Публикация

Кои храни си пасват и кои взаимно си пречат?

Някои елементарни знания по химия и медицина могат да ни помогнат при съчетаване на продуктите, от което зависи  не само вкусът и ползата от храната, но понякога и нейната безопасност.

Кои продукти е препоръчително да се консумират заедно:

Печено месо -  с броколи

Причината за ползата от това съчетание е много проста. Печеното месо е един от главните канцерогени в храната ни и повишава в пъти риска от рак на стомаха  и дебелото черво. Броколито пък понижава този риск, а освен това има свойството да прочиства организма от вредните вещества.

Печена риба -  предварително маринована

Маринатата пречи на образуването на карцерогени в рибните и месни блюда. Преди да се приготвят месото и птиците трябва да престоят 30-40 минути в марината от оцет, доматено пюре и различни подправки, а рибата може да се залее само със соев сос или готова марината и да се пече веднага

Черен дроб  -  с картофи

Телешкият и свинският дроб са най-добрият естествен източник на желязо. Този минерал е необходим за нормалното кръвообразуване и за снабдяването на организма с кислород. За съжаление, недостигът от желязо е често явление. Първата причина е, че от храната се доставя много малко желязо, а втората е, че организмът усвоява само около 8% от него.

Това налага да се обръща особено внимание на съчетаването на продуктите, които съдържат желязо. Неговото усвояване се улеснява от витамин С, а той се съдържа в цитрусовите и горските плодове, доматите и картофите.Очевидно е, че най-добрата комбинация е   черен дроб с картофи или домати.

Смокини  -  с мляко

Млякото със средна и висока масленост съдържа голямо количество калций, който поддържа здравето на костите и зъбите.  От своя страна, смокините са богати на манган – жизненоважен минерал, който осигурява нормалното усвояване на калция от организма.

Затова използвайте следната рецепта: сварете 5-6 сушени смокини в 2 чаши мляко и пийте отварата, която е вкусна, полезна и освен това лекува болно гърло и предпазва от простуди.

Чушки и моркови  -  с олио

Жълтите и оранжевите плодове и зеленчуци съдържат витамин А, който се разтваря в мазнините и се усвоява независимо от тяхното наличие или вид. Затова се препоръчва към сока от моркови да се добавя по малко течна сметана. Друг начин да доставите витамин А на организма е да настържете морковите и да ги подправите с малко стафиди и лъжица сметана. Или да си направите салата от ситно нарязани чушки, зеле и лук и да я подправите със малко сол, захар и олио.

Яйца -   с лук и домати

Това ястие е не само вкусно и засищащо. Лукът и доматите са едни от малкото източници на селен за организма. Този минерал е важен за здравето на половите органи, особено за мъжете, тъй като те губят селен при всяко изхвърляне на семенна течност.
 
Селенът се преработва най-успешно, когато постъпва в организма в комбинация с витамин Е.
 
Яйца, зелен лук и растително масло са отличен източник на витамин Е, затова си пържете яйца и добавяйте в тях смело споменатите продукти. Лукът и доматите не трябва да се пържат предварително, а яйцата не трябва да стоят в тигана повече от 1-2 минути. По-дългата топлинна обработка разрушава както селена, така и витамин Е.

Гъби -   с рукола и орехи

Веществото сулфорафан има тройно полезно действие — противораково, антидиабетично и антибактериално. То се съдържа  в зелето, но най-богат източник на това вещество е руколата – една скъпа и своеобразна на вкус салата. За да не поглъщате килограми салата от рукола може да засилите полезното й действие 13 пъти, като добавите към нея гъби и ядки кашу. Те съдържат селен, който подобрява многократно усвояването на сулфорафана.

Избягвайте това съчетание на храни:

Котлети  -  със зехтин

Под влияние на рекламите много домакини побързаха да заменят слънчогледовото олио със зехтин, смятайки че той не само не съдържал  холестерол, но и го намалявал. Трябва да се знае, че по приницип нито едно от растителните масла не съдържа холестерол. Освен това, всички полезни свойства на зехтина изчезват в момента в който той попадне в тигана.

Затова не харчете парите си напразно и употребявайте зехтина само за салати. Що се отнася до котлетите, най-добре е да ги задушавате или запичате във фурната – при пърженето им в мазнина се образуват карцерогени.
 
Ръжен хляб -  с кафе

Сандвичът с ръжен или друг пълнозърнест хляб е отлична закуска, богата на витамини и минерали. В една чаша кафе се съдържат също много антиоксиданти, които предпазват от рак и преждевременно стареене. Кофеинът обаче възпрепятства усвояването на  много полезни вещества, а когато пиете кафе със сандвич с ръжен хляб, всичките ви усилия да се храните правилно отиват на вятъра.

Алкохол -  с кола

Понякога дори и дамите, които държат на линията си добавят по малко кола в по-силните питие, но тъй като пресмятат калориите си те ги разреждат с диетична кола или сода.
 
Така може би се пълнее по-малко, само че тези газирани напитки без захар се всмукват бързо в стомаха и също толкова бързо пропускат в него алкохола. В резултат на това количеството промили алкохол в кръвта се повишава значително повече, отколкото ако сте консумирали сладък коктейл или по-просто казано – ще се напиете повече и махмурлукът ви ще бъде по-тежък.
 
Фъстъци -  с бира

Фъстъците са от групата на бобовите растения, а не на ядките и в тях има повече витамини от групите В, Е, РР и D, а също и минерали като натрий, калий, калций, манган, фосфор и желязо. Алкохолът разрушава повечето от тези полезни вещества, затова се откажете от навика да ядете фъстъците като мезе към напитките.
 
Киви -  с кисело и прясно мляко

Този тропически плод изглежда като подходяща добавка към мюсли, млечни коктейли, кисело мляко, към сметаната върху  тортата.

Тези съчетания обаче не са сполучливи, защото кивито съдържа особен ензим, който разлага млечния белтък и той става много горчив. Това не влияе зле на здравето, но влошава вкуса.

Коментари