Публикация

Здравната система превърна лекарите в търговци

Добрите финансови практики напълно изместиха Добрата медицинска практика


Ще си позволя да споделя моите наблюдения по отношение на системата на медицинското обслужване, която е на приблизително 16 – 17 години. Началото беше доста стресиращо за всички колеги. Обемът на работа в кабинетите на медицинските центрове и ДКЦ-та се запази, но основният проблем беше бумащината – попълване на амбулаторни листи, направления, талони за изследване. Така или иначе, наложи ни се да свикнем да работим по този модел.

Постепенно поради ограниченията, заложени във философията на тази система - общопрактикуващ лекар-> доболничен специалист->болнично здравеопазване - се стигна до значително намаляване на пациентопотока.

Друг стрес, който бе превъзмогнат от нас, беше въвеждането на компютри в работата ни, но и те не помогнаха да се увеличи броят на пациентите.

С всяка изминала година, след всяко новоподписано споразумение с НЗОК ставаше все по-трудно – главно и като краен резултат намаляване на доходите на лекарите от доболничната помощ. Искам да уточня, че това мое мнение е базирано на наблюденията, придобити в резултат на работата ми на различни работни места в бургаски регион.

Системата овладя максимата: „Разделяй и владей“.

Здравеопазването се раздели на:

  • Общопрактикуващи лекари – личните лекари
  • Доболнична помощ – лекарите специалисти в МЦ и ДКЦ
  • Болнична специализирана помощ – лекарите в болниците
  • Диспансери от държавен тип – лекарите в диспансерните болници – кожно венерически диспансери, онкологични диспансери, психиатрии

Стигна се до разминаване, дори до противопоставяне на интересите, ангажиментите, т.е. работата на всички тези звена, а това от своя страна рефлектира не само в отношенията между колегите, но е и в ущърб на  пациентите.

Общоизвестни са проблемите с талоните за консултации, издавани от ОПЛ, към специалисти от доболничната помощ. Направленията за изследване, издавани от ОПЛ и лекарите от доболнична помощ, също са в ограничителен режим, което е отново пречка в работата ни и е „тровещо“ живота както на лекарите, така и на пациентите. Системата казва: „ Задържайте пациента при вас, ОПЛ, колкото може го диагностицирайте и го лекувайте“ (това е валидно и за специалистите от доболничната помощ). Така в болниците попадат най-често, най- тежките случаи – забавени в диагностично и лечебно естество пациенти.

Общопрактикуващите лекари получават за своята дейност една сума, която е сигурна и може да бъде увеличена от допълнителни дейности на личния лекар.

Специалистите от МЦ и ДКЦ получават процент (приблизително 30-45%) от сумата на получените и изработени талони (пациентите, които му е изпратил ОПЛ). 

Възниква едно отчуждаване във взаимоотношенията между лекарите, стига се до липса на колегиалност.

Какво „позволява“ системата в тези случаи?

Насочване на пациенти и талони от общопрактикуващите лекари към точно определен специалист от доболничната помощ, който най-често е:

  • приятел, роднина, близък познат;
  • когато ОПЛ е обратно стимулиран от частни специалисти и частни ДКЦ-та, лаборатории и частни болници;
  • към доказали се специалисти;
  • небрежно отношение на ОПЛ, често провокирано от избора на пациента – „Аз имам своя специалист и ще отида при него!“В първите два случая винаги има зависимости и те не са медицински обосновани – най-често комерсиални и други „благодарности“.

Така поставени в тази система, всички участници се възползват от възможностите за привличане на талони (пациенти), както с позволени, така и с други незабранени методи и средства.

В „новия“ закон за здравеопазване има забрана за медицинските специалисти, както и за лечебните заведения, да използват за своята дейност търговска реклама. Но дали и как се спазва тази забрана?

Друг е въпросът, че в повечето случаи такива реклами са подвеждащи за пациентите, които невинаги са добре информирани, а понякога наивни.

Добрата медицинска практика е заместена с добрата финансова такава.

Недобрият контрол от страна на „системата“ и прибягването до такива скрити възможности, доведе до ситуацията в която лекарите сме поставени. Всичко това води до отрицателни резултати в лечебно-диагностичен план за пациентите, ненужни разходи, както за тях, така и за НЗОК.

Лекарят е поставен в положение на търговец, който сам да си „изработи“ заплатата. Но обема на работа и заплатите на лекарите от една и съща специалност са несъпоставими, тъй като зависят от много фактори – дали работи в столицата, в голям областен град, или на село; дали работи в централно ДКЦ или пък МЦ в някой краен квартал; апаратурата, с която разполагат лечебните заведения; дали тези заведения са частни, общински или държавни. Заеманите работни места почти фиксирани и не подлежат на промяна и конкурси - като цяло докато някой не напусне, друг не може да започне работа. Няма възможност за развитие и квалификация, защото сме принудени да работим при „тези“ условия.

Преди време разговарях с един от здравните ни министри и бях изложил своето виждане за системата на доболничната помощ:

  • райониране, подобно на старата система – семейните лекари; специалистите от доболнична помощ, съобразени с нуждите на населението във всеки район;
  • за всяко работно място да бъде определена удовлетворяваща заплата, а при по-голяма професионална активност - търсене от пациентите, те да заплащат такса за избор на лекар, съобразена, разбира се;
  • да има възможност за допълнителни стимули при повишаване на квалификацията на всеки лекар и др. ;
  • всяко работно място да подлежи на конкурс на 3 – 5 години и всеки да може да кандидатства;-         да се повиши контрола върху работата на всеки участник в системата на здравеопазването – да се вземат такива мерки, които да респектират, но и да удовлетворяват работещите (“моркова и тоягата“);
  • да се спазват всички правила в медицината, а не тя да е основание за некоректно повишаване на доходи;
  • да се изисква от всеки лекар да повишава квалификацията си, ако желае да заема дадено работно място, но не за негова сметка, както е към момента или пък обвързан с различни фармацевтични фирми.

Нека всеки бъде свободен да развива себе си, но и задължен да работи, спазващ регламентите на един нов договор с обществото!

Може и да не съм прав за всичко, казано дотук, но искам от Вас, колеги и обществото, да ме опровергаете , коригирате или подкрепите.

 

 

 

Коментари

Много сте прав д-р Стоянов. Точно и детайлно сте посочили всички страни на положението в което се намират голяма част от бълг лекари.Казвам не случайно голяма част ,защото има малка част ,която е усвоила търг принципи от камбанарията на своя пост и длъжност и която изобщо не се интересува от това дали здравната каса ще плати 9-10 лева за първичен преглед и 3-4лв за вторичен

Напълно съм съгласна с констатациите, но за съжаление те си остават само такива.Никакви реални промени не се направиха през последните години, които да удволетворяват и пациенти и лекари.Получи се голямо разделение между отделните специалисти ,което в никакъв случай не е от полза за никой.

БЛАГОДАРЯ ЗА КОМЕНТАРА . АЗ СЪЩО НЕ ЗНАМ КАК ДА СЕ  ПРОМЕНЯТ  НЕЩАТА  . ДАДОХ САМО  МОЕ ПРЕДЛОЖЕНИЕ , КОЕТО  МОЖЕ  ДА  СЕ  КОМЕНТИРА  И ПРОМЕНЯ ОТ ВАС И ОБЩО ОТ НАС  САМИТЕ .
 

Искам да добавя Според мен трябва да се премахне принципа  лекарят да си изработва заплатата сам ,съобразно броя на пациентите ,които е прегледал От тук започна търговията в медицината .Сега ,който умее да излъже пациентите има голяма клиентела и голяма заплата .За това се шири непрофесионализъм ,ограничена квалификация ,липса на стремеж към наука и съвършенство .Преди години всеки голям град имаше специалисти ,които можеха да се справят с тежки случаи от всякакво естество .Сега всички  пациенти тичат в София .Това показва ,че масово лекарите са оставени без квалификация.Всички курсове по-рано бяха безплатни  за нас ,а не като сега начин за обогатяване на тези ,които са поставени да вършат това ,което им влиза в задълженията .  ТОЛКОВА ХАБИЛИТИРАНИ ХОРА НИКОГА НЕ Е ИМАЛО,САМО ,ЧЕ НИКОЙ НЕ ГИ ЗНАЕ.Трябва да има стъпала на развитие ,които да са подплатени със съответни качества и умения,придобити след изпит , макар ,че и те се комерсиализираха, защото сега който намери търг. ниша не се интересува от нищо повече.Болниците трябва да се категоризират ,а не като сега всички частни болници -университетски.Нека да знаем все пак какво значи университетска болница и какво частна .Друго  важно  е разделяне на частната практика от държавната.СЪЩО ТАКА  ЧАСТНИТЕ БОЛНИЦИ ДА БЪДАТ НАИСТИНА ЧАСТНИ ,БЕЗ УСЛУГИТЕ НА ЗДРАВНА КАСА.ОТ ВСИЧКО ТОВА ,КОЕТО ИЗЛОЖИХ СЛЕДВА ИЗВОДА ДЪРЖАВАТА ,КОЯТО Е АБДИКИРАЛА ОТ ЗДРАВЕОПАЗВАНЕТО ТРЯБВА ДА ГО ПРЕГЪРНЕ ОТНОВО ИНАЧЕ САМО СЛЕД 10Г ЩЕ ВНАСЯМЕ МЕДИЦИ.СЪЗДАВАНЕ НА ПРОФ ГИЛДИИ ,А НЕ КАЗИОНЕН ЛЕКАРСКИ СЪЮЗ ,КОЙТО НЕ ВЪРШИ НИКАКВА РАБОТА.тРЯБВА МНОГО РАБОТА НА ВСИЧКИ ,А НЕ САМО ДА СЕ ВАЙКАМЕ!

НАПРАВО С ПОЗДРАВЛЕНИЯ КЪМ  ВАШИЯТ  КОМЕНТАР.  НАПЪЛНО СЪМ  СЪГЛАСЕН  С ВАС . ВИЕ ДОПЪЛВАТЕ  МОИТЕ  РАЗСЪЖДЕНИЯ ЗА КОЕТО ВИ  БЛАГОДАРЯ . ДАНО  НЯКОГА  СЕ  РЕАЛИЗИРАТ !!!!!

В една от най развитите държави  Швеция работят по модел който беше при нас преди 2000г. а именно поликлинично - болничен , там лекарят е или държавен или общински служител в зависимост от кого е назначен на работа, няма тало
ни няма няма писане има само една здравна карта която служи за всичко.

БЛАГОДАРЯ ЗА КОМЕНТАРА . АЗ СЪЩО НЕ ЗНАМ КАК ДА СЕ ПРОМЕНЯТ НЕЩАТА . ДАДОХ САМО МОЕ ПРЕДЛОЖЕНИЕ , КОЕТО МОЖЕ ДА СЕ КОМЕНТИРА И ПРОМЕНЯ ОТ ВАС И ОБЩО ОТ НАС САМИТЕ . ТОЗИ  ШВЕДСКИ  МОДЕЛ И ОТ  ДР. ЕВРОПЕЙСКИ ДЪРЖАВИ МАЙ Е СТАРИЯТ , НАШ  ДОБЪР МОДЕЛ КОЙТО  Е  ЗАГЪРБЕН .

най голямата обида към лекарската гилдия беше изказана преди дни официално по рейтингов тв канал от високопоставен служител  на МЗ-връзката пациент лекар е прекъсната.лекарите си гледат компютъра и не виждат пациента! прост въпрос -а кой заложи това нормативно!!!

БЛАГОДАРЯ ЗА КОМЕНТАРА . АЗ СЪЩО НЕ ЗНАМ КАК ДА СЕ ПРОМЕНЯТ НЕЩАТА . ДАДОХ САМО МОЕ ПРЕДЛОЖЕНИЕ , КОЕТО МОЖЕ ДА СЕ КОМЕНТИРА И ПРОМЕНЯ ОТ ВАС И ОБЩО ОТ НАС САМИТЕ .

Много точен разрез на статуса на здравеопазването в доболничната помощ. Но рецептата за лечението мисля,че е друга и няма да измисляме ние нова - парите след,а не преди пациента.

БЛАГОДАРЯ ЗА КОМЕНТАРА . АЗ СЪЩО НЕ ЗНАМ КАК ДА СЕ ПРОМЕНЯТ НЕЩАТА . ДАДОХ САМО МОЕ ПРЕДЛОЖЕНИЕ , КОЕТО МОЖЕ ДА СЕ КОМЕНТИРА И ПРОМЕНЯ  ОТ ВАС И  ОБЩО ОТ НАС САМИТЕ . СЕГА НИЕ  ХОДИМ  НА  РАБОТА . ОПИТВАМЕ  СЕ И  СИ СПАЗВАМЕ  РАБ. ГРАФИК , НО ЧЕСТО ТОВА Е ПОЧТИ НАПРАЗНО , ТОВА Е  ДОГОВОРЪТ НИ  С ОБЩЕСТВОТО КОЕТО ИМА  НУЖДА ОТ  СПЕЦИАЛИСТИ  В  ДОБОЛНИЧНАТА  ПОМОЩ . ЧЕСТО НИЕ САМА ХОДИМ НА РАБОТА С МИНИМАЛЕН ФИНАНСОВ  УСПЕХ , ПОРАДИ ОПИСАНАТА И СЪЩЕСТВУВАЩА СИСТЕМА . НАЛИ  ТАКА .

Д-р П. Свраков акушер гинеколог 

Поздравявам колегата за поставения за обсъждане въпрос. Първото и най-важното нещо е да престанат болниците да бъдат търговски дружества,  защо не и останалите.лечебни заведения. Не може лекарите да са бакалин. От там нататък всичко ще се оправи и може би шведския модел ще се наложи. Имам приятели лекари в Швеция, от които знам, че са доволни от здравеопазването.