Публикация

Изхвърлете белачките - яжте плодовете и зеленчуците с кората

Изхвърлете белачката - яденето на кората на плодовете и зеленчуците може да повиши количеството на приеманите витамини, да подобри борбата с раковите заболявания и да увеличи енергийните нива.


Д-р Мерилин Гленвил твърди, че всички плодове и зеленчуци имат „био-синергия", което означава хранителни предимства във всяка част, които взаимно се засилват.

Кората не е единствената здравословна частичка, която изхвърляме - стъблата и сърцевината на някои растителни продукти могат да съдържат много хранителни вещества.

Ето някои от плодовете и зеленчуците, които трябва да се опитате да ядете изцяло:

Киви
Мъхестата кора на кивито е с високо съдържание на антиоксиданти и се смята, че има противоракови, противовъзпалителни и антиалергични свойства, казва д-р Гленвил.

Обвивката съдържа три пъти повече антиоксиданти от самия плод, а също така и вещества, които отблъскват някои болестотворни бактерии (стафилококи, Е-коли).

Как да се яде:  Ако кората на обикновеното киви е твърде кисела за вас, може да изберете "златното" киви, което е сладко и по-малко мъхесто, но иначе притежава същите полезни качества. Използване обвивката при изцеждане на сок от плодовете.

Ананас
Не изпадайте в паника – в този случай става въпрос за твърдата сърцевина на ананаса, а не за бодливата кора.

Заедно с фибрите и витамин C, истинската полза от ананасите се крие в един ензим, наречен бромелин, който разгражда храната и мъртвите човешки тъкани, които се застояват в храносмилателната система, и така защитава стомаха.

Сърцевината на един ананас съдържа два пъти повече бромелин от месестата част на плода.

Как да се яде: Смачквайте сърцевината и добавяйте сока в шейкове. Тя може да бъде жилава, но остатъците могат да се добавят към супи или ястия за допълнителни фибри.

Броколи
Тези подредени малки цветчета изглеждат по-привлекателни, но има много причини да се ядат и стъблата.

Те са по-малко ароматни от цветчетата, но са особено богати на калций и витамин C, пояснява д-р Гленвил. Стъблата също имат и високо съдържание на разтворими фибри, така че засищат за по-дълго време.

Как да се яде: Просто настъргвайте стъблата на тънки ивици и ги прибавяйте към ястия.

Банани
Тайвански изследователи открили, че екстракт от бананови кори може да облекчи депресията, тъй като е богат на серотонин (вещество, балансиращо настроението). Кората също така е полезна и за очите, тъй като съдържа лутеин (антиоксидант), който защитава очните клетки от излагане на вредното влияние на ултравиолетовите лъчи - една от основните причини за катаракта.

Как да се яде: Изследователският екип съветва корите да се варят за десет минути и водата да се пие охладена, или може да се пускат в сокоизстисквачка и да се правят на сок.

Чесън
Люспите на чесъна съдържат шест отделни антиоксиданта, сочат японски изследвания. Беленето на скилидките премахва антиоксидантите - фенилпропаноиди, които помагат на борбата с процесите на стареене и защитават сърцето, обяснява д-р Гленвил.

Как да се яде: Поръсете със зехтин половина или дори цяла глава чесън, след това добавете към печеното месо или зеленчуци на фурна в средиземноморски стил.

Цитрусови плодове
Кората на портокалите и мандарините е с високо съдържание на мощни антиоксиданти (суперфлавоноиди), които могат значително да намалят нивата на "лошия" холестерол, без да понижават "добрия".

Антиоксидантите, получени от корите, са 20 пъти по-мощни от тези в соковете, според проучване в САЩ.

Същото важи и за всички цитрусови плодове. Бялата сърцевина съдържа високи нива на пектин, компонент на хранителните влакна, който понижава холестерола и колонизира полезни бактерии в червата.

Как да се яде: Добавяйте настъргани цитрусови кори към ястия с карфиол и сирене или към сладкиши. Най-добре пуснете цели плодове в сокоизстисквачката, така ще получите всички полезни вещества наведнъж.

Картофи
Повечето хора знаят, че картофените люспи са здравословни, но малцина са наясно с причините за това. Това е така, защото обвивката съдържа истинските хранителни вещества. Само люспите на един картоф с големината на юмрук предоставя половината от препоръчителните дневни дози от разтворими фибри, калий, желязо, фосфор, цинк и витамин С.

Картофите съдържат повече витамин С от портокалите, така че са идеални за всеки, който иска да се предпази от настинка, казва д-р Гленвил.

Как да се яде: Печете картофите цели с обелките или ги варете, а после ги направете на пюре. Може да ги нарежете на парчета и да ги опечете във фурна с малко зехтин. 
" }-->

Коментари