Публикация

10 Октомври - Световен ден на психичното здраве

10 Октомври - Световен ден на психичното здраве

На 10 Октомври в световен мащаб отбелязваме деня на психичното здраве. Кампанията стартира на 10 октомври от 1992 г. с решение на Световната федерация за психично здраве и с подкрепата на Световната здравна организация.

 

Световната здравна организация (СЗО) определя психичното здраве като „състояние на благополучие, в което личността разбира своите собствени възможности, може да се прави с нормалните напрежения на живота, може да работи продуктивно и плодотворно и е в състояние да дава принос към своята общност“.

 

Съгласно СЗО, един от четири човека по света ще бъде засегнат от психични или неврологични нарушения в някакъв момент от своя живот.  Младите хора са особено силно подложени на риск от развитие на психични нарушения, тъй като са в преход от зависимост към независимост, влизайки в света на възрастните. Новите трудности и промени, като пубертет, нови връзки, напускане на бащиния дом за първи път, финансова нестабилност, тревоги, свързани с работата и образованието, могат да предизвикат високи нива на стрес, което да доведе до психични нарушения. 

 

Според данни на Световната здравна организация над един милиард души по света страдат от психични разстройства. Като основна причина за появата им, се очертават стресът в ежедневието, особеностите, начинът и качеството на живот, генетичната предразположеност, социално-икономическите фактори и особености на съответната култура, 

 

Световната федерация по психично здраве информира, че на всеки 40 секунди някъде по света човек прави опит да сложи край на живота си. Сред честите причини за това състояние са нелекувани депресивни разстройства или други психични болести, трудното справяне с житейските кризи, и невъзможността за адаптиране към фактическата действителност.

 

Кои са най-честите признаци при поява на депресия:

  • Оттегляне от контакт с други хора;
  • Чувство на тъга и безнадеждност;
  • Липса на енергия, ентусиазъм и мотивация;
  • Проблем с взимането на решения;
  • Безпокойство и раздразнителен;
  • Хранене повече или по-малко от обикновено;
  • Сън повече или по-малко от обикновено;
  • Проблем с паметта и концентрацията;
  • Чувство за вина;
  • Гняв и ярост;
  • Усещане за невъзможност да се преодолеят трудностите в живота;
  • Проблем с функционирането в работата или в личния живот;
  • Мисли за самоубийство.

Какви са физиологичните симптоми на депресията:

  • Болката е потискаща, а депресията засилва болката;
  • Загуба на енергия или чувство на умора;
  • Безсъние;
  • Главоболие, световъртеж, сухота в устата;
  • Дискомфорт в гърдите, сърцебиене, напрежение, изпотяване;
  • Загуба на тегло, стомашни оплаквания, метеоризъм, запек, диария;
  • Липса на сексуално желание.

Стратегии за справяне с депресията:

  • Следвайте съветите на медицинските специалисти;
  • Правилно хранене;
  • Хидратация;
  • Социална връзка;
  • Доверие в семейството;
  • Работа и кариера;
  • Физически упражнения и спорт;
  • Почивка и сън;
  • График и планиране в удобство на ежедневието;

Семейната подкрепа при хората с депресия.
Подкрепата на семейството, близките и приятелите е една от най-важните за хората с депресия. Силно се препоръчва близките на пациент с депресия да му помогнат да потърси помощ и да го мотивират във всички етапи от лечението и справянето с депресията

 

Ако разпознаете у Вас или Ваш близък някои от тези симптоми, не се колебайте да потърсите помощ от психолог, психотерапевт или психиатър.

 


Източници: coe.int; who.int; wfmh.global; Живей, не страдай;

Снимка: Unsplash

Коментари