Публикация

Знаете ли как да си почивате пълноценно?

Американският специалист по съня д-р Матю Едлънд твърди, че когато човек няма възможност да спи достатъчно, може да замени дефицитът на сън с почивка.

Ключът е как да се почива.

Като нуждаещ се от сън студент по медицина, който е работил по 110 часа седмично, д-р Едлънд бил обсебен от съня и влиянието, което липсата му оказва на здравето и работоспособността.

От години чете лекции за жизненоважната роля на съня - от подновяването на клетките и контрола на теглото до психичното здраве.

Едва след години обаче осъзнава, че сънят не е панацея за всичко както се смята.
Дори когато помагал на своите пациенти да получават повече и по-добър сън, понякога здравето им оставало влошено. Тогава той установил, че почивката е от съществено значение - и често се пренебрегва - за възстановяване и тонизиране на тялото.

Сега д-р Едлънд смята, че почивката е толкова важна, колкото и сънят в дългосрочен план.
Много хора са толкова заети, че виждат почивката като слабост - загуба на ценно време, но тя в действителност е биологична нужда.
Човек се нуждае толкова от почивка, за да живее, колкото и от храна.

Въпреки това, „почивка" не означава просто да се позиционираме на дивана пред телевизора. Тъй като гледането на телевизия е „пасивна" почивка.
Този престой дава възможност за известна степен на клетъчно подновяване, но мозъкът все още ще „бръмчи” (в действителност, проучванията показват, че при някои хора в състояние на почивка мозъкът използва повече енергия, отколкото, когато се изпълняват задачи).

Според д-р Едлънд  хората се нуждаят от „активна" почивка - тя може да повиши бдителността и ефективността, да намали нивата на стрес и увеличава шансовете за по-здравословен и дълъг живот.

Той описва четири различни видове активен отдих: социален, психически, физически и духовен (чрез медитация и молитва за релаксация).

СОЦИАЛНА ПОЧИВКА

Тя се характеризира с прекарване на  време с приятели и роднини, и дори онлайн разговори (чат) с колеги.

Без значение колко сте заети, важно е да намерите местенце във всекидневието си за нея. Американско изследване в края на седемдесетте години доказва, че общуването не е само приятно занимание, но и е от решаващо значение за оцеляването. Общителните хора имат намален риск от сърдечни заболявания и други сериозни здравословни проблеми.

По-новите проучвания са потвърдили тази връзка и показват, че социалната подкрепа помага да се оцелее при ракова диагноза, да се пребори инфекциозно заболяване и да се облекчат депресивните състояния, както и да се намали рискът от смърт вследствие на инфаркт.

Дори общуването в интернет (чат) с приятели е доказано, че намалява нивата на стресовите хормони, както и има хормонални и психологически ползи. Всъщност, повечето изследователи твърдят, че социалните връзки са поне толкова значителни за продължителността на живота като затлъстяването и тютюнопушенето.

Добрата новина е, че сексът също се брои за социална почивка.

ПСИХИЧНА ПОЧИВКА

Днес всички се опитват да направят твърде много неща наведнъж – писане на съобщения по време на шофиране, хранене, докато се гледа телевизия. Хората са загубили разбирането за необходимостта на мозъка да се съсредоточи върху едно нещо.

Правейки това, дори и за кратък период от време е доказано, че се засягат нервната система и кръвното налягане, сърдечната честота и телесната температура. Идеята на психичната почивка е да се „затъне” в нещо по-просто до степен, когато големите неща вече не са повод за притеснение.

Един от начините да се научи проста форма на контролирана концентрация е: Погледнете напред и завъртете очите си нагоре, като че ли гледате в тавана.

След това, докато гледате нагоре, бавно затворете клепачите си. Концентрирайте се върху запазването на погледа нагоре, докато очите са затворени. Поемете дълбоко дъх като броите до четири и издишайте – до осем. Като издишвате почувствайте усещането за спокойствие, което се разпространява от задната част на врата надолу по тялото, чак до пръстите на краката.

Сега се опитайте да си представите нещо като плаж в слънчев ден или обагрена в слънце гора. Представете си, че се разхождате в тази среда и запомнете какво виждате.

Когато сте готови да приключите (дръжте още погледа нагоре), вдишайте дълбоко и отворете очите. След това завъртете очите си надолу.

ФИЗИЧЕСКА ПОЧИВКА

Става дума за активно използване на телесните процеси, като дишане, за да се успокои тялото и ума.

Най-добрият начин да направите това е да спрете и да направите няколко дълбоки вдишвания. Това ще запълни белите дробове с кислород, ще се отворят деформираните въздушни пространства и ще се изпрати обогатена с кислород кръв из цялото тяло.

Опитайте тази техника: Изправете се (пръстите на краката да сочат напред). Погледнете право напред и се опитайте да подредите във въображаема права линия глезените, коленете, бедрата и раменете си. Изпънете раменете си назад, наведете брадичката и вдишайте дълбоко като броите до четири, почувствайте как въздухът изпълва белите дробове, докато гръдният кош се разширява.

Издишайте бавно като броите до осем, слушайте и наблюдавайте движението на въздуха, докато дишате. Съсредоточете се само върху две неща - запазване на изправената стойка и дишането (дълбоко и равномерно). Друга отлична форма на физическа почивка е дрямката (за 15-30 минути), ако сте чувствате уморени.

Гръцко проучване показва, че една 30-минутна дрямка поне три пъти седмично намалява риска от инфаркт с 37 на сто, а проучване на НАСА доказало, че 26-минутната дрямка може да подобри изпълнението на някои задачи с 38%.

ДУХОВНА ПОЧИВКА

Изследвания показват, че хората, които медитират, са способни физически да разширят части на мозъка (стават по-големи). Особено частта, която контролира концентрацията, вниманието, съсредоточаването и анализирането на проблемите.

Медитиращите също са в състояние да изградят повече сиво вещество в средния мозъка, свързан с функции като дишане и кръвообращение, и в частта, важна за мускулната координация и активната памет.

Те също показват и промени в структурата на таламуса - част от мозъка, която е от решаващо значение за обработката на информационния поток от всички части на тялото.

Молитвата има подобни ползи. Американско изследване показва, че хората, които редовно посещават религиозни служби, живеят по-дълго от тези, които не го правят.
Въпреки че някои от ефектите се дължат на социалните връзки, тестове на мозъка показват, че при молитвата се наблюдават промени като при медитацията.


 
 

Коментари