Публикация
Какви са правата ни като здравноосигурени пациенти
Всеки български гражданин, който плаща своите здравноосигурителни вноски има право на:
- достъпна и качествена здравна помощ;
- информация за здравословното състояние и методите за лечение;
- първична извънболнична медицинска помощ;
- специализирана извънболнична медицинска помощ;
- медико-диагностични изследвания;
- високоспециализирани медицински дейности;
- дентална помощ;
- болнична помощ;
- лекарства за домашно лечение;
Всичко, което пациентът е споделил с лекаря, е поверително.
Всеки пациент има право на информирано съгласие
Информирано съгласие е своевременното предоставяне на медицинска информация в подходяща форма и обем, което дава възможност за избор на лечение. За получаването на информирано съгласие лекуващият лекар (лекар по дентална медицина) уведомява пациента, съответно неговия родител, настойник или попечител.
В случаите, когато е налице отказ на родителя, настойника или попечителя и е застрашен животът на пациента, ръководителят на лечебното заведение може да вземе решение за осъществяване на животоспасяващо лечение.
Всяка медицинска и дентална дейност, свързана лечението на здравноосигурен пациент, се осъществява след изразено от страна на пациента информирано съгласие.
Ако пациентът не е доволен от качеството на медицинската и дентална помощ,
оказан от договорен партньор на НЗОК/РЗОК, мже да подаде писмен сигнал до директора на районната здравноосигурителна каса по местоживеене, или до управителя на Националната здравноосигурителна каса. В случай на неправомерно взета сума трябва да приложа и копие от финансовия документ, издаден от лечебното заведение.
Контролните органи ще извършат проверка за изясняване на фактите и ще върнат писмен отговор на подадения сигнал.
Лекуващият лекар трябва да уведоми пациента за:
- диагнозата и характера на заболяването;
- целите, начина и различните възможности на лечението, както и очакваните резултати и прогнозата;
- рисковете, свързани с предлаганото лечение, включително страничните ефекти и нежеланите лекарствени реакции, болка и други неудобства;
- вероятността от благоприятно повлияване или риска за здравето при прилагане на други методи на лечение, както и при отказ от лечение;
- повишения риск за живота и здравето при хирургични операции, упойки и при други сложни медицински манипулации. (В тези случаи информираното съгласие се предоставя в писмена форма.)
Коментари
Доста от изследванията и консумативите не се поемат от Касата! Полипропиленови мрежи (платна) при операции от херния,изследвания на щитовидната жлеза. Защо?
Праскат ти един куп документи на бюрото и подписваш. При това,не си в много адекватно състояние преди лечение,щото не се чустваш добре,нито физически,нито психически. Отпаднал си и изплашен. Какво си подписал научаваш "на час-по лъжичка",след това. Кое научаваш,кое-не.
kakvo se razbira pod lekarstva za domashno lechenie?? ako stava duma za predpisvaneto im to se podrazbira. Kakvi za pravata na invalidite zashoto te obiknoveno sa diskriminirani.
Здравейте, г-жо Борисова. Лекарства за домашно лечение са лекарствата, които са включени в списъците по чл. 55(2), т.7 от Закона за здравното осигуряване. Тях НЗОК заплаща напълно или частично. Лекарствата, които не са включени в тези списъци по правило се заплащат от пациента. Голяма част от регистрираните за употреба лекарства в страната, не са включени в списъците на НЗОК.
Всичко това, което е описано за правата на българския здравно осигурен гражданин е с допълнително заплащане. Това не се отбелязва, а е много важно. Какво значи, че има право. то и да не си здравно осигурен, платиш ли си пак имаш право на всичко това. Там е работата, че с години плащаме осигуровки, а като се наложи един път на десетки години да имаме нужда от медицински услуги трябва да си плащаме. В каква държава живеем??????