути, това ще помогне много за намаляване на вредите, свързани с уседналия начин на живот.

Според учените това трябва да доведе до промяна на препоръките за физическа активност, които се издават в САЩ. В момента здравните власти в страната препоръчват по 75 минути натоварени аеробни физически упражнения или по 150 минути упражнения с умерено натоварване всяка седмица, както и 2 и повече дни в седмицата с  упражнения за укрепване на мускулите.

 

Реклама

Мнения