Публикация

Може ли дете с 41 градуса температура да бъде определено като зелен код за спешност

Може ли дете с 41 градуса температура да бъде определено като зелен код за спешност

31 юли 2018 година, Даниела и Огнян Секирански се грижат за 9- годишната си внучка. Вечерта детето вдига температура над 40 градуса и бабата и дядото звънят на 112, защото смятат, че температурата е критично висока и не знаят какви мерки да предприемат.

Обаждането им бива прието, но линейка не пристига 

В един момент детето започна да трепери. Премерих й температурата и се стреснах. Детето изпадна в безпомощност и заспиваше

разказва Даниела Секиранска пред „Здравей, България“. Малката вече е с 41 градуса и в безпомощно състояние. Семейство Секирански отново звънят на телефон 112, откъдето им казват сами да се погрижат за свалянето на високата температура и, че екип ще дойде, когато бъде намерен педиатър.

 

По това време детето вече започна да повръща. Наистина бяхме шокирани. Тогава извикахме линейка на частна фирма. Дойдоха след 10 минути

казва Даниела, като пояснява, че между двете обаждания е минал цял час.

Говорителят на "Спешна помощ"

Катя Сунгарска отрича верността на твърденията на бабата и дядото, като казва, че двете позвънявания са били в интервал от 6 минути.

 

Линейката със спешния екип идва на 45-тата минута, като пред входа се засича с екипа на частната линейка, който вече е дошъл за болното дете.

Интернет избухна с гневни коментари

"Системата за нищо не става."

"Не са виновни от Спешна помощ, така е като всеки звъни за щяло и нещяло."

"Защо плащаме осигуровки, след като не получаваме обслужване, когато ни е нужно."

"Това е съзнателен геноцид."

"Лекарите правят каквото могат, но здравната система е порочна."

"Бърза помощ не е такси, защо бабата и дядото не са закарали детето в спешното?"

 

Когато става въпрос за здраве, темата е много чувствителна, но когато се касае за дете, тогава нещата са направо болезнени. 

Всъщност според степента на спешност и времето за пристигане на линейка, състоянието на детето явно е определено като зелен код, т.е. Зелен код - от 20 до 120 минути за изчакване. Това са пациенти с минимална спешност, стабилни са и не са в животозастрашаващо състояние.

стандарти за спешна помощ

 

Вижте стандартите за спешност

Триажни категории при спешни пациенти (от сайта на МЗ):

  1.  Критичен спешен пациент (код червено – А1) – пациентът е с животозастрашаващи признаци и симптоми вследствие заболяване или увреждане с висока вероятност от летален изход, ако не се предприемат незабавни интервенции за предотвратяване на последваща нестабилност на дихателната функция, циркулацията и/или неврологичната функция.
    Спешен пациент с определена триажна категория А1 налага незабавно осигуряване на максималните диагностични и терапевтични възможности в областта и обхвата на
    специалността „Спешна медицина“ посредством приложение на напреднали техники заподдръжка на живота (Аdvanced Life Support) и всички останали ресурсни възможности от лекарски екип с най-висока компетентност или от екип с по-ниска компетентност под медицински контрол.
  2. Нестабилен/потенциално нестабилен спешен пациент (код жълто – В2) – относителна
    спешност – пациентът е с подозиран риск и потенциална опасност за живота, налице са признаци и симптоми вследствие заболяване или увреждане, които могат да прогресират по тежест и да доведат до усложнения с висока вероятност от настъпване на тежки последствия за жизненоважните функции, системи или органи, ако лечението не се приложи бързо в определена времева рамка при относителна спешност на състоянието.
  3. Стабилен спешен пациент (код зелено – С3) – минимална спешност – при пациента са налични признаци и симптоми вследствие заболяване или увреждане с нисък потенциал и риск от настъпване на тежки последствия или усложнения и прогрес към по-тежко състояние.

Коментари