Публикация

Електронното здравно досие на пациентите ще е напълно готово до август

Електронното здравно досие на пациентите ще е напълно готово до август

Поетапно до месец август електронното здравно досие на пациентите ще обхване всички дейности от извънболничната и болничната помощ. Това заяви министърът на здравеопазването проф. Асена Сербезова по време на ежегодния форум, организиран от „Икономедиа“, на тема „Дигитално здраве“.

 

Министър Сербезова посочи, че за три месеца е създадена нормативна уредба и технически предпоставки за реализация на електронното здравеопазване в страната, като резултат – всеки здравноосигурен гражданин може дигитално да получи информация за прегледите, медицинските изследвания и предписаните му лекарства, както и да се възползва от електронната рецепта.

От първи юни се дигитализират документите в извънболничната медицинска помощ – всички направления и амбулаторни листове, а от 1 август – всички дейности в болничната медицинска помощ – от историята на заболяването през извършените медицински дейности и прегледите до резултатите от тях,

 

отбеляза още министърът.

Това, което Министерството на здравеопазването прави в момента, е за първи път прозрачността и проследимостта да бъдат двупосочни – от една страна, пациентът да има пълен достъп до здравното си досие, а здравната каса – до извършената медицинска дейност.

Всичко това ще доведе до подобряване на контрола и повишаване на качеството

В реално време ще са видими свободните болнични легла за хоспитализация, с което ще се прекрати практиката линейките да обикалят между лечебните заведения в търсене на свободни легла, обясни проф. Сербезова.


„Основната полза от здравеопазването на светло е гарантирането на възможност за упражняване на осъзнат избор от страна на пациента, което допринася за постигането на терапевтични цели. Това ще повиши доверието в системата между пациента и лекаря и ще доведе до подобряване на качеството, ефективността и безопасността в системата чрез конкуренция и бенчмаркинг“, посочи здравният министър в презентацията, която изнесе пред участниците във форума.


По думите ѝ

дигитализацията е и път към подобряване на ефективността на лекарите

доколкото информираните пациенти задават по-фокусирани въпроси и в по-голяма степен се придържат към назначената терапия, като последното е предпоставка за дългосрочното подобрение на здравните показатели на нацията.


„Прозрачността в здравеопазването означава да имаме данни за разходи, ефективност и качество, за да повлияем върху поведението на всички заинтересовани страни – на пациентите, на медицинските специалисти и на изпълнителната и законодателната власт, като целта е пациентът реално да бъде в центъра на системата“, заяви министърът на здравеопазването.

Процесите излизат от хипотезата на непознаването

За да постигнем това е необходимо да разполагаме с надеждни и навремени данни, за да бъдат процесите в здравеопазването управлявани адекватно. На практика дълги години процесите бяха управлявани в хипотезата на непознаването, именно поради липсата на дигитализация, обясни още проф. Сербезова.


На форума присъстваха още министърът на електронното управление Божидар Божанов, председателят на Комисията по здравеопазване в НС доц. Антон Тонев, управителят на НЗОК проф. Петко Салчев, представители на лекарската и фармацевтичната гилдия, на „Информационно обслужване“ АД и др.

Коментари

Не се ли премини на индивидуални партиди и степенно осигуряване всичко друго е прах в очите.Очаквах повече от тази министърка , но засега само е подобрила визията си.Честито!За нас остава да се борим със системата и да помагаме колкото ни позволят.

Каруцата пред коня!!!

Няма никаква възможност, качеството и ефективността в здравеопазването да се повишат чрез дигитализацията. Това е все едно, на ученик с посредствени възможности по математика, да му се купи "Елка" и да се очаква да научи висша математика.

Дигитализацията в здравеопазването е много важна за да се намали загубата на време в ненужна бумащина, да се спре с разнасянето на разни листчета и тефтери от пациентите. 
Дигитализацията е особено важна за създаването на база данни, която да е достъпна за всеки лекар който лекува пациента - да може да се извлече полезна медицинска информация от надежден източник в точното време, да не се повтарят вече направени изследвания и т.н. 
Качеството и ефективността на медицинската помощ ще се повишат когато се заложат критерии за качество. Когато дадена дейност се делигира на медици, доказали възможност за качествено извършване на дадена медицинска  дейност. Вместо това, на пациентът е забранено един месец след изписването да бъдат хоспитализирани със същата диагноза. Е как да се разбере, че отделението е калпаво след като пациентът по документи е излекуван. Той пак се хоспитализира, но с друга диагноза. Едното отделение не е свършило работа, но е навредило на пациента и ще вземе същите пари, като другото отделение което е можещо. В крайна сметка е ощетен и пациента и данъкоплатеца и е затруднена работата на добре работещото отделение. 
Когато отделение направи медикаментозна язва на пациент, как това ще се реши чрез дигитализация?
Къде са критериите за брой леглодни, цена на лечение, недопуснато хронифициране на заболявание, преживяемост, % обхванати с профилактика и т.н.
Дигитализацията е много важно да се случи, но нейното предназначение е друго.

Петър Георгиев
19 май 2022 07:23

 Е дано да стане по-бързо и да е качествено направено. Нямаме достатъчно лекари и сестри и ако нещо не се автоматизира, за да могат да са по-фокусирани върху работата си и да са по-добре заплатени, няма да стане. Много от възможностите, които дигитализацията дава са описани в един форум, който намерих - https://gpbl.bg/suggestions/story/digitalizaciya/  Дано да се препокрият нещата.