Публикация

Малки стъпки за по-добро здраве и самочувствие

За да сте добре, не е задължително да се подложите на средновековни мъчения...


Когато се заговори за здравословен живот, много хора изтръпват от мисълта за изнурителни тренировки, тежки диети, отказ от малките всекидневни радости, с които са свикнали от години. А всъщност изобщо не е така. Малки промени в начина на живот, но отстоявани във времето, могат да допринесат за по-добро здраве, енергичност и самочувствие.

Психическият комфорт е не по-малко важен от физическия и затова не бива малки „провали” в набелязаните цели да ни фрустрират и демотивират. Дори и да сте пропуснали някой от здравословните ритуали за няколко дни, няма проблем да ги възстановите отново, когато сте готови за това.

Кои са малките и лесноосъществими стъпки за промяна, които носят значителна полза?

Лека гимнастика сутрин – разтягане, няколко коремни преси, клякания, дихателни упражнения пред отворен прозорец. Всичко това отнема около 10 минути, но сами ще се учудите, че след няколко дни болките в гърба ще намалеят, гъвкавостта на тялото ще се подобри. След време сами ще поискате да добавите вдигане на гирички или други упражнения.

Движение през деня – изкачване на стълби вместо използване на асансьор. Първоначално един-два етажа, а постепенно и повече. Ходене пеша една спирка. Стягане и разпускане на коремните и тазовите мускули, докато седите на бюрото в офиса. За това не се изисква специално облекло, оборудване, отделяне на много време.

Изяждане на 1 ябълка, 1 морков, 1 сурова чушка и на други плодове и зеленчуци според сезона всеки ден. Ако замените с тях бисквитата, вафлата и бонбоните, ползите ще са очевидни – доставяне на витамини, по-редовен стомах, постепенно намаляване на теглото. Просто се изисква сутрин да сложите няколко плода и зеленчука в чантата си, желателно е да са измити и готови за консумация. Т.нар. „скрито” хранене, което даже не забелязваме, има значителен принос към излишните килограми. Опитайте се да не слагате инстинктивно в устата си всичко, което ви предложат или попадне пред погледа ви.

Заменете маргарина и маслото (много често то е фалшиво и също съдържа маргарин) със зехтин. Печената филийка, полята с тънка струйка студено пресован зехтин, е не само много вкусна, но и изключително полезна. Особено ако е от пълнозърнест хляб.

Пийте вода! Оказва се, че малко хора изпиват препоръчваните 1,5–2 литра на ден. Водата е най-доброто козметично средство – достатъчното й количество прочиства организма, поддържа здравето на отделителната система, прави кожата по-еластична. Газираните напитки, соковете от кутия и разтворимите супи не заменят нуждата от вода.

Опитайте да намалите солта. Понякога използването на солницата е просто безусловен рефлекс дори преди да сме опитали ястието. Това води до понижена чувствителност на вкусовите клетки по повърхността на езика и до още по-голяма необходимост от сол, за да я усетим. Не забравяйте, че излишъкът на сол (специално на натрия) е сред основните причини за високо кръвно налягане, което дълго време протича без никакви оплаквания и през това време уврежда тялото.
В началото опитайте с диетичната сол, в която част от натрия е заменена с калий.

Ключът към здравословната употреба на алкохол и кафе е в количеството. Никой не иска съвсем да ги изоставите. Две кафета на ден няма да ви навредят и по-скоро ще ви стимулират. Но повече от 3 вече са със спорен ефект.
Чаша вино всеки ден е нормално, дори препоръчително от доста медици. Половин литър бира – също. Но всекидневното пиене на повече от 50 мл концентрат или еквивалента му в нискоалкохолни напитки ще създаде проблеми в близкото или по-далечното бъдеще.

За съжаление за цигарите важи максимата „и една е много”. Т.е. който не ги е започнал – хич и да не опитва. А за подвластните на тютюна намаляването на бройката има значение. Особено ако успеете да ги сведете до 5–6 на ден. Другото е игра на руска рулетка...

" }-->

Коментари