Публикация

За по-бърза промяна в навиците трябват повече от двама

Промяната на поведенческите навици става по-лесно, ако наоколо има позитивни послания – съседите, семейството и приятелите трябва да подкрепят същата идея.

Изследването, публикувано в  Science, показва, че хората, които имат най-далечни връзки в социалното си обкръжение, е по-вероятно да се повлияят от дадено мнение в сравнение с останалите.

Науката досега приемаше, че колкото повече дълги връзки има в една социална мрежа, толкова по-бързо нещо ще се разпространява, но случаят не е винаги такъв.

Вече е доказано, че приятелските мрежи може да имат силно отражение върху здравословните навици, като влияят на пушенето, затлъстяването и дори чувството на щастие, но не е ясно кой вид мрежи са най-добри.

За целите на проучването специалистите са създали два вида социални мрежи в онлайн-група с около 1500 души.

След изследване на влиянието им се е оказало, че групата с далечни връзки е имала 4 пъти по-бързо въздействие върху членовете си, отколкото малките приятелски кръгове.

Учените са смятали и, че не е нужно да се изпраща едно здравно послание повече от веднъж, но новите данни показват, че хората променят навиците си по-бързо, ако информацията идва от повече от един източник.

Откритието може да бъде от полза за разработването на стратегии за ваксинации или периодични прегледи, но може да се окаже също толкова полезно и при борбата със затлъстяването.

Коментари