Публикация

Укрепете имунитета си с... храна

Подходящият избор на храна е ключов - тя трябва да бъде много разнообразна, за да може организмът да получава в достатъчно количество полезните за него вещества.

Плодовете и зеленчуците – в двойно количество

„Плодовете и зеленчуците през есента са незаменима храна за всяко българско семейство и задължително трябва да присъстват на трапезата всеки ден. През този сезон консумацията им трябва да се повиши, защото именно сега се подсигуряват ендогенните депа на организма с много витамини и минерали. Благодарение на това при недостатъчен прием на същите през зимата организмът не реагира с патологични промени на здравето”.

Това каза пред health.bg проф. Донка Байкова, специалист по хранене и диететика.

Зеленчуците са най-богати на водноразтворими витамини и минерали, а плодовете имат и значително количество органични киселини (лимонова, ябълчна, тартронова и други), които влизат в цикъла на Кребс, в метаболизма, в обменните процеси и подпомагат изгарянето на излишните тъканни мазнини.

И плодовете, и зеленчуците са богати на антиоксиданти. Имат над 5 хиляди биологично активни вещества (от групата на полифенолите, флаваноидите, ликопените, каратеноидите), които не винаги са с пряко хранително значение за организма, но с няколко полезни ефекта за здравето на човека.

„На първо място те повишават имунната устойчивост на организма. Освен това намаляват здравните рискове от сърдечно-съдови инциденти – инфаркти, инсулти, както и от злокачествени новообразувания, в това число и вредното действие на стреса върху организма”, пояси проф. Байкова.

За препоръчване са типичните за сезона плодове и зеленчуци - червени чушки, дюли, зеле, моркови, карфиол, цвекло, алабаш, гулия, праз лук и други.

Добре е в студените есенни месеци да се пият и повече билкови чайове, подсладени с мед, който е богат на 400 полезни вещества, все имуностимулатори.

За запазване на защитните сили на организма трябва да се наблегне и на белтъчините. Препоръчително е в менюто да се включи пилешко месо, риба и морски дарове (един-два пъти седмично), млечни продукти и яйца. Не бива да се забравя киселото мляко. То съдържа пробиотици, които повишават имунната устойчивост на организма,  подобряват функциите на храносмилателната система и има антиейджинг ефект.

„Белтъчните храни, особено тези от животински произход, са наситени с жизнено важните есенциални аминокиселини, 9 на брой, които организмът не може да синтезира сам, а трябва да получи от храната отвън.
Вегетарианците трябва да комбинират бобови със зърнени храни при един прием - боб с хляб, ориз с хляб, за да могат да си осигурят повече незаменими (есенциални) аминокиселини”, посочи проф. Байкова.

Добре е да се консумират и пълнозърнени продукти. Те са със 70 % въглехидратно съдържание, имат от 7 до 10 % растителен белтък, бедни са на мазнини за сметка на многото витамини от група B и минерали.

Растителните мазнини не бива да надхвърлят 30 грама дневно.
Дозирано е и количеството на захарта - не повече от 50 грама кристална захар или 3 с.л. захар.

„Където искаме, там да ги слагаме – ако искаме в конфитюра, в шоколада, в кафето. Продължаваме да предозираме, защото обичаме да се подслаждаме с бонбонче, което не считаме за храна, добавяме към кафето пакетче-две захар, но след това си хапваме пастичка, вафличка”, посочи специалистът по хранене и диететика.

Препоръчителна ли е диетата през този сезон?

Проф. Байкова е категорична, че през есента не е удачно да се пристъпва към
силно ограничителните диети. Гладът и недостатъчното количество витамини и минерали значително отслабват имунната система и прави организма податлив на инфекции и вируси.

Умерената диета, тази, която не разчита само на глад, и разумният контрол на теглото обаче нямат сезони. Никога не е късно да вземеш решение да свалиш няколко килограма.

 „Досега бяхме във ваканция, на ол инклузив на морето. Отидохме елегантни, върнахме се 3 килограма повече. Сега е моментът да ги свалим”, каза проф. Донка Байкова.

Според нея какъвто и хранителен режим да изберем за редукция на теглото си – въглехидратен, белтъчен и т.н., той не бива да бъде прилаган повече от две седмици, без да е проведена консултация със специалист. В противен случай има риск сериозно да се навреди на здравето и на имунната устойчивост на организма.

„Няма човек, който е решил да се справи сам с много високото си наднормено тегло, без да е повлиял негативно на здравето си – било то на черния дроб, на жлъчката, бъбреците, стомашно-чревния тракт, на централна нервна система”, подчерта диетоложката.

Коментари