Публикация

Експертите по безопасност призовават да не се притъпява вниманието към вируса

Експертите по безопасност призовават да не се притъпява вниманието към вируса

Новата заповед на здравното министерство въвежда организация на работа от разстояние на най-малко 50% от персонала и установяване работно време с променливи граници за всички администрации

 

„Работодателите и служителите трябва да останат отговорни! – това коментираха експерти от ЛОТ-КОНСУЛТ по повод новата заповед на Министъра на здравеопазването от 20 август 2021 г. – Важно е да не се притъпява вниманието – проблемът с вируса COVID-19 съществува. От голямо значение е да продължим да спазваме засилените мерки за дезинфекция в работните помещения и да поддържаме добра хигиена. Помещенията трябва да се проветряват редовно, а всички работни площи да се дезинфектират с препарат. Необходимо е да продължим да спазваме дистанция и мием редовно ръцете си със сапун. От голямо значение е и носенето на маски в затворени помещения, както и да се избягва струпване на много хора.“

Специалистите са категорични, че работодателите не могат да изискват задължителна ваксинация от служителите и напомнят, че здравето на човек е негова лична отговорност.

 

От Главна инспекция по труда заявяват пред bTV, че „отказът на работника и служителя да се ваксинират срещу COVID-19 не следва да има за своя правна последица образуване на дисциплинарно производство, както и да бъде възпрепятстван да изпълнява своята работа.“

 

През последните дни наблюдаваме увеличение на положителни случаи с COVID-19. Това поставя отново въпроса за работа от разстояние, където това е възможно. В заповедта на здравния министър се посочва още, че всички работодатели и органи по назначаване, когато е възможно, следва да организират работния процес в дистанционна форма, допускайки присъствена работа на най-много 50% от служителите.

Експертите по здраве и безопасност припомнят необходимостта  от обръщане на специално внимание на условията, в които служителите работят от вкъщи и повдигат отново все още нерешените въпроси за трудовото законодателство в България. В Кодекса на труда никъде не е регламентирано за чия сметка са допълнителните разходи за преминаване в режим на работа от разстояние.

 

Работодателят е длъжен да е запознат с работното място, което ще заеме служителят още преди да го изпрати да работи от вкъщи. Честа практика е даден Работодател да накара служителя си да подпише декларация, че работното му място планирано за „хоум офис“ отговаря на здравословните и безопасни условия на труд. „Ако се допусне трудова злополука по време на работа със служителя, този документ няма да го оправдае пред съдебните власти!“ – акцентират от ЛОТ-КОНСУЛТ. Компанията вече повече от година продължава да извършва оценка на риска при работа от разстояние, което е административно задължение на Работодателя. Процесът е  свързан и с измерване на параметрите на работната среда – микроклимат, осветеност, шум, електробезопасност.

 

Остава въпросът „Кой ще отстрани нередностите, ако такива бъдат установени и ако условията на труд не отговарят на българското законодателство?“.

Във връзка със заповедта, която влиза в сила от днес, 20 август, от Министерството на здравеопазването уточняват, че условията за работа на определени обекти и организирането на конкретни мероприятия при използването на капацитет до 50%, не са променяни. „И досега те можеха да работят/ да бъдат организирани при използването на до 50% от капацитета на съответното място. Тази възможност е в сила и в момента. Новото от днес е, че същите могат да работят/ да бъдат организирани, използвайки 100% капацитет, ако персоналът и посетителите са или ваксинирани, или преболедували, или предоставят негативен резултат от PCR тест.“

Коментари