Публикация

Маг.-фарм. Ангел Райковски: Грешките в е-рецептите са заради три различни софтуера

Маг.-фарм. Ангел Райковски: Грешките в е-рецептите са заради три различни софтуера
Маг.-фарм. Ангел Райковски

Магистър-фармацевт Ангел Райковски от РФК-Добрич бе отличен от Българския фармацевтичен съюз по време на 14-ото издание на Българските фармацевтични дни в к.к. Боровец тази година като изключително всеотдаен и компетентен в работата си. Той получи приза и защото винаги изразява и отстоява мнението си и защитава съсловните интереси и е с убедително медийно присъствие.

 

От 15 г. заедно със съпругата си управлява собствена аптека в Добрич. Два мандата е зам.-председател на РФК-Добрич. Завършил е „Фармация“ в Медицинския университет в София.

Разговаряме с него по актуални проблеми на фармацевтите в момента.

 

- Г-н Райковски, е-рецептите все още продължават да тревожат фармацевтите. Къде е пречката за тяхното гладко и безпроблемно въвеждане?

- Идеята да се въведат електронните рецепти е добра, но е малко тегава. Проблемът е, че се налага 3 различни софтуера – на лекари, на фармацевти и на НЗИС, да работят в синхрон, което се оказва доста трудно. Все още идват грешни рецепти.

Според мен трябваше преди старта да бъдат направени малко повече тестове, а периодът за въвеждане да бъде малко по-дълъг. Сега всичко се случва в движение и пациентите са потърпевши. Убеден съм, че когато системата тръгне, всички ще бъдем много улеснени.

 

- Казахте, че идват грешни рецепти. Какви са най-честите проблеми?

- Лекарят изписва лекарство, което е с 2 флакона в опаковката, а при нас се визуализира не като една опаковка, а като един флакон. Грешката е в софтуера и по-точно в несъответствието между различните софтуери – на лекари и фармацевти.

При такъв и други подобни казуси връщаме пациента или се обаждаме по телефона на лекаря, за да издаде нова рецепта с правилната информация.  

Неприятната страна е, че от всичко това болните страдат без да имат някакво отношение към електронизацията на системата.

 

- Какво би се случило, ако грешката не бъде открита? 

- Следват санкции, но ако се синхронизират софтуерите, проблемите ще се избегнат. За изпълнението на една рецепта софтуерът се обръща към 4 различни сървъра. Прави впечатление, че сървърът на НЗИС не винаги дава нужната информация за отпуснатите лекарства в предходните месеци, за някои пациенти тази информация просто липсва или е непълна. Сами няма как да решим този казус, защото нямаме необходимите компетенции за това.

 

И без това сме натоварени с дейности, неспецифични за нас. В момента сме ангажирани с поредната регулация – всяка вечер правим справка за Изпълнителната агенция за лекарствата (ИАЛ), в която описваме наличностите от медикаменти, за да се знае, кои не трябва да бъдат реекспортирани, за да не се стига до дефицит.

 

- Има ли недостиг на някакви препарати?

- Винаги има – в момента буквално се молим за 1-2 опаковки за животоподдържащи медикаменти на пациенти с епилепсия и хипертония. На практика става така, че от тази регулация справки, допълнителни ангажименти, такси за софтуери и заплахи за глоби има, но лекарствата не са гарантирани.

 

Не трябва да се забравя, че ние обслужваме болни хора и не сме чиновници. Не бива да ни товарят с административни задължения и да ни отнемат от времето, което можем да отделим на пациента. Той е човек и в лекарския кабинет, и в аптеката - освен лечение и медикаменти, търси подкрепа и съпричастност, има нужда да сподели какво го измъчва. Но сега е вкаран в технологиите, регламентите и изискванията. Ние по цял ден сме вторачени в мониторите и имаме все по-малко време за нашите пациенти. Забравяме най-важното, че на първо място трябва да им продадем надежда, както казва Джани Родари, а вместо това ние правим сметки, обичаме цифрите и справките. Така вярваме, че сме сериозни, както казва един мой любим литературен герой - Малкият Принц.

 

- На тазгодишното издание на Български фармацевтични дни получихте награда от съюза. Как гледате на нея?

- Щастлив и преди всичко признателен на колегите за оценката, която ми дават. Стремя се да бъда открит и ясен както в отношенията с пациентите, така и в колегията. Стремя се винаги да помогна с думи или действия. 

 

 

Коментари