Публикация

Хранителното разстройство Мегарексия (Megarexia) и неговите особености

Хранителното разстройство Мегарексия (Megarexia) и неговите особености

Какво характеризира хранителното разстройство мегарексия

 

Мегарексията е значително по-непознато хранително разстройство за разлика от пълната му противоположност - анорексията. Разликата между двете разстройства е, че засегнатите от мегарексия възприемат себе си като слаби, а в действителност са с килограми над нормата. Оглеждайки се в огледалото те не осъзнават, че са с по-голямо тегло, а възприемат себе си като по-слаби от това, което виждат.

 

Общото при повечето хранителни разстройства е, че се засягат способностите за обективна преценка, което изкривява сетивната реалност, а от там и възприемането на собственото тяло по начин, различен от действителния. При мегарексията това е в основата на проблема.

 

Психологически аспекти

 

Хората с мегарексия демонстрират нереалистично чувство на задоволство и гордост от излъчването на пълното си тялото като свързват наднорменото си тегло с жизненост и сила.

 

Характерно за тях е воденето на нездравословен начин на живот, придружен от свръх прием на „кухи калории” - храни съдържащи големи количества захар, пържени храни, тестени и др.

 

Хората засегнати от мегарексия формират изкривени вярвания, че кантара не отчита правилно килограмите им и категорично отричат да повярват на реалните цифри от дисплея.

 

При опит от страна на техните близки и приятели да се засегне темата за килограмите, те веднага отклоняват разговора в друга посока с мотив, че се чувстват добре и не се тревожат за здравето си.

 

Обикновено те са хора, които са били стройни и слаби в миналото и отказват да приемат в настоящето новия си вид - с наднормено тегло.

 

Основен проблем тук е, че отричайки натрупаните килограми, те продължават да консумират вредни храни, а това увеличава драстично теглото им.

 

Какви са основните симптоми при мегарексията

 

·         налице са изкривявания във възприятията по отношение на външния вид – човек вижда себе си като по-слаб от колкото е в действителност

·         нездравословни хранителни навици – безкритичен прием на силно калорични храни

·         носене на дрехи с по-голям размер от обикновения

·         избягване на огледала, в които човек може да се огледа в цял ръст

·         предпочитат да виждат в огледалото само лицето си

·         отбягват да се снимат в цял ръст

·         не обичат да пазаруват

 

Какъв е рискът за здравето при засегнатите от мегарексия

 

·         диабет

·         хипертония

·         сънна апнея

·         атеросклероза

·         инфаркт на миокарда

·         метаболитен синдром

·         ракови заболявания

·         психичен дискомфорт

·      липса на важни хранителни вещества, поради отказа да се консумират плодове и зеленчуци

 

Как се лекува хранителното разстройство мегарексия

 

Както при всички хранителни разстройства и тук в основата на лечението е индивидуалната психотерапия, чрез която личността да разпознае проблема си и да се освободи от изкривените възприятия за собственото си тяло.

 

Препоръчителен е цялостният подход в лечението на мегарексията, който включва:

 

·         психологически консултации с психолог в сферата на хранителните разстройства

·         при необходимост преглед от психиатър

·         консултация със специалист по хранене и диететика

·         мотивация и физическа активност с квалифициран спортен специалист

 

Ранното разпознаване и адекватната терапия спомагат за пълното възстановяване от хранителното разстройство.

 

Превенция на хранителното разстройството мегарексия

 

Най-добрата превенция срещу това и повечето хранителни разстройства е себепознанието и себеприемането. Препоръчително за всеки е да приеме себе си такъв, какъвто е, с всички негови недостатъци и достойнства. Всеки носи своя ярка индивидуалност и отличаващ го стил, което би могло да се приеме като богатство за всички нас хората.

 

Друг етап в превенцията е установяването на осъзнат и отговорен начин на живот, който включва индивидуален и балансиран режим на хранене, придружен от редовна физическа активност.

 

И не на последно място – обичайте себе си!

 

Автор: Стоян Петров, психолог

 

Коментари