Публикация

Д-р Георги Миндов: Задължителните от днес електронни направления не работят

Д-р Георги Миндов: Задължителните от днес електронни направления не работят

Д-р Георги Миндов е председател на Софийското сдружение на общопрактикуващите лекари. С него говорим за електронните направления, електронните рецепти и профилактичните прегледи.  
 
Д-р Миндов, от днес, 1 юни, всички направления трябва се изписват по електронен път. Работи ли системата? 


Системата в момента не работи. Специалистите не могат да приемат направленията за консултация и изследвания. Проблемът е от днес. Обменът на данни между общопрактикуващите лекари и специалистите е прекъснат. Ние качваме направлението в Националната здравна информационна система (НЗИС), но те не могат да го изтеглят. Оказва се, че пациентът остава без специализирана медицинска помощ. Как ще е утре – не знам.  


Какво се случва в работата на общопрактикуващите лекари с въвеждането на електронните рецепти от днес, 1 юни?  


Трябва да уточним, че задължителните електронни рецепти са само тези, за които заплаща НЗОК. Т.нар. бели рецепти са все още на хартия, но може да се издават и електронно. Няма проблеми при изписването на електронни рецепти. Работата върви спокойно. Няма проблеми с въвеждането им в Националната здравна информационна система (НЗИС) и с получаването им от аптеките. Софтуерите на аптеките вече се понагодиха и от там не връщат пациенти, защото виждат номерата.  


Нека да припомня, че ние от години отчитаме рецептите по НЗОК по електронен път. Разликата е, че сега се качват в електронната система НЗИС и от там аптеките си ги изтеглят. Няма хартия, няма рецептурни книжки, няма заверки, няма загубени рецепти. Хората свикнаха. Преди си искаха хартията, да си видят книжката с датите. Сега единственото задължение на пациента е да си отбелязва в едно календарче на коя дата си е взел медикаментите, за да си знае, че примерно след 3 месеца трябва да посети личния лекар. Като проблем тук можем да посочим, че според пациента той не трябва да посещава лекар, което не е така. Все пак някои хора имат нужда от подмяна на терапията, намаляване или увеличаване на лекарствата. Някои медикаменти може да липсват на пазара и тогава трябва да се сменят с други. Отделно тези хора имат задължителни годишни консултации, особено диабетиците. Всяко едно назначаване на лекарство трябва да стане след преглед и подпис на този, който го получава. Не на негов представител.  


Как се издава електронна рецепта при домашно посещение?  


Този проблем още не е решен. Ако човекът е напълно прикован на легло и не може да посети кабинета, няма механизъм, по който да издадем рецепта по каса. Ако трябва да спазваме всичко лекарят трябва да отиде на посещението с компютър, принтер и достъп до Интернет. Да прегледа пациента, да качи рецептата на сървъра и да разпечата амбулаторния лист, в който да отрази целия преглед, а пациентът да го подпише. Другият вариант е да отиде да прегледа пациента, без да носи тези неща, след това да се върне до кабинета, за да качи данните и след това отново да отиде до пациента за подпис. И цялото това обикаляне не се заплаща от НЗОК, а отнема поне един час.  


Трябва да се намери решение, като например извършването на консултации от разстояние. Такава беше разрешена по време на извънредната епидемична обстановка и можехме да назначим PCR-тест и рентгенова снимка.  


Трябва ли и т.нар. бели рецепти да бъдат изцяло електронни? 


Имаше такова предложение в наредбата за лекарствените средства, обаче не се прие и бе върнато за доуточняване. Оказа се, че това ще затрудни работата на много от колегите – не само на общопрактикуващите лекари, но и на специалистите.  

 

Справедливо ли е да има различни суми за заплащане на профилактичните прегледи на джипитата спрямо процента преминали пациенти, както е прието в новия Анекс към НРД?  


Тук нещата не са много коректни, защото нашето задължение е да подсигурим достъп на пациентите до профилактика. Лекарят не трябва да бъде санкциониран за това, че някой пациент не е отговорен. На вас някой обажда ли се от КАТ, за да каже, че вашата кола трябва да мине на технически преглед? Не, но ако не отидете, глобата е много голяма. Същото е с профилактичния преглед. В Закона за здравето е описана санкция от 50 до 100 лв., за неявилите се на преглед пациенти, но не се прилага. Вместо това се обвинява лекаря. Как да накарам пациента да дойде в кабинета ми? Глобяват нас, лекарите, ако не сме направили 46% профилактични прегледа на годишна база. Ако дори един преглед не ми е достигнал има глоба. Това е все едно катаджия да спре пиян шофьор и после двамата да лежат в ареста. Катаджията, защото е допуснал шофьорът да се качи пиян в колата.  


Знае се кои са тези пациенти, които не ходят на профилактичен преглед и с едно на натискане на копчето тяхната глоба може да отиде към данъците им. В крайна сметка на тая държава й трябват пари. Ето от къде могат да дойдат сумите за лечението на децата в чужбина. Ако се глобят 2 млн. души, които не се явяват на профилактичен преглед с по 50 лв., това са 100 млн. лв. Обаче никой не събира тези глоби, нищо, че са разписани в закон.  


Трябва ли джипито да инициира контакт с пациента, за да го докара за профилактичен преглед?  


Лекарят не е длъжен да издирва своите пациенти за профилактичен преглед. След като това е нещо, което е публикувано в Държавен вестник, всички се смятат за уведомени. Лекарят не си е затворил кабинета за прегледи и не е отказал такъв преглед. Не можем да накараме хората насила да дойдат при нас. Предложили сме да има и стимули за пациентите. Още преди години Националното сдружение на общопрактикуващите лекари предложи на хората да се дава един ден отпуска, за да може да се направят прегледа и изследванията.  


Липсва ли в момента нещо от пакета за профилактика, което трябва да е там? 


В момента се готви нова наредба. Към прегледите ще се добавят две мамографии за жените под 50 години и изследване на чернодробни ензими за всички. Няма някакви колосални промени, но все пак пакетът се разширява. Наредбата е качена и чакаме публикуването й в държавен вестник.  


Автор: Бойко Бонев 

Коментари

Това е вярно само отчасти. Разбира се, че ще има неуредици и забавяне, но ако ОПЛ изпращат пациентите с разпечатани направлвния в рамките на месеца, работата ще върви. Част от проблема е в многобройните програми на ОПЛ, някои от които не са толкова добре направени. При специалистите общо взето програмите са добре пригодени.

Днес работих по новия начин, за първи път! Нямах проблеми. Идваха направленив и на хартиен носител, и с номер/ по- дълъг/, или с номера на направлението само.... За чест на изпращащите лични лекари до мен като кардиолог всичко си беше наред и работата мина гладко. Успех на новото електронно здравеопазване!

Днес ,почти не беше възможно да се работи по новия начин с изключение на издаването на рецепти ,като работя с програма Хипократ , с която имах проблем при издаването на болнични /обяснението , което ни е пуснато , не е правилно / Болничният лист се издава при отворен лист , след което се затваря амбулаторния лист и това се добавя към болничния .При изпращането на медицинско направление към специалист , типа направление не е такъв , какъвто е подаден /напр . аз изпращам направление тип 4 , а при специалиста се отваря като профилатичен /. Общопрактикуващият изпраща МН за кардиолог , а при специалиста излиза ,че то е за АГ . Ако това е нормална обстановка за работа , тогава няма място за коментар . 

Много търпим!

Днес при мен изобщо неможеше да се изтегли нито едно направление от ОПЛ ,въпреки многократните опити .Това блокира работата в кабинета ми на 100%.На екрана се изписва ,,непредвидена гршка". Указанията за работа с нововъведенията в програмата  от програмистите на Хипократ,които са качили ,на ъпдейтите, са недостатъчни и не са напаравени стъпка по стъпка , а по подразбиране.Това не е коректно ! И когато се въвежда подобна система ,доста сложна по своята същност,е необходимо задължително да има преходен период ,в който да важат и харитиените медицински направления и едновременно с това да се работи и с електронните ,като първите постепенно да отпаднат.


До гуша ми дойде - поредното издевателство. Права е колегата - МНОГО ТЪРПИМ!