Публикация

Д-р Невин Садъкова, ОПЛ: Заради липсващи кодове пациенти си плащат рентгена сами

Д-р Невин Садъкова, ОПЛ: Заради липсващи кодове пациенти си плащат рентгена сами

Д-р Невин Садъкова е общопрактикуващ лекар. В пациентската си листа има над 3500 души от Момчилград и общините Кирково и Джебел. С нея разговаряме за електронните направления, които бяха въведени в началото на месеца.


Д-р Садъкова, от 1 юни всички направления се изписват по електронен път. Това улесни ли работата на лекарите? Ами пациента?

Работата на лекарите не бе улеснена от гледна точка на това, че когато изпращаме всички документи електронно, се губи време, докато се направи връзка с НЗИС системата. Понякога става бързо, но понякога нещо се бъгва и се налага да затварям програмата и да я отварям отново. Всичко това е загуба на ценни минути. Прекалено зависими станахме от софтуеристите и трябва да се съобразяваме не с медицинската целесъобразност, а с някакви рамки, дадени ни от програмистите, вероятно подадени им от МЗ.

Към днешна дата имате ли проблеми с издаването на направления - за консултация или за изследвания?

Имам проблем - не знам как да го нарека обаче, може би системно-регионален. Какво имам предвид? Едни специалисти искат направленията да са на хартия - така че спестяване, включително и на тонер, не се получава. Други пък искат да са снимани на телефона на пациента, което за нас е по-удобно. Само че трябва да гадаем кой по какъв начин предпочита. На програмата „Нисет“ специалистите виждат направлението само с ЕГН-то на пациента. Защо НЗОК не изиска от всички програмисти да бъдат точни и да не се получават множество варианти? Законът не е ли един за цяла България!


Искат направленията за изследвания и рентген задължително да са на хартия, плюс 

Д-р Невин Садъкова
д-р Невин Садъкова

кодовете на изследванията. Къде е тук електронизацията не разбирам?! Би трябвало само с ЕГН на пациента да се получава информация за всичко, каквото сме качили в НЗИС.

Имате ли случаи, при които пациенти са връщани от специалист заради невъзможност да достъпят направлението? 

Да, имала съм случаи при направления за рентгенографии. Единият - за раменна става, а другите два случая - за гръбначни прешлени. При разговор с ИО ми беше казано, че кодовете не са подадени от НЗОК към тях и затова не са вкарани в системата. Ще го направят, но не се знае кога. Пациентите ми си платиха графиите.

Получихте ли навреме указанията за работа със системата?

Указанията получих на 1 юни сутринта, когато отидох на работа. Направих актуализацията и започнах да работя. Само че месец преди това програмистите на „Данина“ бяха пуснали демоверсия, за да свикнем с електронното изпращане на амбулаторни листове и имунизации.

Подкрепяте ли искането на Лекарския съюз електронните документи към НЗИС да могат да се изпращат със задна дата този месец?

И не само. Аз искам до предаване на отчета за месеца да можем да правим корекции, защото 50% от пациентите се бавят с връщането на обратната информация от изследвания и амбулаторни листове от специалисти, а така листът не може да бъде обработен напълно. В противен случай ще се налага да пускаме листове за административни посещения и това пак не е икономия на ресурси, време, нерви. Не знам и по какъв начин ще вкарвам вече пуснато с направление изследване. Това никой не го отчита и не ни се разяснява.

През този месец здравноосигурените могат да се запишат при нов семеен лекар. Кога такъв нов пациент в листата Ви може да получи направление за специалист или лаборатория?

Едва след като съм го предала в РЗОК и те са го обработили. Това значи след 10.07.2022 г.

COVID пандемията позатихна. Всеки ден обаче се регистрират нови случаи. Според Вас трябва ли да се разреши отново на личните лекари да издават безплатни направления за изследване за COVID-19 с PCR тест?

Би трябвало, имала съм съмнение за инфекцията при двама души, но поради това, че трябваше да си платят изследването, те не пожелаха да се тестват. Аз ги лекувах като за COVID, но неофициално, което не е редно. Регистрирах ги като ОРЗ. Добре, че бяха леки случаи. Всъщност не съм сигурна дали тази диагноза щеше да се потвърди.

Правите ли все още списъци за имунизиране на пациентите срещу COVID? Има ли към момента възможност за поставяне на трета и четвърта бустерна доза на хора, които вече са ваксинирани при Вас?

Нито един мой пациент не е изявил желание от април насам. Ако наесен COVID инфекцията се пробуди, може би тогава ще има пак желаещи.

 

Д-р Садъкова е сред най-активните медици в платформата. Миналата година тя стана носител на отличието „Лекар/фармацевт, препоръчан от CredoWeb". Повече за инициативата четете ТУК!

Коментари

Лекар съм в клинична лаборатория.От НЗОК казаха,че пациента трябва да идва за изследване с разпечатано електронно направление или ако няма такова ние да

 го разпечатаме,след което пациентът се разписва върху него,аз го подпечатвам и също го разписвам,при условие,че вече е подписано от мен с електронен подпис,слагам дата и т.н. и го съхранявам в лабораторията 5 години.Това е пълно безумие!Нищо не се промени,стана по-зле, като прибавим и бъгването в НЗИС да "живее"така нареченото електронно здравеопазване!Чудно,че в аптеките никой не кара пациента да се подписва,че си е взел лекарствата.А дали съхраняват на хартия за 5 години разпечатани електронни рецепти с подпис на пациента и т.н.?