Публикация

Мария Титопулу: Хоум офис – рискове и неизвестни

Мария Титопулу: Хоум офис – рискове и неизвестни

Какви са рисковете при работата от вкъщи? Как биха могли фирмите, извършващи контролните изследвания, да си свършат работата в условията на “хоум офис“? 

 

Темата коментира Мария Титопулу, д-р по социална медицина и зам.-управител на първата частна компания, специализирала в областта на безопасните и здравословни условия на труд в България, в “Нашият ден“.

 

Рисковете

“Освен психичното здраве на работещите, има много други неща, които крият опасности и следва да им бъде обърнато специално внимание. Става въпрос за новата нормативна уредба, която до някаква голяма степен да отразява новата реалност. Истината е една – от една година трудовият свят работи по нов начин. И нищо не ни подсказва, че този нов начин и работа от разстояние, ще бъдат прекратени след края на пандемията. През цялото това време ние чакаме нормативна уредба, указания, методическа помощ, която да направи по-ясна рамката на тази нова реалност.“

 

“Виждате, че дори в Европа чак сега, близо година от пандемията, се приема регламента и то за едно единствено право на работниците, правото на изключване. Ние, като консултанти по здраве и безопасност, сме звеното между работодателя и работниците, ние имаме нужда от база, а тя липсва“, казва Титополу.

 

Безопасност на труда при работа от вкъщи

“Работата в последната една година нарасна много, отговорностите също. Тъй като в Кодекса на труда има един-единствен член, член 107з, който регламентира работата от разстояние и надомната работа. Няма нищо по-конкретно, на което да можем да се опрем, за да си свършим съвестно нещата. Работодателят отговаря за безопасността и здравето на своите служители, дори и тогава, когато те работят от разстояние. Така че той трябва да направи замервания на факторите на работната среда, това най-често включва: електробезопасност, микроклимат, шум и осветеност. Трябва да оцени риска при работа и да даде своите предписания и препоръки.“

 

Неизвестните

“Кое е точно работното място? Как работникът спазва разписанията, които са в съответствие, с все още действащата наредба за работното време, почивките и отпуските. Знаем, че всеки работник работи с един физиологичен режим на труд и почивка. Дали този режим отговаря на действителността, дали не е само на хартия? Проблем е, ако се открие при тези замервания несъответствие, примерно незанулен контакт, за чия сметка е отстраняването на това несъответствие? Ако стане трудов инцидент, каква е тънката разлика между това дали той е трудов, или битов?“

 

Повече за рисковете при работа от вкъщи можете да чуете от звуковия файл.

Коментари