03.12.10
CredoWeb
CredoWeb
Компания

Преходът между сезоните вреди на храносмилането

Преходът между есента и зимата носи на много хора дискомфорт, свързан с тежест, спазми и дори болки в корема. Това става понякога причина за дълго обикаляне по лекарските кабинети, кръвни и образни изследвания, които в крайна метка не установяват конкретно заболяване.

И това е логично, когато става въпрос за така наречените функционални нарушения на храносмилането, които са много разпространени. Те се дължат на различни причини - индивидуална непоносимост към дадени храни, претоварване на стомаха с голямо количество разнородни ястия и напитки, консумация на груби храни. Но не са малко и хората, които по конституция, по рождение, имат по-чувствителна храносмилателна система, склонност към спазми или пък към по-бавен пасаж.

До голяма степен значение има и типът нервна система, защото тя регулира всички процеси в организма. Важното е при поява на оплаквания от страна на стомашно-чревния тракт първо да се направи консултация с гастроентеролог, защото само професионалист може да разграничи органичните заболявания от функционалните смущения. Но дори когато е сигурно, че не става въпрос за конкретна болест, трябва да е вземат мерки за преодоляването на дискомфорта в корема. Защото хората с функционални храносмилателни роблеми са с намалена трудоспособност поради оплакванията, които смущават всекидневната им активност. На първо място всеки трябва да намери онзи хранителен режим, който му понася най-добре.

Общовалидното е намаляване на количеството приета храна за сметка на броя на храненията, от каз от обилните късни вечери (след 18 ч.) и ограничаване на алкохола до европейското разбиране за нормални количества - 1-2 чаши вино или 50 милилитра твърд алкохол. Важно е да се избягва менюто тип „бързо хранене” на крак, защото то може да причини не само функционални, но и други проблеми, като гастрит и констипация. Приемът на течности през есента и зимата обикновено се намалява поради липсата на субективно усещане за жажда. Но това е измамно.

Организмът и през този сезон се нуждае от вода - поне литър и половина дневно. Освен това в аптечната мрежа има продукти на природна основа, които са много ефикасни при функционални храносмилателни нарушения без опасност от каквито и да било странични действия. Затова препарати като „Комфортекс” могат да се употребяват без лекарско предписание. Този продукт е съчетание от 5 индийски доказани билки, които в своята съвкупност имат ефект против излишните газове в храносмилателния тракт, против спазмите и болките. Освен това подпомага храносмилателните органи да отделят необходимото количество ензими за преработването на храната.

Така по естествен път се постига много добър контрол върху оплакванията. Обичайният прием е по две капсули три пъти дневно след основните хранения. Препаратът е подходящ и за деца над 12-годишна възраст с функционални храносмилателни нарушения. Двигателният режим има съществено значение за дейността на храносмилателната система. Прекарването на деня в седящо положение, а вечерта на дивана пред телевизора е сериозен фактор за коремния дискомфорт. Осигурете си поне 30 минути бързо ходене на ден, а един път седмично и по-голямо натоварване - излет в планината, плуване, спортни игри на открито.

Сигурно за много хора звучи банално, но пушенето действа токсично и на храносмилателната система. Най-общо това се дължи на спазъм и увреждане на малките кръвоносни съдове, които снабдяват с кислород и хранителни вещества стомаха и червата. Затова избягвайте не самолично да палите цигара, но и да престоявате в за димени помещения. Кафето в умерени количества не пречи, но не трябва да се пие на гладно.

Мнения