Публикация

Спортувайте за здраве и добър тонус, но с мярка

Доц. Медникаров, увеличават ли се уврежданията на опорно-двигателния апарат, свързани със спорта и свободното време?
Едва ли има точна статистика за това, защото не всички търсят медицинска помощ, особено при по-леките проблеми. Лично аз нямам впечатление за някакво увеличение на този тип травми и увреждания. Преди време се наблюдаваше подчертан пик през зимата, а сега сякаш във връзка с някои екстремни занимания, практикувани и през лятото, има равномерно разпределение през цялата година. Говорим за хората, за които спортът не е професия, а начин за физическа активност и прекарване на свободното време.

Как да се намери балансът между ползата от спортуването и опасността от травми, прекомерно натоварване и износване на ставите?
Активното движение – най-общо – е изключително важно за поддържане на здравето и добрия тонус. Основното е всеки да намери своя баланс, който трябва да е съобразен с природните му дадености, възрастта, общото състояние. И двете крайности са вредни – обездвижването, в чийто плен са огромната част от съвременните хора, и прекалените натоварвания, които могат да причинят различни проблеми. Препоръчвам редовното умерено натоварване със спортове, които ни носят удоволствие, без да гоним някакви големи постижения. В съвременния живот е много важно да се опитваме да заменяме дългия престой пред телевизора или компютъра с няколко часа движение сред природата или колективна игра на открито с приятели, независимо дали е футбол или друго.

С кого можем да се съветваме кой спорт е подходящ за конкретен човек?
Обикновено треньорите в дадена област имат много точен поглед кой е подходящ да практикува дадения спорт. Вече има и професионални консултанти по физическа активност, които могат да изготвят персонална програма за адекватно натоварване. Разбира се, личният лекар също може да участва в избора на спорт. Важно е да се знае, че децата не са просто умалени възрастни, поради което при тях трябва да се подхожда много внимателно. Още повече ако имат някакви особености – например гръбначни изкривявания, плоскостъпие и др. Тогава в преценката може да се включи специалист ортопед. Наследствените фактори също играят голяма роля. Ако родителите са с наднормено тегло, много е вероятно и детето да има такава склонност. Затова навременната и правилно подбрана физическа активност е вид превенция срещу някои от генетичните предразположения.

Кои спортове по принцип са най-благоприятни за децата?
Генерално погледнато, може би колективните спортове, защото те помагат не само за правилното физическо развитие, но и за цялостното възпитание на личността. Младият човек се учи да бъде част от екип, да се разбира със своите връстници, да носи отговорност за другите. От индивидуалните занимания бих посочил плуването, за което вече има добри условия да се практикува масово.

А при кои спортни хобита има най-голям риск да се увреди двигателният апарат?
На първо място, при екстремните спортове – офроуд шофиране, екстремни спускания със ски и сноуборд извън пистите и др. А сред по-масово практикуваните ще посоча тези, при които има пряк контакт с други участници – футбол, хандбал, баскетбол. А ако си разделен от другите играчи с мрежа, както е при волейбола и тениса, рисковете са относително по-малки. Много е важно при какъвто и да е спорт човек да не се хвърли от бюрото на терена. При дълъг период на физическа пасивност не е редно да се натовариш внезапно. Тогава най-често се получават травми и претоварвания. Затова трябва да се поддържа едно базово ниво на активност, а при възможност да се спортува и по-активно. Важна е и съответната екипировка. По-добре е да се инвестира в подходящи обувки, каски, наколенници и т.н., отколкото след това да лекуваме травми.

Ако претърпиш травма, трябва ли да се откажеш след това от спортуването?
Само докато трае лечението и възстановяването. След това постепенно човек може да се върне към обичайния си ритъм. Дори и при фрактури на крайниците съвременните оперативно-лечебни методи най-често позволяват пълно функционално възстановяване.

При по-леки травми – навяхване, изкълчване, какво трябва да е поведението?
Неподвижност на крайника и в първите 24 часа прилагане на студени компреси, за да се преодолее отокът, причинен от разкъсването на малки кръвоносни съдове. След това има множество локални средства, които подпомагат по-бързото възстановяване. Важно е човек правилно да прецени кога да си отиде у дома и кога да се обърне към лекар. Силните болки и невъзможността да се стъпи на крака или да се движи ръката трябва да ни насочат към снимка и преглед. Не е добре да се правим на смели, търпейки силни болки. Това отдавна не е признак на мъжественост.

Коментари