Публикация

Експерти по комуникация: Липсата на информационна кампания удължава COVID-кризата

Експерти по комуникация: Липсата на информационна кампания удължава COVID-кризата

Притеснение буди намерението на бъдещето коалиционно правителство да се използват само медицински лица за справяне с кризата. Това се казва в изявление на Центъра за анализ и кризисни комуникации. Той е създаден от експертите по комуникации доц. д-р Александър Христов, Любомир Аламанов и Даниел Киряков (на снимката отляво надясно).

 

От Центъра отбелязват, че поредната вълна на пандемията от COVID-19 е не само здравна, но и обществена криза, криза на ценности и възгледи, криза на очакванията и разочарованията от действията на редица политици. Според тях липсата на комуникационни специалисти за пореден път може да се отрази в неправилен подход към ситуацията.

 

„Стандартен преглед и анализ на риска показва висока вероятност от ескалация на кризата, като тя може да се увеличава по размер и обхват. Стават все по-сериозни индикациите, че ЕС може да ни наложи блокада на границите, заради ниските нива на ваксинация. Затварянето на търговските пътища, ограничаването на свободното движение на хора и влизането в световния новинарски обмен, като „страната гето в ЕС“ ще съсипе нашата икономика. Това би могло да доведе до няколко изключително тревожни икономически и социални последици“, се казва в изявлението.

 

От Центъра предвиждат следните проблеми:

 

  • Сериозен отлив на туристи и съсипване на туристическия бизнес;
  • Отлив на инвеститори, които няма да имат желание да инвестират в страна, която е под медицинска блокада.
  • Силно затруднение или невъзможност на български граждани да пътуват в ЕС.

 

Отбелязва се, че е изключително важно да се адресира комуникационната криза с ниските нива на доверие във ваксините и във възприемането на имунизацията като научно-доказано решение за справяне с пандемиите. Това трябва да стане колкото се може по-скоро след формиране на правителство, смятат експертите по комуникации.

В тази връзка Центърът за анализ и кризисни комуникации смята за изключително необходимо една от първите конкретни мерки на новия кабинет да бъде формиране на Кризисен комуникационен щаб или поне на Координационна група по кампания за ваксините. Според експертите най-спешните дейности, които трябва да се поемат, биха могли да се групират така:

 

  • Пресичане на фалшивите новини;
  • Даване на отговори на важни въпроси;
  • Организиране на консултационни екипи със специалисти – относно потенциално влияние на ваксините на болни с други болести;
  • Работа с малки и по-големи общности – лични лекари, учители, преподаватели, представители на вероизповеданията, работодателски организации и т.н.;
  • Работа с медиите за повишаване на информираността на журналистите;
  • Работа с медиите за спиране на предавания за „конспиративни теории“ и „шамански алтернативни начини на лечение“;
  • Координация с международните институции и използване на тяхната информационна база данни;

 

„Времето на кампаниите, които засягат само повърхността на проблема, приключи. Трябва да се работи на всички фронтове, за да се спечели войната. За да не даваме повече жертви“, се казва в изявлението.

 

От Центъра напомнят, че е необходима цялостна реформа на системата на здравеопазване. Тя трябва да включва промяна на здравната култура на всеки български гражданин, превенция и профилактика на различни болести и болестни състояния, анализ на грешките и управление на риска, управление на промяната и цялостна трансформация.

Коментари