Публикация

Световен ден за борба със затлъстяването – бъди активен участник в своята промяна

Световен ден за борба със затлъстяването – бъди активен участник в своята промяна

Тревожно нараства броят на хората със затлъстяване, видимо от данните на Световната здравна организация.


Според статистиката към момента 40% от хората над 18 годишна възраст в световен мащаб са с наднормено тегло. В национален мащаб делът на засегнатите от затлъстяване е 25%. Данните на Световната здравна организация сочат, че почти два милиарда души, над 18-годишна възраст имат наднормено тегло, а 650 милиона са със затлъстяване.


Какво е всъщност е затлъстяването

 

Затлъстяването в общ вид е хронично патологично състояние, характеризиращо се с натрупване на солидно количество мастна тъкан в организма на човека, дължащо се на увеличение на броя и/или размерите на мастните клетки.  

 

Според медиците, затлъстяването е резултат на нарушен енергийно-калориен баланс – съотношението между приеманата енергийна стойност на храната и нейния енергоразход.

 

Според психолозите, причините за затлъстяването най-често се свеждат до психогенна основа. Което ще рече, че храната е средство не за задоволяване на базови физиологични нужди, а за задоволяване на емоционални дефицити и комплекси в личен план. Когато човек не получава необходимите за него чувства и емоции, свързани с любов, приемане и взаимност, то той ползва храната като бърз заместител, тъй като тя е винаги на разположение и под негов контрол. По този начин засегнатите преодоляват своята несигурност и плахост, именно търсейки и получавайки опека в храната.

 

Какви са причините и рисковите фактори

 

За развитието на затлъстяването ключови роли имат следните групи фактори:

 

·         генетични фактори - при наличие на един родител със затлъстяване вероятността детето да развие затлъстяване достига 40%, при двама родители вероятността достига 80%. Без фамилна обремененост 10%.

 

·         фактори на средата – често е налице неблагоприятна средата на живот, свързана пряко с водене на нездравословен начин на живот. Примери за това са обемните размери на порциите, състава и качеството на храната, отсъствието на достъпни  съоръжения за спорт, паркове, стадиони и велосипедни алеи.

 

·         физиологични фактори – тук спадат факторите свързани с нарушенията  в обмяната на мастната тъкан, хормонални промени и др.

 

·         психологически фактори - При доста хора неовладените емоционални състояние оказва влияние върху храненето. В тази група фактори се включват

 

·         медикаменти - Приемът на някои медикаменти се свързва с увеличение на телесната маса: антидепресанти, антиконвулсанти, някои медикаменти, използвани в лечението на диабет, някои хормонални препарати, кортикостероиди и др.

 

Какви видове затлъстяване има

 

В зависимост от разпределението на подкожната мастна тъкан се различават три типа на затлъстяване:

 

·         генерализирано - дебелината на подкожната мастна тъкан нараства по цялото тяло.

 

·         гиноидно, т.нар. женски тип или периферно - отлагането на мазнините е предимно в областта на ханша.  Тялото придобива форма на круша.

 

·         андроидно, т. нар. мъжки тип или централно - количеството мастна тъкан е отложена в областта на корема и гърдите. Тялото придобива форма на ябълка.

 

Методи за диагностика и оценка на затлъстяването

 

·         Индексът на телесната маса /ИТМ/ е общоприет показател, използван за оценка на затлъстяването. Той се изчислява като се раздели теглото в килограми на ръста в метри на квадрат: ИТМ=кг/м². Обикновено се приема, че хора с ИТМ ≥ 30 кг/м² имат прекомерно натрупване на мастна тъкан, но ИТМ не е показател за разграничаване на мускулна от мастна тъкан.

 

·         Обиколка на талията и съотношение талия - ханш. Измерването на обиколката на талията е друг показател, който се използва при оценка на затлъстяването. Увеличената обиколка на талията е свързана със значително по-голям риск от поява на сърдечно-съдово заболяване чрез повишение на стойностите на систолното и диастолното артериално налягане. 

 

Методи за лечение при затлъстяването

 

Съществуват различни методи за лечение:

 

·          диетолечение,

·          двигателна активност,

·          психо-поведенческа терапия;

·          лечение с медикаменти,

·          хирургични методи и др.

 

Ако затлъстяването е резултат от нарушен енергиен баланс – завишен енергиен внос и/или намален енергиен разход, основните принципи на лечение включват следните аспекти:

·         намаляване на енергийния внос може да се постигне чрез: гладуване, нискокалоричен режим, диети със специален засищащ режим.

·         промяна на хранителното поведение.

 

·         психологически методи на въздействие – лечение на стреса, социална подкрепа и др.

·         средства, потискащи апетита.

 

 

Профилактика и превенция на затлъстяването

 

За да се поддържа здравословно телесно тегло, е необходимо да се спазват следните примерни правила:

 

·         приемът на храна да съответства на вашия енергоразход. За заетия човек в активна трудова възраст /30-60 г./ е присъща умерена към  ниска физическа активност, поради което средната енергийна потребност за мъжете варира между 2500 и 2900 ккал/ден, а за жените между 1980 до 2250 ккал/ден.

 

·         необходимо е редовен и умерен прием на храна. Препоръчително е да се спазва определен час за хранене. Разпределете дневното си меню на три основни приема с 2-3 междинни хранения. Би било добре да се намали обема на порциите. Вечерята се консумира не по-късно от 2-3 часа преди лягане.

 

·         приемайте редовно зърнени храни и варива като източник на енергия. Тези продукти са бедни на мазнини и богати на хранителни вещества, което засилва усещането за ситост.

 

·         консумирайте всеки ден над 400 грама разнообразни зеленчуци и плодове, за предпочитане сурови.

 

·         избягвайте честата консумация на тестени изделия.

 

·         минимизирайте приема на захар, захарни и сладкарски продукти, избягвайте газирани безалкохолни напитки и напитки, с високо съдържание на захар.

 

·         намалете количеството на лютите подправки и солта до минимум.

 

·         пийте не по-малко от 1,5 л вода и течности на ден.

 

·         редуцирайте приема на мазнини и алкохолни напитки, тъй като са висококалорични.

 

·         движете се ежедневно - ходете пеш или спортувайте съобразно възрастта и възможностите ви.

 

·         ОБИЧАЙТЕ СЕ! 

 

Психолог Стоян Петров

 

снимка: личен архив

Коментари