Публикация

Помогнете си сами при умора и безсъние

Ето няколко причини за появата на умора и безсъние и решения за справяне с тях:  

Не спите достатъчно
Може да изглежда очевидно, но вероятно не си доспивате. Това може да повлияе отрицателно на вашата концентрация и здраве. Възрастните трябва да получават по седем - осем часа сън всяка нощ.

Решение: Направете съня приоритет и спазвайте редовен график. Забравете за лаптопа, телефона и за всякакви други устройства в спалнята си. Още имате проблем? Тогава потърсете помощ от специалист. Може да имате нарушения на съня.

Сънна апнея
Някои хора мислят, че спят достатъчно, но сънната апнея (спиране на дишането за кратко през нощта) пречи. След всяко прекъсване вие се събуждате за момент, но не го осъзнавате. Резултатът: Вие сте лишени от сън въпреки осемте часа в леглото.

Решение: Отслабнете, ако сте с наднормено тегло, откажете се от пушенето, и се консултирайте със специалист за специалните устройства, които запазват дихателните пътища отворени през нощта.

Нямате достатъчно „гориво”
Консумирането на твърде малко храна може да причини умора, но яденето на грешни храни също може да бъде проблем. Балансираното хранене помага да запазите кръвната захар в нормални граници и не допуска чувството на спад в енергията, когато нивата й намалеят.

Решение: Винаги закусвайте и се опитвайте да включвате белтъчини и сложни въглехидрати във всяко хранене. Например, хапнете яйца с препечена филийка от пълнозърнест хляб.

Анемия
Анемията е една от основните причини за умората при жените. Загубата на кръв по време на менструация може да доведе до недостиг на желязо, което поставя жените в риск от заболяването. Червените кръвни клетки са необходими, защото пренасят кислород към тъканите и органите.

Решение: За анемия, причинена от недостиг на желязо, може да се приемат добавки с желязо и да се ядат богати на елемента храни като крехко месо, черен дроб, ракообразни, боб и пълнозърнести храни.

Депресия
Може да смятате, че депресията е емоционално разстройство, но тя допринася и за много физически симптоми. Умора, главоболие, загуба на апетит са сред най-честите последствия. Ако се чувствате уморени за повече от няколко седмици, се обърнете към лекар.

Решение: Депресията се повлиява добре от психотерапия и/или медикаменти.

Хипотиреоидизъм
Щитовидната жлеза е малка жлеза в основата на врата. Тя контролира вашия метаболизъм, скоростта, с която тялото ви превръща храната в енергия. Когато жлезата е с понижена функция и обмяната на веществата е твърде бавна, може да се чувствате уморени и да напълнявате.

Решение: Направете си кръвен хормонален тест за щитовидната жлеза. Ако стойностите са ниски, синтетичните хормони могат да ви помогнат, но само след консултация със специалист!

Претоварване с кофеин
Кофеинът може да подобри вниманието и концентрацията в умерени дози. Злоупотребата обаче може да доведе до увеличаване на сърдечната честота, кръвното налягане, както и да предизвика нервност. Изследвания показват, че прекаляването с кофеин всъщност причинява умора при някои хора.

Решение: Постепенно намалете кафето, чая, шоколада, газираните напитки, както и всички лекарства, които съдържат кофеин. Спирането изведнъж може да доведе до повече умора.

Диабет
При хората с диабет ненормално високите стойности на захарта остават в кръвта, вместо да влиза в клетките на тялото, където ще бъде превърната в енергия. Резултатът е организъм, който съществува на „пари”, въпреки че приема достатъчно храна. Ако сте постоянно уморени без причина, посъветвайте се с вашия лекар, за да се тествате за диабет.

Решение: Лечението на диабет може да включва промени в начина на живот, като диета и упражнения, лечение с инсулин и лекарства, които помагат на захарта да се обработва правилно от тялото.

Дехидратация
Вашата умора може да е признак за дехидратация. Независимо дали работите навън, или зад бюро, тялото ви се нуждае от вода, за да работи добре и да се охлажда. Ако сте жадни, значи вече сте дехидратирани.

Решение: Пийте вода през целия ден, така че урината ви да е със светъл цвят. Пийте поне по две чаши вода на час или повече преди планирана физическа активност. След това консумирайте вода през цялата тренировка, а после изпийте още две чаши.

Болест на сърцето
Когато умората  се появи по време на ежедневни дейности, като почистване на къщата или на двора, това може да е знак, че сърцето ви вече не е толкова работоспособно. Ако забележите, че ви е все по-трудно да завършите задачите, които някога са били лесни, консултирайте се с вашия лекар за сърдечните заболявания.

Решение: Промени в ежедневието, лекарства и терапевтични процедури могат да държат болестите на сърцето под контрол и да възстановят енергията ви.

Хранителни алергии
Някои лекари смятат, че скритите алергии към храна могат да отключат умора и желание за сън. Ако вашата умора се усилва след хранене, може да имате лека непоносимост към нещо, което сте яли - не достатъчно, за да предизвика сърбеж или обрив, а само колкото да ви измори.

Решение: Опитайте да изключите една по една храните, които обикновено консумирате, за да проверите дали умората ще изчезне. Можете да се обърнете и към специалист, който да ви тества за хранителни алергии.

Бързо решение за лека умора

Ако чувствате лека умора, която не е свързана с никакви здравословни проблеми, решението може да бъде спорт. Проучванията показват, че здравите, но уморени, възрастни могат да получат значителен енергиен тласък от лека програма за тренировка. В едно проучване участниците карали велоергометър в продължение на 20 минути при леко темпо. Само три пъти седмично било достатъчно, за да се справят с умората.

Коментари