Публикация

Какъв трябва да бъде шоколадът и какъв шоколад ни продават

Какъв трябва да бъде шоколадът и какъв шоколад ни продават

Проучване на „Активни потребители“

публикуваме без редакционна намеса

 

Шоколадът е удоволствие за всички. Той е очарователна комбинация от уникалните природни аромати и вещества на какаовото дърво в съчетание със сладостта на захарта. Затова шоколадът е едновременно обожавана храна от милиарди хора и заедно с това е хулен от много специалисти по хранене и диететика. В световен мащаб производството и търговията с какао и шоколад са индустрия за десетки милиарди. Съществуват хиляди марки шоколадови изделия, правени по много рецепти, и разбира се всеки производител смята своята за най-добра. Както във всяка комерсиална дейност и при шоколадите се използват  хитрини за подобряване на вкусовите качества и вида на продукта при едновременно понижаване на себестойността. При отсъствие на адекватен контрол тази тенденция води до влошаване на качеството и поява на фалшификати, където   се влагат заместители на оригиналните суровини.

 

В България има голямо многообразие на предлаганите шоколадови изделия, но и стремеж за максимално редуциране на цената. Това е предпоставка за наличие на съмнения в качеството на  шоколадите в нашите магазини. В настоящият тест на „Активни потребители“ е извлечена и анализирана информацията съдържаща се в етикетите на 27 марки шоколади закупени от търговската мрежа. Нашите констатации, изводи, съмнения и препоръки са предоставени в последващия материал.

Как се прави шоколад

 

Изходната суровина са зърната на какаовото дърво. Суровите ядки се подлагат на ферментация от микроорганизми, след това се изсушават, почистват и изпичат. Последва смилане и забъркване до лепкава маса наречена „шоколадов ликьор“. Оригиналният шоколад се прави именно от този хомогенат към който се добавят по желание захар и/или мляко на прах. В съвременната индустрия  шоколадовия ликьор е суровина, която чрез пресоване се разделя на какаово масло и какаова маса/пудра в съотношение приблизително 1:1. Какаовите маса/пудра и масло са борсови суровини, те удобно се съхраняват, транспортират и търгуват в цял свят.

 

Повечето производители смесват двете суровини в различни съотношения за да получат добре познатия кафеникав шоколад. При белите шоколади отсъства какаовата маса/пудра, влага се само маслото и затова те са нискокачествен продукт. В млечните шоколади задължително се добавя мляко под формата на течност или по-често дехидрирано, както и млечна мазнина. Другите традиционни съставки са захарта, различните млечни производни, например суроватка, емулгатора соев лецитин и ванилия като ароматизант.

Видовете шоколад са много, като могат да бъдат групирани, съгласно използваните суровини и технология в следното

Видовете шоколад са много, като могат да бъдат групирани, съгласно използваните суровини и технология в следното:

- млечен шоколад – добавя се млечен кондензат или мляко/сметана на прах и млечни мазнини;

- тъмен шоколад – в САЩ се приема съдържание на обща какаова маса от 70% и не се ограничава добавянето на мляко или захар;

- “bitter” или „суров“ или „неподсладен“ - разновидности на шоколада със съдържание на обща какаова маса над 70%, в които не се влага захар. Най-близко до естествения произход е суровия шоколад, който се прави директно от шоколадовия ликьор, без други добавки и се смята за полезен за здравето на потребителите. Разпространени са основно в страните производители на какао;

- бял шоколад – както споменахме това е разновидност произвеждана само с какаово масло;

 

Под термина обща какаова маса (сухо вещество) се разбира сумарното съдържание на какаово масло и какаото (наричано още какаова маса/пудра) изразено в грама за 100 грама шоколад или проценти.

Критерии за качество на шоколада

            В различните държави има разнообразно законодателство относно шоколадовите изделия. В ЕС регулацията е Директива 36/2000, която е прехвърлена в България посредством Наредба за изискванията към какаото и шоколадовите продукти от 2002г. Предвид огромното многообразие от законодателни изисквания ще споменем само действащите национални/ЕС норми, както и някои класически критерии характеризиращи качество на шоколада.

Национални изисквания:

1. Направен от шоколадов ликьор;

2. Известни ли са държавата на произход и сорта на дърветата от които е добито какаото;

3. Има ли вложени технологични добавки различни от ванилия и лецитин;

стандарти за шоколад

Законодателство на ЕС:

4. Шоколадът трябва да има минимум 35% обща какаова маса;

5. Съдържанието на обща какаова маса в млечния шоколад трябва да е не по-малко от 25% или до 20% за някои видове;

6. Количеството на допълнително вложените растителни мазнини, включително палмовата, да е до 5%;

 

Трябва да се отбележи, че в законодателството на ЕС няма критерии за тъмен, суров или неподсладен шоколад и затова продуктите брандирани в България с такива определения не подлежат на регулация на качеството.

Проблеми с безопасността на шоколадовите изделия в Европейския съюз

 

Съгласно системата на ЕС за опасни храни случаите на открити проблемни шоколадови изделия (плюс какао) от начало на века са около 620. Преобладаващите

рискове са наличие на недекларирани алергени (основно различни ядки), присъствие на чужди тела, микотоксини, необявени хранителни или технологични съставки, съдържание на тежки метали и др.

 

В 10 случая до България са изпратени предупреждения за наличие в нашата търговска мрежа на неотговарящи шоколади. Последната подобна нотификация е от март 2019г. Не е известно как контролния орган (Агенцията по храните) е реагирала на уведомленията от ЕС. В България няма информация да са извършвани анализи и проучвания за качеството и безопасността на шоколадовите изделия.

 

Резултати от проучването

В теста на „Активни потребители“ са включени 27 търговски марки шоколади закупени от различни търговци. От проучването са изключени тъмните шоколади поради отсъствието на национални и европейски критерии за тяхното качество. Методологията е описана в края на публикацията. Основните резултати са представени в таблицата, а допълнително е коментирана и друга информация извлечена от етикетите.

Етикетите

 

Всички марки шоколади са етикирани съгласно изискванията без груби нарушения. Добрите вести свършват дотук. На фона на професионалния дизайн на опаковките от лицевата страна на продуктите задната е претрупана с нечетлива информация. При по-голяма част от търговските марки задължителната информация за съставките и предупрежденията за наличие на алергени са отпечатани с много дребен и често нечетлив шрифт, а понякога на цветен фон замазваш буквите. Често дизайнерите тъпчат информация на 5 – 10 езика, с което редуцират още повече размера на буквите и объркват потребителите. Очевиден е стремежът да отбият някак си задължителните изисквания, без реално това да може да бъде разчетено от хора с нормално зрение, особено в условията на изкуственото осветление характерно за повечето магазини.

Как да наричаме шоколадите в магазина

 

Съгласно законодателството на ЕС за да се именува шоколад продукта трябва да съдържа минимум 35% обща какаова маса (критерий 4) – сумата от какаовото масло и какаовата пудра. При млечните шоколади е позволено редуциране на това количество до 20% (критерий 5). В нашето проучване е установено, че при някои търговски марки на етикетите не е отбелязано съдържанието на обща какаова маса. От заглавията на търговските марки представени на лицевата страна на опаковките често не може да се разбере за какъв вид шоколад се каните да си купите – шоколад, млечен шоколад или друг вид. В крайна сметка успяхме да обобщим, че от 27 марки само 2 отговарят на определението на ЕС за шоколад и имат какаова маса от 35% и повече. Останалите 25 съдържат какаова маса в диапазона 25 – 35%, покриват изискванията за млечен шоколад.

Изпълнение на класическите критерии за качеството

Всичките 27 марки шоколад са сглобени от какаова пудра и какаово масло. Нито един не е направен по оригиналната рецепта с шоколадов ликьор!
Само при една марка е спомената държавата на произход на суровината.
При 17 от тестваните 27 марки се установява влагане на нетипични суровини. В таблицата те са маркирани в болд. При 7 е добавяна растителна, основно палмова мазнина. Други 7 марки съдържат технологичната добавка Е476 (полиглицерол полирицинолеат), а една Е 492 (сорбитан тристеарат). В 6 е добавяна лактоза, а при други 4 се прибавя лешникова паста без това да е отбелязано в наименованието на шоколада на лицевата страна на етикета, което представлява риск за алергичните потребители. При нито една марка не е описано количеството на добавяната растителна/палмова мазнина, която трябва да е до 5% (критерий на ЕС).Някои допълнителни критерии за качество

 

Анализът на етикетите показва изключително високо съдържание на въглехидрати, най-вече захар, в проучваните шоколади. При 22 от 27 марки количеството на захарта е 50% и повече, а при 4 достига 60%. Само при 5 шоколада захарта е под 50%. На практика продаваните на нашия пазар шоколади се състоят основно от захар! Само при един продукт общата какаова маса е повече от захарта

В изходната суровина, шоколадовия ликьор, въглехидратите са около 50%, но само около 2% са захари. Останалите количества са преобладаващо полезни за хората растителни фибри. При обработката на шоколадовия ликьор растителните фибри попадат в какаовата маса/пудра. За съжаление твърде малко от тях остават реално в готовия индустриален шоколад. Ако разгледате таблицата ще видите много малка разлика, често около 1%, между съдържанието на въглехидрати и захари. Това означава, че най-вероятно производителите слагат по-малко какаова пудра в шоколада от това което декларират в етикетите. За съжаление няма референтен лабораторен метод който да измери точно истинското съдържание на какаова маса/пудра в шоколадите!

какъв шоколад ядем

 

Коментари

20 дек 2019 17:57
Дарина Рашкова
20 дек 2019 17:57

За ПОТРЕБИТЕЛЯ, най - общо казано, информацията е безполезна и отчайваща! Само констатации и препоръки, но без задействани регулаторни и контролни функции не води до ефективен резултат! Дори двете по - качествени марки не цитирате - ЗАЩО? И ето валидността на поговорката "Кучето лае, керванът си върви!! :(  - БЕЗПОЛЕЗНО! :( 

19 дек 2019 16:59
Дамян Дамянов
19 дек 2019 16:59

Това "изследване" е  напълно безполезно и е част от "мъглата" с която ни обвиват институциите, които уж се грижат за нашите интереси. Какъв е смисъла на това "изследване", ако не казва на ПОТРЕБИТЕЛИТЕ кой ги мами.Мирише ми  на практиката "има едни пари за харчене", или още по-лошо-  възмездно  скриване на истината 

18 дек 2019 23:47

Защо няма обявени марки?! Какъв е смисъла на това изследване?!