Публикация

Проф. Божидар Попов: Обилната вечеря разболява

Проф. Божидар Попов: Обилната вечеря разболява

X юбилейна национална конференция по хранене с международно участие се проведе на 30 май -1  юни 2019 г. в Международния дом на учените „Фр.Ж.Кюри‘‘ – Варна. Организатор на форума бе Българското дружество по хранене диететика с председател проф. Божидар Попов. Сред основните теми на научното събитие бяха: състав и безопасност на храните; някои нови храни и медикаменти в лечението на съвременните заболявания; дието- и фармакотерапия на болестите на храненето и метаболизма; съвременни хранителни технологии; функционални храни и напитки; ентерално и парентерално хранене; хранителна епидемиология и хранителна политика.

Проф. Попов, какво отличи X-ата юбилейна конференция на Българското дружество по хранене диететика от всички досегашни?

Проф. Божидар Попов
Проф. Божидар Попов

Новото тази година е, че успяхме да привлечем фармацевти и чухме много интересни съобщения от водещи специалисти от фармацевтичните факултети в София, Пловдив и Варна. Те изнесоха любопитна и ценна за нас информация във връзка с хранителните добавки, оцветителите, ароматизантите, които се добавят в продуктите и напитките. Изясниха много въпроси по отношение на законодателството и контрола на тези добавки. Стана ясно, че между фармацевтите и науката за хранене има много допирни точки. И тъй като нашата наука е интердисциплинарна, смятаме на следващите ни събития да привлечем също гастроентеролози, ендокринолози, кардиолози, нефролози и колеги от други специалности. Целта ни е да дадем един по-разширен обхват на нашите доклади и да създадем по-голям интерес към събитието. Тази година участниците в конференцията, който се бяха записали като слушатели, беше доста по-голям. Това са химици, физици, хора с различни професии, които идват, за да чуят истината от специалисти, защото в медийното пространство непрекъснато циркулират някакви фалшиви новини от хора, които нямат нищо общо с науката за храненето.

Кои са най-съществените проблеми в храненето на българина?

Анализите от анкети и наблюдения, показват че най-голямата грешка в храненето на българина е, че не разпределя консумацията правилно в рамките на деня. Едно от важните изисквания за здравословно хранене е да имаме четирикратен модел на хранене, като основно се акцентира върху закуската и обяда. Много хора подценяват закуската и я заменят с кафе и бисквитка или въобще не закусват. На обяд хапват набързо или накрак, което също е грешка. Цялата тежест пада върху вечерята, когато поемат голямо количество храна с много калории и те не могат да бъдат изгорени по време на сън. В следствие на това настъпват увреждания на съдовете, черния дроб, бъбреците и т.н. За съжаление обилното вечерно хранене е системно за повечето българи и нанася сериозни щети върху здравето им. Друг голям проблем е  прекаляването с хляб и тестени изделия. Българите сме на първо място по консумация на хляб, а той носи много калории. Само една филийка има калориите на три варени яйца, на 1,5 кг домати или на 2 кг краставици. Виждате колко са несъпоставими по отношение на енергийност, а съвременния обездвижен човек трябва да избира по-ниско енергийни храни, за да поддържа енергийния си баланс.

Kъде е българската школа по хранене и диететика спрямо световните достижения?

Още през 2003 г. по време на  VII конгрес на Българското дружество по хранене и диететика с международно участие ние направихме промени в т.нар. пирамида на здравословното хранене, която е известна в целия свят. В  основата на пирамидата, която е създадена от американците, стоят зърнените храни, след това са плодовете и зеленчуците, на следващия ред са животинските продукти, а на върха мазнините и добавената захар.

Ние създадохме българска хранителна прирамида, като сложихме в основата плодовете и зеленчуците,

след това животинските продукти (мляко, млечни продукти, месо, яйца, риба), чак тогава зърнените храни, бобови и ядките, а на върха мазнините, добавената захар и за първи път алкохола. През 1997 г. алкохолът бе приет като храна, която носи калории и затова решихме, че трябва да фигурира в хранителната верига.

Критериите, по които работихме, за да преструктурираме пирамидата, са максиум ползи в минимум калории.

Това означава продуктите да имат максимално съдържание на полезни съставки, ние ги наричаме есенциални съставки, и същевременно да носят възможно най-малко калории. На първо място това са зеленчуците и плодовете, след тях са животнските продукти, които дават пълноценния белтък - той изгражда всички клетки в организма, ензимните хормоните, имунните тела, кръвните клетки.

Всеки ден човек трябва да приема белтък, който да възстановява загубите на организма, да поддържа добър имунен статус

и същевременно да приема достатъчно витамини и минерали от плодовете и зеленчуците, които подпомагат правилната утилизация на белтъци, мазнини и въглехидрати от другите храни. Американската пирамида, която още циркулира в САЩ, донесе доста неприятни последици за американското население – те все още са на първо място по наднормено тегло и затлъстяване. Причината е в зърнените храни, които стоят в основата на тяхната хранителна пирамида и се консумират неограничено. Ние не отричаме зърнените храни, но смятаме, че консумацията им трябва да бъде намалена и мястото им е в средата на пирамидата.

Коментари