Публикация

Какво изсмуква енергията ни?

Кои са най-разпространените фактори, които изсмукват силите ни:

Системно недоспиване
Според статистиката през 60-те години на миналия век средностатистическият човек е отделял за сън 8 часа. Днес тази часове са 6,5. Започнахме по-малко да спим преди всичко заради ускорения ритъм на живот, който ни заставя да поемаме все повече ангажименти. Покрай това расте броят на хората, които страдат от разстройства в съня. Някои се опитват да компенсират недостига на сън със залежаване през почивните дни, но вече е доказано, че това не е ефективно. Изследователи от Северозападния университет в щата Илинойс, САЩ, установиха, че недоспиването, натрупано в течение на няколко дни, не може да се компенсира с един или два дена. Недостигът на сън през денонощието може да се компенсира без ущърб за организма през следващия ден. А когато тези компенсации липсват в продължение на няколко дни, хората стават раздразнителни, потиснати и са подложени на по-висок риск от затлъстяване.

Постоянни опити да се отслабне с помощта на диети
Любителите на диети могат да се разделят на три групи. Най-малко са тези, които действително се разделят с излишните килограми. При вторите нищо не се получава и те зарязват опитите да ограничан количеството на приеманата храна. Трети без сън и отдих избират все нови и нови диети или започват една и съща неуморно все от началото. Именно те са подложени на най-висок риск. Те постоянно изпитват чувство на вина и неудовлетвореност заради неизпълнените планове за отслабване, опитват се да се накажат с още по-строга диета, страдат от постоянно чувство на глад и често от недостиг на важни за организма вещества. В резултат – отново са разочаровани. Колкото и да е банално, трябва пак да го кажем – диетата трябва да бъде балансирана, а опитите да се отслабне са най-успешни, когато са съпроводени с физическо натоварване и приятни емоции.

Хронична болка
Някои хора изпитват хронична болка и с години отлагат посещението при лекаря, ръководени от съображението: „Днес като че ли ми е по-леко. Може въобще да престане да ме боли”. Изследвания обаче са установили, че между пациенти с депресия, с посттравматичен синдром или с хронична болка има определено сходство. Това е така наречената дезаптационна реакция, която се изразява в мускулна слабост, снижаване на апетита и либидото, намаляване на физическата активност, нарушения в съня и снижаване на концентрацията. Такъв човек постоянно се чувства като изстискан, изтощен, което силно снижава качеството му на живот.

Прекаляване с кафе
Чаша кафе дарява бодрост, но литър всеки ден я отнема. Причината е проста – появява се ефектът на привикването. За да се чувстваш бодър ти трябват все по-големи количества. Освен това кофеиносъдържащите напитки предизвикват обезводняване. Затова, ако ви е трудно да се откажете от няколкото чаши кафе, съчетавайте ги с вода.

Редовен прием на енергийни напитки
Енергийните напитки не биват да бъдат постоянната сутрешна напитка. Приемайки този достатъчно мощен стимулатор, човек получава ударна доза кофеин, таурин и често жен-шен. След подобна мобилизация на вътрешните резерви организмът се нуждае от възстановяване и отдих. В особена опасност се намира черният дроб, нервната и сърдечно-съдовата система. А при редовно приемане на енергийни напитки, те ободряват все по-малко и по-малко.

Недостиг на кислород
Недостигът на кислород от постоянно пребиваване в задушни помещения забавя обмяната на веществата и води до повишена уморяемост. Съветът е ясен – разхождайте се повече след работа. За съжаление не всички могат да се възползват от него. Може да се търси изход в съществуващите кислородни коктейли, а може и да се промени техниката на дишане. Отделете поне няколко минути на ден на специалната релаксационна техника на дишане.

Недостатъчно движение
Липсата или недостигът на движение съвсем не води до икономисване на сили, както някои предполагат. Мускулите, когато не се натоварват, губят тонус, в резултат изчезва и жизнената енергия. Освен това физическата активност снижава не само риска от сърдечно-съдови заболявания, но и от възникване на депресии. И не на последно място – удължава живота.
Изследователи от Университета в Южна Каролина в продължение на 12 години наблюдавали група от 2600 възрастни хора. Оказало се, че физическата активност влияе върху продължителността на живота по-силно отколкото индексът на телесна маса. Казано с други думи – не е важно дали човек е дебел или слаб. Ако прекарва по-голямата част от деня си в движение – ще живее по-дълго.

Коментари