Публикация

Фолиевата киселина се приема поне 3 месеца преди бременност

Фолиевата киселина се приема поне 3 месеца преди бременност

„Огестан“ съдържа уникална комбинация от вещества, необходими преди и след зачеването, твърди акушер-гинекологът д-р Катя Венкова


За това какво трябва да бъде храненето на бременната жена, препоръчителен ли е спортът след зачеването и кои фактори могат да застрашат плода разговаряме с акушер-гинеколога д-р Катя Венкова.

 

Д-р Венкова, какво трябва да знаят жените, решили да станат майки? Какво да предприемат, за да родят здрави бебета?
Още преди да забременеят, жените трябва да обърнат внимание на своето здраве - да отидат на профилактичен преглед, да се направи цитонамазка, влагалищна микробиология. Добре е телесното тегло да бъде нормализирано, да се проследи кръвното налягане. 
При наличие на хронични заболявания е препоръчително жената да обсъди със специалиста, който я лекува, планираната бременност. Тя трябва да бъде в добро състояние. 

 

Много е важно да се знае, че приемът на фолиева киселина (витамин B9) или на продукти, които я съдържат, трябва да започне доста по-рано - от 3 до 6 месеца преди очакваното забременяване. Целта е да може да се получи насищане в организма с този важен за развитието на плода витамин.

 

Обикновено жените започват да вземат фолиева киселина след като са отишли на лекар и се установи бременност, най-често това става на 2-ия – 3-ия месец. А тогава вече е късно, някои от ползите са още от първия момент на зачеването  – не само по време на оплождането, но и при имплантирането на оплодената яйцеклетка, и в началните етапи на развитието на ембриона. Формирането на невралната тръба, на всички органи и системи завършва в пълен размер почти до 3-ия месец, след това само се доразвиват.

 

Кое може да затрудни зачеването или да застраши плода?
Високото кръвно, диабетът, хронични заболявания, наднорменото тегло, приемът на някои медикаменти, инфекциите крият рискове. Ето затова е добре да се планира бременността внимателно и да стане тогава, когато организмът е в задоволително общо състояние. Тежката физическа работа по време на бременност трябва да се редуцира. Усиленото спортуване също.

 

През периода какви спортове могат да се практикуват?
Съществуват много добри комплексни упражнения, йога, плуване за бременни, които добре се отразяват на организма. Спортът през този период е препоръчителен, като не е нужно да е свързан с подскоци, с прекомерни усилия. Разходките да са умерени, не бива да се правят маратони и тежки походи в планината. Физическото натоварване и прехранване са вредни. Всичко е полезно в нормални граници.

 

Какво да е храненето през бременността?
То трябва да е балансирано. В самото начало на бременността организмът има нужда от всички най-важни групи хранителни вещества, особено от белтъчини. Безбелтъчната диета и веганството много често не са препоръчителни през този период. Голямо значение има правилното съотношение между белтъчините, въглехидратите, мазнините. 

През бременността храненето трябва да е балансирано

 

Добре е жената да се храни често, но на малки порции - например да има първа закуска, втора закуска, обяд, следобедна закуска, ранна вечеря. В никакъв случай не е желателно да се вечеря късно, особено когато бременността е напреднала. Това води до затруднения в заспиването, затруднения в съня, дискомфорт, киселини и т.н. В началото, когато често съпътстващо е гаденето, при бременните големите порции храна също засилват този ефект и могат да доведат до често повръщане.

 

Има ли храни, които не бива да присъстват в менюто на бременната?
Трябва да се избягват субпродуктите – например незрели меки сирена, в големи количества риба тон, сьомга и някои други видове риби, които съдържат живак. Не бива да се консумират храни, които не са добре термично обработени, тъй като те носят риск от допълнително инфектиране на бременната с бактерии или други микроорганизми.

 

Колко килограма е нормално да наддаде жената през бременността?
Желателно е през периода жената да наддаде 10-12, максимум 15 кг, но не повече, защото това може да доведе до допълнителни проблеми. Освен тежестта, която обездвижва бременната, води до оттоци, болки в ставите, коленете, крайниците. Кръвното налягане може да се повиши опасно.

 

За да се гарантира доброто здраве на майката и бебето, трябва ли да се приемат допълнително определени вещества, витамини?
Всичко трябва да е в балансирано количество – и храната, и микроелементите, и някои необходими през бременността витамини. Не е желателно жената да си самоназначава такива. Трябва да се преценят много внимателно навиците и храненето й, за да не се предозират нужните количества. 

Някои витамини се съдържат в хранителните продукти и добавките трябва да се прецизират внимателно като количество. 

 

Най-важна през бременността е фолиевата киселина. Съдържа се в много малко храни – в суровите марули, в спанака, граха, магданоза, броколите, черния дроб, меките сирена (които обаче не са препоръчителни в случая), цитрусовите плодове, овесените ядки, в пшеничните зародиши. Тя трябва да се дава като добавка, защото много лесно се разрушава от светлина, топлина и термична обработка. Много трудно се запазва в храните, които приемаме. 

 

Тя е необходима за майката, за правилното протичане на бременността, но и за плода. Недостигът й може да доведе до затруднения в зачеването, в износването, да стане причина за спонтанен аборт, за отлепване на плацентата, прееклампсия, за преждевременно раждане. Липсата на достатъчно фолиева киселина може да забави развитието на зародиша (хипотрофия), има риск от дефекти на невралната тръба, особено спина бифида. За тази вродена аномалия в развитието на гръбначния стълб в над 80% от случаите се обвинява недостигът на фолиева киселина в периода от началото на зачеването до края на развитието на невралната тръба на плода. Точно за това говорим, че първите седмици са най-опасни, когато липсва фолиева киселина и може да се отрази най-тежко на плода.

 

Рибеното масло, омега-3 мастните киселини също е желателно да се приемат като добавка, особено две от тях – EPА и DHА. 
EPА (ейкозапентаенова киселина) - макар и в много малки количества е необходима за организма, защото тя се отразява на правилното развитие на сърцето, имунната система, има противовъзпалителен ефект. Недостигът й може да доведе до дисбаланс на простагландини, които управляват много от обменните процеси, както и до алергия у кърмачетата. 

 

DHA (докозахексаенова киселина) има основно значение за развитието на мозъка, на очите на плода. С нея е свързано образуването на зрителния пигмент родопсин, на централната нервна система на плода, на когнитивните функции (внимание, концентрация). DHA има в яйцата, в морските продукти, основно в тлъстите риби. За тези риби обаче често има съмнение, че съдържат живак. Затова трябва да се избяга прекомерната консумация. По-добре е да се набавя като хранителна добавка, а не да се стремим към изяждането на големи количества от тези продукти.

 

През бременността се препоръчва и прием на витамин Д3. Той е мастноразтворим и се набавя предимно чрез синтеза му в кожата под въздействието на слънчевите лъчи. Но около 20% от него трябва да се набави и чрез храненето. Има го в основно в мазнините, яйчния жълтък, във водораслите, морските дарове, в някои сирена.

 

Недостигът на витамин Д3 може да се отрази върху правилното развитие на половите хормони, върху процеса на оплождането, на имплантирането на яйцеклетката, на транспорта на калция през плацентата от майката към плода. Други рискове от дефицита му са хроничните възпаления, нарушаване на костния метаболизъм. Може да се стигне до прееклампсия, високо кръвно при майката. 

 

Липсата на този витамин крие рискове и за по-късни усложнения след раждането. При плода може да се получат нарушения в скелетното развитие, рахит, костни деформации, имунен дефицит. При майката някои от честите бактериални вагинози във влагалището, които съпътстват бременността, могат да бъдат асоциирани с по-намалено количество витамин Д3.

 

Йодът е друга съставка, която е много важна за бременните, дори и в малки количества. Набавяме си го чрез йодираната сол, морските дарове и храни. Неговият недостиг може да се отрази на регулирането на телесното тегло и на образуването на щитовидните хормони. Може да доведе и до неправилно развитие и кретенизъм у плода, до ниско тегло, да наруши износването и да стане причина за преждевременно раждане в някои случаи.

 

Друга съставка, която трябва да се приема макар и в малки количества, е витамин Е (токоферол). Той също има отношение към образуването на половите хормони, оплождането и износването на плода. Съдържа се в малки количества в растителните масла, млечните продукти, в рибите, морковите, ябълките, крушите и бобовите култури.

Предвид това, че той също е много нетраен в околната среда и продуктите, е желателно да се набавя с витаминозните добавки, които бременната приема.

 

"Огестан" съдържа всички необходими вещества, преди и след зачеването

 

Подходящ препарат е „Огестан”, който съдържа уникална комбинация от всички тези елементи. Съдържа 400 μg фолиева киселина, омега-3 мастни киселини, от които 200 DHA, витамин Д3 - 5 μg, йод – 150 μg, витамин Е - 10 μg. 

 

Количествата в него са много малки, защото се разчита остатъкът от дневните нужди да се набави от храната. Като добавка „Огестан” не измества правилното хранене на бременната, а добавя към нуждите на организма. Още преди забременяването е важно тези вещества в организма да са в равновесно положение, за да може да се осъществи нормално зачеване, нормална имплантация на оплодената яйцеклетка и в последствие нормално износване на плода. По този начин се прави профилактика и се избягват усложнения в хода на бременността като преждевременно раждане, прееклампсия, недостиг у майката на някои вещества.

 

Желателно е тази добавка да се приема през цялата бременност, както и по време на кърменето, защото нуждите и на майката, и на плода са многократно увеличени. Когато има недостиг, плодът черпи от майката, която от своя страна се лишава от тези най-необходими витамини и микроелементи.

 

Как се приема „Огестан”?
Приема се по една таблетка дневно с чаша вода преди хранене. Дозата е съобразена с нуждите на организма, така че не е необходимо да се прецизира специално. 
Друг е случаят при пациентки, които имат предшестващи усложнения, болести, обременена акушерска анамнеза на раждане на увредени деца  - с дефекти на невралната тръба, рахит или други заболявания, свързани с недостига на някой от тези вещества. 

 

Тогава вече може да се направи конкретно изследване - например на витамин Д3 в разтворимата му форма - и да се прецизира дневната нужда допълнително. Ако се налага, да се добави още количество. По същия начин за фолиевата киселина. Обичайната доза е 400 μg на ден. Но когато има предшестващи усложнения и риск това да се повтори, дозата трябва да се увеличи.

Коментари

28 мар 2018 11:46

 Всяка една от милиардите клетки на нервната, мускулна, епителна и съединителна тъкан, за да е здрава, иска да яде (това са БАВ от приетата и преварена храна – аминокиселини, макро- и микроелементи, витамини, ензими, мастни киселини, качественна вода), иска да диша, и да се чисти от токсините, за което помагат хормоните на щитовидната жлеза. Понижена функция на щитовидната жлеза и кислороден глад на клетките настъпват при дефицит на йод, т.е., МИКРОЕЛЕМЕНТЪТ ЙОД се явява стратегически важен и в трите фактора, от които зависи клетъчният и общ имунитет.  ЖЕНА С ДЕФИЦИТ НА ЙОД (хипотиреоза) ТРУДНО МОЖЕ ДА ЗАБРЕМЕНЕЕ. Статистиката показва, че такива случаи са само около 0,3%. При половината от тях бременността завършва със спонтанен аборт, а останалите раждат деца с физически и умствени, а в бъдеще и репродуктивни проблеми.  ПРЕЗ 1978 г. Анри Лабуисс, ръководител на УНИЦЕФ заявява «Предотвратяването на йоддефицитните заболявания е толкова леко, че раждането даже на едно дете с церебрални проблеми поради тази причина се явява престъпление.»   ПРЕЗ 1989 г. е подписана МЕЖДУНАРОДНА КОНВЕНЦИЯ ЗА ПРАВАТА НА ДЕТЕТО, от българска страна ратифицирана от ВНС на 11.04.1991 година (Държавен вестник №32 от 23.04.1991). Съгласно тази конвенция всяка бременна има право на ЕЖЕДНЕВНА адекватна употреба на йод (200 мкг йод) за обезпечаване на безпроблемна бременност и раждане на физически и умственно здрави деца, и всяко дете има право на ЕЖЕДНЕВНО адекватно снабдяване с йод (до 2-годишна възраст нормата е 90-100 мкг йод, за недоносените - двойно повече) за обепечаване на нормалното му развитие, за пълноценен живот и репродуктивно здраве. До 2-годишна възраст усилията за отстраняване на мозъчни нарушения при новородените са най-ефективни. ПРЕЗ 2007 година експерти на СЗО отчитат, че не намалява, а расте количеството на новородени с умствени проблеми и приемат важно решение - да увеличат препоръчителната доза на йод за бременни от 200 мкг на 250 мкг - "за да бъдат предотвратени нарушения в развитието на мозъка при бъдещите поколения деца в цял свят". СЛЕД КОЕТО руски професор, детски ендокринолог, доктор на медицинските науки, член на Международния съвет за контрол на йоддефицитните заболявания Дмитрий Шилин (България от 2001 година също има член на борда на директорите на МСКЙЗ) заяви: «Съгласно международните препоръки от 2007 година – не по-малко от това, което се полага на възрастния човек, т.е. от момента на раждане 90-120 микрограма йод Е-Ж-Е-Д-Н-Е-В-Н-О! Запомнете, че по време на целия период на бебешката възраст - поне С-Т-О! А по какъв начин йодът, и още повече в такова количество, може да попадне в организма на бебето? Съвършенно ясно, че в тази възраст това може да стане само с млякото на мама, ако тя приема достатъчно безопасен йод…» «Нали не се съмнявате в това , че бебето има нужда от витамин D (рибено масло)? Да, той е необходим за нормалното развитие на скелета и за да предотврати рахит. Точно по същия начин е нужен и йод – в тази възраст за нормалното «узряване» на мозъка и за да не се допусне слабоумие. Сложно е да се каже кое е по-важното. Очевидно, че и едното и другото! Затова съвременната педиатрия, след почти стогодишната практика по профилактика с витамин D, вече по утвърдената пътечка активно би трябвало в ХХ1 век да внедри и профилактиката на йодния дефицит.»


13 мар 2018 12:50

Страхотна статия, д-р Венкова !