Публикация

Доц.д-р Светослав Ханджиев: Балансираното хранене и движението са залог за здравето на детето

Доц.д-р Светослав Ханджиев: Балансираното хранене и движението са залог за здравето на детето

Доц д-р Светослав Ханджиев е водещ специалист в областта на диетичното хранене и метаболитните заболявания. Той е основател и председател на Българската асоциация за изследване на затлъстяването и съпътстващите заболявания "Акад. Ташо Ташев"(BASORD), членува в генералните съвети на IASO и EASO, автор е на близо 300 научни публикации и 13 книги. В рамките на тазгодишното „Училище здраве- за деца, родители и учители“, което се проведе от 1 до 6 септември в к.к. Албена разговаряме с доц.Ханджиев за здравословното хранене на подрастващите и хранителните навици на възрастните.

доц.Светослав Ханджиев

Доц. Ханджиев, „Училище за здраве“ е проект, в чийто фокус е храненето на децата. Как се хранят българските деца и къде е България по отношение на затлъстяването сред подрастващите?

За жалост България е на едно от челните места по показател „наднормено тегло“ сред страните от Европейския съюз, а и в световен мащаб. На челните места сме и по смъртност и разпространение на мозъчния инсулт и инфаркта на миокарда – болести пряко свързани  с наднорменото тегло. И всичко това започва от ранна детска възраст. Първите 7 години от развитието на човека са от основна важност. Те включват както семейството, така и детската ясла, детската градина, училището. Места, на които детето изгражда хранителните си навици и се учи на здравословен начин на живот. От изключителна важност са и информацията, респективно – дезинформацията. В детската възраст се коренят проблемите, свързани с храненето и най-вече с грешките в храненето, с усвояването на здравословните навици на живот, на двигателната активност, на съня. Последните данни сочат, че нивата на обездвижване са изключително високи и сред децата, и сред възрастните. Стряскащ е фактът, че според последните проучвания цели 78% процента от българите над 18 годишна възраст нямат никаква физическа активност. 20% имат някаква, частична физическа активност и едва 2% упражняват физическа активност, която може да бъде квалифицирана като здравословна.  И ето защо говорим и за затлъстяване.

Именно затова инициирахме "Училище за здраве - за деца и родители" , което се провежда вече пет поредни години иима за цел да обучи родители , учители и деца в правилен, здравословен начин на живот. В училището се включват и специалисти от други европейски страни, които споделят  професионалния си опит и дават ценни насоки на присъстващите. И не на последно място трябва да подчертая ролята на проекта PREVIEW за превенция на затлъстяването и предиабета,  в който България е пъртньор.  Той има за цел в рамките на Европейския съюз да бъде изработена обща концепция за ранна профилактика на захарен диабет, ранно откриване на предиабет. Да се определят факторите, които водят до развитие на заболяването Основен елемент е превенцията и лечението на затлъстяването . Страната ни има голям принос в тази посока, като "Училище за здраве" е един проект, окйто има съпътстващо важно значение не само с информативен, но най-вече с обучителен смисъл. Всичко започва от детството и от семейството.

Каква е профилактиката на детското затлъстяване?

Правилното хранене и движението. Просто е. Съвременните технологии обездвижиха децата. Всъщност движението е основен компонент на здравословния начин на живот. Необходимо е всеки ден да се ходи пеша между 45 и 60 минути, да се извършват и други двигателни активности като каране на колело, плуване, танци. Движението не трябва да бъде изключено от живота в градска среда. Затова от изключителна важност за децата е да се движат. Не само в свободното си време, но и в училище. Да има игрища, спортни съоръжения и часовете по физическо да са свързани с реално движение, а не с фиктивно, както е в много училища. Движението и правилното хранене са залог за здравето на детето, както и за здравето му в бъдеще. Пълното дете не е здраво дете, детето с наднормено тегло се превръща във възрастен със здравословни проблеми.  Превенцията на детското затлъстяване е превенция на обменните и сърдечносъдови заболявания.

Какво трябва да присъства задължително в менюто на едно дете?

Трябва да научим децата си да консумират здравословните български продукти, например българското кисело мляко. В края на 19 век руският учен Ила  Мечников установява, че най-много дълголетници има в българските планини и той свързва този факт с българското кисело мляко, по-точно - с консумацията му. Години по-късно, през 1905г.българинът Стамен Григоров- лекар микробиолог открива Lactobacillus bulgaricus, а по същото това време д-р Радуш Титков, който е от Търговище защитава в Тулуза дисертация на тема „Лечебните свойства на киселото мляко“. През 1933 г. проф. Асен Златаров казва, че киселото мляко е еликсир за младост. По-късно Акад.Ташев и неговата школа създадоха редица диетични лечебни режими на базата на киселото мляко за стомашно-чревните заболявания, за дислипидемията(повишения холестерол) и за превенция на сърдечно-съдовите заболявания. Така че децата задължително трябва да консумират както кисело мляко, така и други млечни продукти – сирене, кашкавал, извара. Също така  трябва поне веднъж седмично да се консумира риба и рибни продукти, които са богати на ценни омега киселини. Нашето, българското слънчогледово олио също е хубаво и трябва да присъства в менюто. Но задължително трябва да се ограничи употребата на палмови масла и имитиращи подправки. Друго важно нещо е – да бъде намалена консумацията на сол и захар. Традиционно българинът консумира три пъти повече сол от допустимата здравословна норма. Така приучаваме и децата си. Трябва да ги научим да ядат по-малко сол. Здравословно хранене означава – разнообразно хранене. Там е ключът, а нашата, българската кухня дава богати възможности да разнообразим менюто на децата с естествени полезни продукти – млечни продукти, плодове, зеленчуци, варива. Варивата – боб, леща, грах, които са важна част от традиционната ни трапеза, трябва задължително да бъдат включени в менюто на подрастващите.

 

Коментари