Публикация

Проф. Ставрев съветва как да помагаме на пострадали при катастрофи

Проф. Ставрев съветва как да помагаме на пострадали при катастрофи

Проф. Владимир Ставрев е ръководител на клиниката по ортопедия и травматология към УМБАЛ "Св. Георги" в Пловдив. През 1995 г завършва медицина в Медицински университет в Пловдив, а от 1999 г. има защитена образователна и научна степен „Доктор“ на тема „Експериментално-клинично проучване на предмишницата при фрактури“. През 2005 г. става доцент към Катедрата по ортопедия и травматология на МУ - Пловдив, а от 2009 г. е неин ръководител. За професор е избран през 2013 г. От март 2006 г. е завеждащ на отделението по ортопедия към Клиниката по ортопедия и травматология на Университетската болница в Пловдив. От 15 юни 2011 г. е началник на същата клиника. Републикански консултант по ортопедия и травматология за Южна България и за болниците в Хасково, Кърджали, Смолян и Димитровград. 

 

В интервю за Марица той споделя какви са адекватните действия при ПТП от различен характер.

 

-Проф. Ставрев, какви са най-тежките травми при катастрофи на пътя? 

-В последните години през лятото тенденцията е една съща. Характерна е както за Пловдив и областта, така и за цялата страна. Периодът се характеризира с много тежки пътни инциденти в резултат на високата скорост. Карат се много мощни автомобили, а много от техните водачи не се съобразяват с обстановката на пътя. Стават жестоки катастрофи с високоенергийни травми. За разлика от зимата, когато го няма импулсния момент. Тогава заради усложнената метеорологична обстановка се кара по-бавно. Точно обратно е през лятото. Например при сблъсък на автомобил с дърво импулсният момент се образува от масата по скоростта на квадрат върху две. В резултат на това травмите, получени при катастрофи, са много по-коварни. Стига се буквално да раздробяване на ръце, крака и гръбначен стълб. В тези ситуации е много важен контролът върху контузените органи. По принцип организмът е увреден на много места, стига се до разкъсване на вътрешни органи. След като приемем пострадалия в Спешното отделение на УМБАЛ "Свети Георги" и установим цялостното състояние на организма му, първо преценяваме застрашен ли е животът на пациента и правим необходимото. След това обработваме една по една травмите в рамките на спешност с външни фиксатори в интензивно отделение, по най-бързия начин фиксираме счупените крайници на ранения човек. Използваме най-съвременни методи с пирони и плаки. След това вече се пристъпва към евентуална хирургическа интервенция. 

 

-Случаят със загиналите при катастрофата с автобуса край Своге потресе цялата страна. Какви контузии се получават при такива инциденти - падане от високо и претъркаляне на моторното превозно средство? 

-В този случай автобусът не се е движил с висока скорост. При катастрофа от този тип няма толкова сериозен импулсен момент. В резултат на падането на рейса от високо и преобръщането му няколко пъти травмите, които получават хората в него, са в резултат на притискане, при което се чупят ребра, крайници и често се скъсват далакът и черният дроб. Освен това пътниците в автобуса в голямата си част са били възрастни хора, чийто организъм понася по-тежко получените травми. Затова и колегите от софийските болници, където са настанени ранените от инцидента, подхождат много внимателно при оказването на помощ и лечението им. Най-напред се извеждат от шоковото състояние, в което са, след това се фиксират пострадалите им крайници, след което се пристъпва към операции. През лятото винаги има вълна от пътуващи с автомобили и бусове турски гастарбайтери. Те карат продължително време колите си и често предизвикват катастрофи, а при нас в УМБАЛ "Свети Георги" често постъпват пострадали със счупвания, травми от притискания и разкъсани органи в резултат на обръщане на моторните превозни средства. Лекуваме и ранени делтапланеристи, основно чужденци, които най-често ни ги докарват от района на Сопот. Пациенти са ни и възрастни хора, счупили най-често китки при падания. 

 

-Предпазват ли коланите от травми при катастрофи? 

- Разбира се. Коланите предпазват значително от получаването на контузии при катастрофа. За това всички трябва да пътуват с колани - и шофьори, и пътници. Така се избягват много пъти тежки травми, а и често спомагат за спасяването на човешкия живот. Независимо в какво превозно средство се пътува - автобус, микробус, или лека кола, всички в него трябва да бъдат с предпазни колани. 

 

-Как трябва човек да реагира, когато оказва първа помощ на пострадал при пътнотранспортно произшествие? 

-Преди време написах една книга за оказване на помощ при пътнотранспортни произшествие. Тя не е голяма по-обем, но може да помогне при инцидент. Рецензент ми беше тогавашният началник на КАТ - Пловдив подполк. Трендафил Новаков. Той беше категоричен - няма шофьор, а водач на МПС. По закон, ако видим катастрофа, сме длъжни да окажем помощ на пострадалия. Важното е да бъде адекватна, за да не навредим на нуждаещия се от нея. Най-напред трябва да се обадим на телефон 112 и да съобщим къде е мястото на инцидента. След това да отидем и да видим състоянието на пътниците в катастрофиралия автомобил. Най-лесният начин да проверим дали хората са живи, е с пипане на сънната артерия. Ако има пулс, значи пострадалият е жив. После трябва да видим дали можем да отворим вратите на колата, тъй като в много случаи при сблъсък са смачкани и заяждат. Извеждането на ранения човек от МПС-то не е лесна работа. По-лесно е, когато имаш медицински познания. При липса на такива човек трябва да е предпазлив. Необходимо е на пострадалия да се направи вдишване, най-често уста в уста или уста в нос, за да си поеме въздух, както и сърдечен масаж. В случай, че се установи, че пострадалият не може да си движи краката, значи са засегнати гръбният му стълб и гръбначният мозък, и изваждането му от автомобила става много трудно. В никакъв случай не трябва да е прегърбен, тъй като това може да притисне гръбначния му мозък. По-добре е помощта да е малка, но адекватна, отколкото да се навреди на пострадалия. След това се изчаква пристигането на линейката или полицейския автомобил. 

 

-Доколко е важно бързото пристигане на линейката? 

- Това е от голямо значение за всеки пострадал. Колкото по-бързо дойде специализираният автомобил за оказване на спешна помощ, толкова по-добре за пострадалия. Затова е много важно да бъде повикан колкото се може по-бързо след инцидента, като по възможност се съобщи точно мястото. Спешната помощ в Пловдив е добре организирана и оборудвана, разполага с добри специалисти. Затова при местенето в линейката на пострадалия няма опасност от допълнителна травма. Още щом постъпи в нея, на пациента се правят необходимите вливания, вдишвания, ако е необходимо, и се закарва в шокова зала. Там вече се извършва цялостният преглед и се установява кръвната му група, защото ще има нужда от допълнителни количества кръв при операции. След като бъде изведен от шока, пациентът се поема от травматолозите и хирурзите.

 

Заглавна снимка: www.bnr.bg

Коментари