Публикация

Добрите думи на лекаря помагат в лечението на пациента

Добрите думи на лекаря помагат в лечението на пациента

Американски учени установиха, че пациентите на лекари, които проявяват към тях състрадание, оздравяват по-бързо. Според експертите поведението на медиците е свързано с изхода от лечението. Проявената от лекарите поддръжка успокоява пациентите, което е особено важно преди операция. Учените доказаха, че и след хирургичната намеса това намалява количеството на приеманите обезболяващи.

В много от случаите простият акт на успокояване от страна на медицински специалист може да подпомогне в лечебния процес и не е необходимо винаги да разчитаме на лекарства и процедури, за да се почувстваме по-добре,

казва водещият изследовател на проучването Alia Crum, доцент по психология в  Станфордския университет.

Нашият опит от разговори както с пациенти, така и с лекари показва, че увереността на лекаря сама по себе си е мощна сила и може да накара хората да се чувстват по-добре,

казва Кари Лейбовиц, водещ автор в изследването.

 

За да изпробват ефектите на думите на лекар върху симптомите на пациента, изследователите правят обикновен експеримент с 76 участници, които разделят на екипи. Участниците трябва за играят на играта на неразбираемата игра, за да ги мотивират.

Експериментът започва с предизвикана безобидна, алергична реакция у участниците в. Приложен бил хистамин на кожата, тест, който традиционно се използва като основна линия за диагностициране на алергии. Хистаминът предизвиква реакции като подуване, обриви и сърбеж.

След убождането на кожата участниците оценяват колко сърбеж са по скалата от нула до 100 на 3, 9, 12, 15 и 18 минути след убождането на кожата.

 

След шест минути здравният работник се върнал и проверил участниците.

На приблизително половината от участниците лекарят казал, че „от този момент нататък алергичната реакция ще започне да намалява, а обривът и раздразнението ще изчезнат“.

На другата половина участници (контролната група) доставчикът не направил коментар относно реакцията.

Изследователите установили, че при тези участници, на които лекарят казвал ободрителни думи,

усещането за сърбеж намалявало значително по-бързо, отколкото при участниците, на които не е дадено обяснение за тяхната реакция или възстановяване.

Специалистите съставиха и списък със съвети за медиците:

Добротата и съчувствието на лекарите са полезни и за самите лекари. Пациентите оздравяват по-бързо, работните проблеми възникват по-рядко, понижен е и рискът от професионално прегаряне, т.нар. бърнаут.

Специалистите съставиха и списък със съвети за медиците:

по време на разговор е по-добре да седят, а не да стоят прави; лекарите трябва да установят зрителен контакт с пациента; да проявяват загриженост не само за физическото, но и за емоционалното и психическо състояние на болния.

 

Не се препоръчва на медиците да прекъсват пациентите по време на разговор. Преди време проведено изследване установи, че лекарите прекъсват пациентите на всеки 11 секунди, а на болните им трябват средно 29 секунди, за да опишат здравословния си проблем.

Коментари