Публикация

4 март - Световен ден за борба със затлъстяването

4 март - Световен ден за борба със затлъстяването

 

Тревожно нараства броят на хората със затлъстяване, видимо от данните на Световната здравна организация близо 4 319 000 българи или 61,7% от населението на България е с наднормено тегло. По този показател страната ни се нарежда на десето място в Европа.

 

В България делът на жените засегнати от затлъстяване  е 54,4%, а при мъжете е 68,9%.

33,3% от хората, които живеят на село, са със затлъстяване. Делът на децата с наднормено тегло е 13.6%, като момчетата със затлъстяване между 5 и 9 годишна възраст достигат до 17.1%, а момичетата – до 10.2%.


Какво е всъщност е затлъстяването

 

Затлъстяването в общ вид е хронично патологично състояние, характеризиращо се с натрупване на солидно количество мастна тъкан в организма на човека, дължащо се на увеличение на броя и/или размерите на мастните клетки.  

 

Според медиците, затлъстяването е резултат на нарушен енергийно-калориен баланс – съотношението между приеманата енергийна стойност на храната и нейния енергоразход.

 

От психологическа гледна точка, причините за затлъстяването най-често се свеждат до психогенна основа. Което ще рече, че храната се ползва като средство не за задоволяване на базови физиологични нужди, а като инструмент за задоволяване на емоционални дефицити и комплекси в личен план. Когато човек не получава необходимите за него чувства и емоции, свързани с любов, приемане и взаимност, то той ползва храната като бърз заместител, тъй като тя е винаги на разположение и под негов контрол. По този начин засегнатите от затлъстяване преодоляват своята несигурност и плахост, именно търсейки и получавайки опека в храната.

 

В моментите, в които хората със затлъстяване  преживяват своята самота и страхове, използват храната като временно облекчение, за да:

 

  • осъществят своето илюзорно бягство от нерешени емоционални проблеми и травми;
  • да се „възнаградят” или „самонакажат”;
  • избягват страшен или стресиращ въпрос или проблем, касаещ тях самите;
  • се успокояват при тревожност, страх, срам, тъга и самота;
  • овладеят своя експресивен гняв или фрустрация;
  • отвлекат вниманието си от чувства, хора и ситуации на страх или стресови фактори;
  • заличат тревожните спомени и своите травматични преживявания в миналото.

Ето защо, в резултат на неправилно и емоционално хранене , хората често са с наднормено тегло или се намират в състояние на затлъстяване. Психологическият дискомфорт тук е, че засегнатите изпитват непреодолимо чувство на вина и срам, което води до неудържимо пристрастяване към храненето.

 

Какви са причините и рисковите фактори

 

За развитието на затлъстяването ключови роли имат следните групи фактори:

 

  • генетични фактори - при наличие на един родител със затлъстяване вероятността детето да развие затлъстяване достига 40%, при двама родители вероятността достига 80%. Без фамилна обремененост 10%;
  • фактори на средата – често е налице неблагоприятна среда на живот, свързана пряко с водене на нездравословен начин на живот. Примери за това са обемните размери на порциите, състава и качеството на храната, отсъствието на достъпни  съоръжения за спорт, паркове, стадиони и велосипедни алеи;
  • физиологични фактори – тук спадат факторите свързани с нарушенията  в обмяната на мастната тъкан, хормонални промени и др.;
  • психологически фактори - при доста хора неовладените емоционални състояния оказват влияние върху храненето;
  • медикаменти - приемът на някои медикаменти се свързва с увеличение на телесната маса: антидепресанти, антиконвулсанти, някои медикаменти, използвани в лечението на диабет, някои хормонални препарати, кортикостероиди и др.;

Какви видове затлъстяване има

 

В зависимост от разпределението на подкожната мастна тъкан се различават три типа на затлъстяване:

 

  • генерализирано - дебелината на подкожната мастна тъкан нараства по цялото тяло;
  • гиноидно, т.нар. женски тип или периферно - отлагането на мазнините е предимно в областта на ханша.  Тялото придобива форма на круша;
  • андроидно, т. нар. мъжки тип или централно - количеството мастна тъкан е отложена в областта на корема и гърдите. Тялото придобива форма на ябълка;

 

Методи за диагностика и оценка на затлъстяването

 

  • Индексът на телесната маса /ИТМ/ е общоприет показател, използван за оценка на затлъстяването. Той се изчислява като се раздели теглото в килограми на ръста в метри на квадрат: ИТМ=кг/м². Обикновено се приема, че хора с ИТМ ≥ 30 кг/м² имат прекомерно натрупване на мастна тъкан, но ИТМ не е показател за разграничаване на мускулна от мастна тъкан;
  • Обиколка на талията и съотношение талия - ханш. Измерването на обиколката на талията е друг показател, който се използва при оценка на затлъстяването. Увеличената обиколка на талията е свързана със значително по-голям риск от поява на сърдечно-съдово заболяване чрез повишение на стойностите на систолното и диастолното артериално налягане;

 

Методи за лечение при затлъстяването

 

Съществуват различни методи за лечение:

 

  • диетолечение;
  • двигателна активност;
  • психо-поведенческа терапия;
  • лечение с медикаменти;
  • хирургични методи и др.

Ако затлъстяването е резултат от нарушен енергиен баланс – завишен енергиен внос и/или намален енергиен разход, основните принципи на лечение включват следните аспекти:

 

  • намаляване на енергийния внос може да се постигне чрез: прием на умерено количество храна;
  • промяна на хранителното поведение, с цел пробиване на нови навици в хранителното поведение;
  • психологически методи на въздействие – индивидуално психологическо консултиране и оказване на емоционална подкрепа.

 

Профилактика и превенция на затлъстяването

 

Диетолозите съветват: за да се поддържа здравословно телесно тегло, е необходимо да се спазват следните примерни правила:

 

  • приемът на храна да съответства на вашия личен енергоразход - за заетия човек в активна трудова възраст /30-60 г./ е присъща умерена към  ниска физическа активност, поради което средната енергийна потребност за мъжете варира между 2500 и 2900 ккал/ден, а за жените между 1980 до 2250 ккал/ден;
  • необходимо е редовен и умерен прием на храна - препоръчително е да се спазва определен час за хранене. Разпределете дневното си меню на три основни приема с 2-3 междинни хранения. Би било добре да се намали обема на порциите. Вечерята се консумира не по-късно от 2-3 часа преди лягане;
  • приемайте редовно зърнени храни и варива като източник на енергия - тези продукти са бедни на мазнини и богати на хранителни вещества, което засилва усещането за ситост;
  • консумирайте всеки ден над 400 грама разнообразни зеленчуци и плодове, за предпочитане сурови;
  • избягвайте честата консумация на тестени изделия;
  • минимизирайте приема на захар, захарни и сладкарски продукти, избягвайте газирани безалкохолни напитки и напитки, с високо съдържание на захар;
  • намалете количеството на лютите подправки и солта до минимум;
  • пийте не по-малко от 1,5 л вода и течности на ден;
  • редуцирайте приема на мазнини и алкохолни напитки, тъй като са висококалорични;
  • движете се ежедневно - ходете пеш или спортувайте съобразно възрастта и възможностите ви;
  • ОБИЧАЙТЕ СЕ! 

 

Психолог Стоян Петров

 

снимка: личен архив

Коментари