Публикация

Евродепутатите призовават за по-ефективна стратегия на ЕС в борбата с рака

Евродепутатите призовават за по-ефективна стратегия на ЕС в борбата с рака

Европейският парламентът прие окончателните си препоръки за всеобхватна и координирана стратегия на ЕС за борба с рака.


Докладът на специалната комисия за борба с рака (BECA) на Парламента беше подкрепен миналата седмица от 652 евродепутати, 15 гласуваха „против“, а 27 - „въздържал се“.

 

>>> Предстоящ уебинар на тема „Как да се борим срещу рака: Европейският план“

Акцент върху профилактиката на рака

Като се има предвид, че над 40% от всички ракови заболявания могат да бъдат предотвратени чрез „координирани действия по отношение на свързаните с поведението, биологичните, свързаните с околната среда, с работата, социално-икономическите и свързани с търговията“ определящи здравето фактори, евродепутатите призовават за ефективни превантивни мерки на национално равнище и на равнище ЕС, основаващи се на независим експертен опит. Препоръчаните от тях мерки включват финансиране на програми, които насърчават спирането на тютюнопушенето, както и на действия за намаляване и предотвратяване на вредите, свързани с употребата на алкохол, в рамките на една преразгледана стратегия на ЕС.

 

Парламентът също изисква да бъде въведен задължителен и хармонизиран етикет на ЕС за хранителната стойност, който да бъде поставян върху лицевата част на опаковките, както и да се определят гранични стойности на професионална експозиция за най-малко 25 допълнителни вещества.

Равен достъп до трансгранични грижи за болните от рак

Членовете на ЕП са загрижени, че пациентите все още са изправени пред предизвикателства, когато се опитват да получат достъп до здравни услуги и да участват в клинични изпитвания в други държави от ЕС. Поради това евродепутатите призовават за реформиране на съществуващата законодателна рамка, за да се даде възможност за мобилност и достъп до високоспециализирано оборудване и грижи. Необходим е единен набор от правила за разрешаване и възстановяване на разходите за достъп до трансгранично здравно обслужване, включително право на второ становище. Многонационалното сътрудничество и начинът, по който се провеждат трансграничните клинични изпитвания, също трябва да бъдат по-ефективни, заявяват евродепутатите.

Европейски подход за справяне с недостига на лекарства

С цел да се противодейства на недостига и да се подобрят финансовата достъпност и достъпът до лечение на рака на равнището ЕС, членовете на ЕП настояват за разширяване на съвместните процедури за възлагане на обществени поръчки, особено за редки, педиатрични и нови лекарства и лечения за рак. Те също така изискват разнообразяване на веригата на доставки за лекарствата за лечение на онкологични заболявания, наблюдаване отблизо на недостига при доставките, както и създаване на стратегически резерв от лекарства за рак с критична важност.


Другите ключови препоръки в доклада включват:

 

  • гарантиране на „правото да бъдеш забравен“ (при което застрахователите и банките не следва да вземат предвид медицинската история на хората, засегнати от рак) за всички пациенти в ЕС десет години след края на лечението им (и до пет години за пациенти, чиято диагноза е поставена преди навършване на 18-годишна възраст);
  • включване и на други видове рак (освен рак на гърдата, маточната шийка и на дебелото черво и ректума) в новата подкрепяна от ЕС схема за скрининг за рак;
  • осигуряване на повече прозрачност във фармацевтичната система, особено по отношение на компонентите на ценообразуването, критериите за възстановяване на разходите и действителните (нетни) цени на лекарствата в различните европейски държави.

„Най-накрая ще можем заедно да се борим ефективно срещу неравенствата в здравеопазването, които продължават да съществуват в Европейския съюз, и да отговорим на нуждите на милиони европейци, засегнати от това заболяване“, заяви от парламентарната трибуна докладчикът на комисията BECA Вероник Трийе-Льоноар (Франция), подчертавайки подчертавайки, че стратегията е изключително амбициозна и подкрепена с рекордно финансиране.

Не пропускайте уебинара „Как да се борим срещу рака: Европейският план“

който ще се проведе онлайн на 25 февруари (петък) от 11:00 до 12:30 часа, организиран от Бюрото за връзка на Европейския парламент в България.

 

уебинар


Зрителите ще имат възможността да чуят лично от ръководителя на работната група за Европейския план за борба с рака в ЕК Матиас Шупе какви са актуалните политики в борбата със злокачествените заболявания, както и да се обърнат с въпроси към него. В онлайн срещата ще участват също Андрей Слабаков, член на Европейския парламент (ЕКР) и на специалната Комисия за борба с рака (BECA), д-р Александър Симидчиев, заместник-председател на Комисията по здравеопазване на НС, д-р Светослав Ценов, национален координатор, Българско онкологично научно дружество, доц. д-р Димитър Калев, онколог и лидер на онкологичния проект МОРЕ, д-р Станимир Хасърджиев, изпълнителен директор на Националната пациентска организация.


Модератор на дискусията ще бъде Петър Галев, оперативен директор на CredoWeb. Събитието ще се проведе в Zoom, като ще се излъчва на живо във Facebook и в YouTube.


Подробности може да научите ТУК!

Коментари

За Уeбинар 25.02.2022г „Как да се борим срещу рака” :Европейският план



ДОЦ.ВЛАДИ МАНЕВ-клиничен имунолог,Председател на програмен консултативен съвет по имунотерапия и имунопрофилактика на рака www.immuno-bg.org



„Ако до 10 години не се направи нещо революционно в терапията и профилактиката на рака,то болните в страните членки на ЕС ще станат толкова много,че ще започнат да сриват икономиките и на най-развитите държави „

Това заяви преди по-малко от 10 години, Комисарят по здравеопазване на ЕС .

Какво се прави у нас нормативно в подкрепа иновативното развитие и създаване на нови възможности за клетъчната имунотерапия на рака ?



Проблемите у нас за иновативно развитие на онкологията не само в аспектите на Т-клетъчната имунотерапия на рака И са изкючително много и поставят патентопритежателите от десетилетие в безисходен лабиринт от бюрократични препятствия и нормативно нерешени проблеми!



Посветил съм се на имунологията на туморите от студент от 50 години. Осъществих първия индивидуален план за специализация по клинична имунология през 70-те години на ХХ век.На това законово основание притежавам първата диплома по „Имунология”, със заповед на Министъра на здравеопазването Академик Радой Попиванов за сформиране „ по изключение и с персонално разрешение на държавна комисия за провеждане на държавени изпит по „Имунология „



По стратегическата цел за деблокиране и стимулиране на Т-клетъчния противотуморен имунитет при болни със солидни тумори , започнах преди повече от 30 години. Имаме регистрирани 2 открития и 2 свидетелства за изобретения..Същите доразвихме преди повече от 10 години в пет патента за имунотерапия на рака и два патента за полезни модели.С три от тях участвахме през 2016 г в Национален конкурс за патенти за изобретения и иновации. Получих приза „Изобретател на 2016



Имаме дългогодишен казус повече от 10 години за забавяне внедряването на признати патенти във стратегически важни за държавата направления в медицината, каквито са Т-клетъчната имунотерапия и имунопрофилактика на онкоболните от рецидиви в частност деблокиране на Т-клетъчния противотуморерн имунитет. В тази област работя от 40 години. Някои от патентованите средства, ако бяха внедрени биха били приложими сега за имунопрофилактика в домашни условия за стимулиране на Т-клетъчния противовирусен имунитет в условията на пандемията от Ковид-19 при високорискови възрастови групи.



Въпроси:



1. Защо у нас нито държавата, нито бизнеса нямат интерес да инвестират за внедряване на регистриран световен приоритет с признати патени за изобретения в стратегически важното направление за Т-клетъчна имунотерапия на рака ?



2. Защо не се признава и никъде не е разписано у нас,че онкологичното направление и клетъчната имунотерапия на рака са стратегически важни за държавата и ЕС направления ?



Сегашно положение: .



1.Държавата по закон финансира само разработки предложени от академични структури или БАН . / Фонд научни изследвания при МОН / Разработките респ. патентите за изобретения и полезни модели, иновативни „Идейни проекти „ и др. научно аргументирани предложения ,когато са предложени от частни физически или частни юридически лица не се финансират от държавата!?

Защо няма у нас такъв закон? !

..

2.Има закон в Германия, страна членка на ЕС, където при регистриран световен приоритет с признати патенти за изобретения в стратегически важни за държавата направления, държавата е длъжна по закон да изкупи интелектуалната собственост, когато е частно притежание и да инвестира в тяхното внедряване!

Защо у нас такъв закон няма ?



3.Повече от 5 години сме предлагали до МЗ и внасяли предложения в Народното събрание, Министрите на здравеопазването да ползват правомощията си дадени им от закона ,за законодателна инициатива по поставените проблеми за иновативното ни развитие в имунотерапията на рака . „Глас в пустиня”. Защо е така?



4.Глобалният проблем у нас е нормативен за да нямаме иновативно развитие на медицинската наука и да сме все на последно място сред страните членки на ЕС : Защо нормативно няма развитие в подкрепа иноваторите в областта на доказано и признато най-перспективо направлениае в онкологията,това за клетъчната имунотерапия на рака и някои други области ?



4.1.Защо няма закон, който да задължава държавата да изкупува и придобива интелектуална собственост,когато патента за изобретение е частно притежание от частно физическо или частно юридическо лице и да инвестира в тяхното внедряване ,когато те са в стратегическо важно за държавата направление ?.



4.2.Защо остава неразрешен от десетилетия основен и най-важен нормативен казус , няма адекватна държавна политика по иновациите и патентите за изобретения, когато това се отнася до признати патенти за изобратения в стратегически важни за държавата направления?



5.Защо няма адекватно законодателство и държавата от години и десетилетия е оставила на патентопритежателите сами да спасяват иновативното развите на държавата и народа си, сами срещу бюрокрацията ? Държавата не е ли да спомага за прогреса на народа си ?



Това може да е законно, но морално ли е да бъдат изоставени от държавата си изобретателите в медицинската наука , да правят сами иновативен прогрес , сами да внедряват патентите си, работени понякога с години и десетилетия в полза на държавата?



6.Морално ли е и най-вече не е ли против интересите и не е ливредно преди всичко за обществото и самата държава ,когато изобретател или екип от изобретатели са оставени да решават сами иновативния прогрес на държавата, да спасяват стратегически важни за държавата и националната й сигурност направления, вкл. в случай на извънредно положение като ПАНДЕМИЯ или прои други социално значими болести, каквито са онкологични и др.



Предложение за законодателна инициатива :



1.Спешно е небходимо да се приемат закони за необходимата протекция и мотивиране на иноваторите и изобретателите , когато имат регистриран световен приоритет с признати патенти за изобретения и патенти за полезни модели, когато са в стратегически важни за държавата направления .В тези случаи държавата със закон следва да изкупува интелектуалната собственост с патентите за изобретение или патента за полезен модел и да инвестира за тяхното внедряване .Така както е в Германия страна членка на ЕС .



2.Нужна е незабавна иновативна политика за стимулиране на иновативния прогрес от държавата ни, така както се прави от години в Германия,САЩ и Израел. Следва без отлагане да се стимулира иновативния прогрес от държавата, чрез адекватно законодателство. Има много нормативни документи, но практически са неприложими в изброените конкретни случаи. На основата на ново законодателсто за иновациите, патентите за изобретения и протекция на патентопритежателите и др. , държавата Израел, през последните само 8 /осем /години стана една от водещите страни в света по иновациите Патентопритежателите там са уважавани с престижен материален и социален статут.Благодарение на тях държавата Израел, вече е една от водещите страни и по жизнен стандарт в света !



Успех !



С Уважение



Доц.В.Манев-клиничен имунолог /v_manev@gbg.bg /www.immuno-bg.org , Носител на приза „Изобретател на 2016 „с три патента за имунотерапия на туморите .



25.02.2022 г

София