Публикация

Тренировка с „Кугър”: Екип на ВМА спасява пациенти в небето

Тренировка с „Кугър”: Екип на ВМА спасява пациенти в небето

Спасителни акции с хеликоптер „Кугър” тренираха от екипа за авиомедицинска евакуация на Военномедицинска академия (ВМА)-София. Подп. д-р Диана Станчева-Гочева и медицинските сестри-борден старшина Яна Иванова, старшина Евелина Георгиева, старшина Мария Борисова, старшина Гинка Таскова, старшина Цветелина Иванова и старшина Десислава Стоева четири дни упражняваха дневни и нощни полети  в 24-а авиобаза „Крумово”.

„Започнахме с тренировки „на сухо” и теоретичен и практичен изпит”, разказа подп. д-р Гочева. „Целта е да отработим качването и свалянето на носилки, както и да преговорим как се действа в критични ситуации – например отказ на медицинска апаратура или радиостанция по време на евакуацията или аварийно кацане”, допълни началникът на „Авиомедицинска евакуация” във ВМА.

Екипът регулярно участва в подобни тренировки в авиобазите ни, за да поддържа оптимална форма и да е „в пълна бойна готовност”.

При интензивните тридневни полети от екипа са разиграли различни сценарии, съвместно със спасителите парашутисти от отделение „Търсене и спасяване” в авиобазата. Например – избухване на противопехотна мина.

„В този случай в оперативния център се получава 9-точково искане за авиомедицинска евакуация. Уточняват се броя пострадали, местонахождението им, както и нуждата от специално оборудване – като лебедка за извличане на ранените при невъзможност за кацане”, разкрива подробностите подп. д-р Гочева.

Спасителната акция започва с предполетен брифинг с командира на екипажа – първия пилот. Така военномедицинският екип е наясно с какви травми са пострадалите, нужно ли е да носят дефибрилатор и респиратор и т.н. Когато кацнат на мястото на инцидента, специалистите от ВМА сортират пострадалите – има „спешни”, „ритунни”, „отстрочени”.

"Максималният капацитет на хеликоптера „Кугър” позволява да се евакуират трима пациенти на носилки – единият от които с нужда от животоподдържаща апаратура, както и четирима седящо болни. Общо – 7 пострадали”, обяснява началникът на екипа от ВМА.  

На борда, освен да следят състоянието на пациентите, военните медици имат и задачата да подготвят т.нар. MEDEVAC доклад, който да изпратят до наземните екипи. „В него съобщаваме какви и колко пациента сме качили, колко линейки и с какво оборудване са нужни”, разказва подп. д-р Гочева.

По време на полетите, които с „Кугър” обичайно са между 20 и 40 минути, именно лекарят-борден е човекът, който държи радиовръзка с екипажа в кабината.

„Ако има проблем с болен, вземам разрешение от пилотите да стана и да отида до него, за да му помогна. Мога да поискам и ускоряване на полета или спешно кацане до най-близката болница, в случай на нужда. Тръпката е голяма!”, не крие подп. д-р Гочева.  

Коментари