Публикация

Фармацевтът има ключова роля при лечението на абсолютно всички заболявания

Разговаряме с председателя на Регионалната фармацевтична колегия в Стара Загора по повод Националния фармацевтичен форум „Грижа за пациента“, който се провежда в Стара Загора на 27 и 28 април 2018 г.


Маг.-фарм. Ростислав Курдов завършва фармация през 2010 г. в Медицински университет - София. От 2013 г. е председател на Регионална Фармацевтична колегия - Стара Загора. Работи като магистър фармацевт в аптека от отворен тип до 2014 г., а до началото на 2018 г. е представител на голяма фармацевтична компания. От януари 2018 г. е основател на собствена компания за индивидуални маркетингови решения за фармацевтични компании и обучения в сферата на фармацията.

Създател е на "Съветите на фармацевта" и "Националния фармацевтичен форум". През 2015 г. е удостоен с наградата "Магистър фармацевт на годината" от Българския фармацевтичен съюз. А през 2017 г.  е носител на наградата "The excellence of Menarini".

 

- Тазгодишният форум ще проведе под мотото „Грижа за пациента“. След като е определен този акцент, в каква посока трябва бъдат насочени усилията на гилдията?

- Целта е да бъде осигурена качествена фармацевтична грижа и да се поддържа висока професионална компетентност. Конкуренцията в бранша расте ежедневно. Аптеките стават все повече и повече. Фармацевтичните компании пускат нови продукти. Пациентите гледат реклами, четат статии в интернет и все повече се опитват да прескочат консултацията от фармацевта. Това обаче е в негова вреда. Ето защо аз смятам, че именно фармацевтичните компании, като генератори на новостите и фармацевта, като най-достъпния медицински специалист, трябва да обединят усилия в „грижата за пациента“.

- Във фокуса на програмата са поставени диабетът, хипертонията и респираторните заболявания. По тези теми се организират кръглите маси. Каква е ролята на фармацевта в профилактиката и лечението на тези социално значими заболявания?

- Фармацевтът има ключова роля при лечението на абсолютно всички заболявания. Той е свързващото звено между лекаря, предписал терапията и пациента, който трябва стриктно да я изпълни.

Пациент има високо кръвно налягане. Отива на консултация. Кардиологът му изписва лекарства, които пациента трябва да пие ежедневно. Лекарят накратко разяснява на пациента как да приема медикаментите си и какви промени в начина си на живот да извърши. Обикновено следващия преглед е след месец, а последващите на всеки 6 месеца. Но пациентът си взима лекарствата всеки месец от аптеката, където фармацевтът има ролята да го ръководи по време на терапията му, да му напомня за промените в начина му на живот.

Идеята за такива дискусионни кръгли маси е лекари и фармацевти да се консолидират около най-добрите съвети за хората със социално значими заболявания.

- Вашата лекция ще разясни как да се увеличат продажбите на лекарства без рецепта. Какви са подходите за това? Какво съветвате фармацевтите?

- Продуктите без рецепта може да се окажат много важен източник на приходи, съществени за успешната работа на цялата аптека. Моята лекция представя насоки за привличане на пациенти за покупка на тези продукти.

Най- важното е всяка аптека да анализира данните от продажбите си, за да се определят най-често търсените безрецептни продукти. По този начин се съставя  листа с най-популярните групи продукти сред пациентелата.

Тъй като подредбата на аптека може до голяма степен да повлияе върху оборота, лекцията дава насокии  за това.

Ще дам конкретни примери за успешни кръстосани продажби, за изграждане на стабилни взаимоотношения с пациентите и създаване на впечатляващо обслужване, което да задържи старите  и да привлече нови пациенти.

- Разполагат ли пациентите с достатъчно информация за лекарствата, хранителните добавки и дори за козметиката и за техните приложения?

- Пациентите смятат, че разполагат, защото рекламите по телевизията и интернет бълват всякаква информация. Истината е, че тази информация съвсем не е достатъчна. Там е мястото на фармацевта да предостави на пациента синтезираната, най-важната за него и за конкретната ситуация информация. От 4 месеца аз съм се посветил на работа по специализиран интернет сайт, в който пациентът може да прочете и да попита дипломирани фармацевти за информация относно приложението и взаимодействията на лекарствата, хранителните добавки и медицинска козметика. И за моя най-голяма радост това се приема много добре от пациентите.

Наближава крайният срок за въвеждане на евродирективата за верификация на лекарствата. Готови ли са аптеките за това? Как ще се отрази това на малките аптеки, които имат малко персонал?

- За фармацевтите това не е първото сериозно предизвикателство, с което трябва да се сблъскат. И както с всичко досега, ще се справим, без това да се отрази на работата ни с пациента. Не смятам, разбира се, че този процес ще е лесен, особено за единичните аптеки и за аптеките в малките населени места. Едва ли мога да кажа, че към днешна дата те са напълно готови. Ето защо това е тема на разговор още през първия ден на второто издание на Националния фармацевтичен форум. Това ще бъде и тема на Българските фармацевтични дни. Мога да уверя колегите си от Регионална фармацевтична колегия – Стара Загора, че ще бъдат подкрепени с каквото е необходимо, за да се справим всички заедно с това предизвикателство.

- Веригите аптеки просперират. Ще изчезнат ли малките и как могат да оцелеят?

- В цял свят веригите са по-силните структури, но малките аптеки съществуват. Наскоро се завърнах от голямо фармацевтично изложение в Италия. Там единичните аптеки са се обединили в аптечни сдружения, в рамките на което са запазили автономност, но същевременно използват предимствата на обединението. Ще припомня и легендата за снопа пръчки – много по-трудно е да пречупиш снопа от пръчки, от колкото всяка пръчка по отделно. Смятам, че някаква такава форма трябва да се потърси и тук. Аз вярвам, че индивидуалният подход, които единичните аптеки предоставят е ценен от пациентите и те ще се запазят въпреки всичко.

Коментари