Публикация

Как да контролираме алергиите на работното място?

Как да контролираме алергиите на работното място?

Алергиите на работното място могат да повлияят на продуктивността на служителите, алармират експерти

 

В началото на юли отбелязваме Световният ден за борба с алергиите. Инициативата е на Световната организация за борба с алергиите и вече 17 години повишава информираността за алергичните заболявания и тяхната превенция. 

 

През последните 20 години се наблюдава сериозен ръст в броя на алергиите. Изследвания сочат, че те са най-разпространените хронични заболявания в Европа. Повече от 20% от хората с алергии живеят всеки ден, борейки се с тежка инвалидизираща форма на своето заболяване и страха от възможно усложняване - астматичен пристъп, анафилактичен шок или дори смърт, причинена от алергична реакция. 

 

Алергиите могат да се проявяват не само като кихане и сърбеж на очите. При силно застрашените хора, дори най-малката следа от алерген може да предизвика симптоми, които могат да варират от леки до животозастрашаващи (фатални). 

 

Агенти, причината за алергиите - навсякъде около нас

 

В същността си алергиите представляват свръхчувствителност на организма към дадено вещество. Те не могат да бъдат излекувани, но могат да бъдат контролирани. Затова е важно този контрол да бъде осъществяван навсякъде - на работа, вкъщи, в градския транспорт, на обществени места. 

 

На работното си място служителите са изложени на редица агенти, които могат да станат причина за алергични заболявания. Често срещани агенти на работното място са: прах, плесен, миризми, смоли, химикали, храни, латекс и т.н. 

 

Често срещани алергии на работното място

 

Сред най-често срещаните алергии на работното място са: 

Астма, кожни и респираторни алергии, алергии към кожни у каучукови продукти, дерматит и др. 

 

По-застрашени са хората, работещи в следните индустрии: 

 

  • Здравеопазване 
  • Фризьорство и козметика
  • Почистване
  • Строителство
  • Преработка и опаковане на храни 
  • Производство и автомобилостроене 
  • Също така и всички, работещи с животни и животински продукти.


Служителите в тези сектори са контактни с редица естествени и синтетични продукти, химикали, бои, миризми, което увеличава риска от получаването на евентуална неблагоприятна алергична реакция.

 

Необходимо е работодателите да се съобразят с алергиите на своите служители и да им осигурят безопасни и здравословни условия, които да не затрудняват работния им процес и респективно да предотвратят възможни усложнения. 

 

Несъмнено работниците също трябва да се грижат разумно сами за здравето си на работното място и да контролират алергиите си, предприемайки стъпки в своя защита, първата от които е да уведомят работодателя за проблемите си. 

 

Как работодателите могат да помогнат на служителите с алергии?

 

Важно е работодателите да обръщат повече внимание на служители, които имат установени алергии, за да установят сериозността им и да изключат от средата потенциалните отключващи фактори. Един от най-добрите начини за превенция са редовните профилактични медицински прегледи или назначаване на конкретно лечение. 

 

Поддържането на чистота в помещенията е от ключово значение. Добре е да се насърчават служителите да почистват редовно работните си места, за да се намалят праха и плесените.

 

Важно е работодателите да имат готовност да правят разумни корекции като преместване на работното място, осигуряване на специфично оборудване, търсене на алтернативна позиция и политика, предотвратяваща замърсяване и отключващи алергиите фактори.

 

Експертите препоръчват да се обмисли обща политика, свързана с алергените и/или клаузи в договора на алергичния човек, които да очертаят задълженията на служителя да се грижи за своето здраве и безопасност.

 

Експерти по безопасност и здраве при работа от ЛОТ-КОНСУЛТ, сочат, че обученията и социалните програми гарантират изпълнението на знакови задължения като осигуряване на първа помощ и използване на животоспасяващо оборудване. Насърчаването на обученията по безопасност и здраве в компаниите е важно, защото по този начин служителите изграждат взаимоотношения и трудови навици, базирани на здравето. Тези навици могат да се окажат от жизненоважно значение. 

 

Коментари