Публикация

Лекари и пациенти общуват все по-често онлайн, ето любимите им инструменти 

Лекари и пациенти общуват все по-често онлайн, ето любимите им инструменти 

📊 Близо две трети от лекарите имат категорично желание да използват по-активно дигитални инструменти в работата си с пациенти. Нагласите им натежават все повече към записване на часове онлайн и осъществяване на дистанционна консултация. Въпреки това част от тях все още не са направили необходимите стъпки, за да дигитализират работата си с пациенти.  


За да проучи по-детайлно нагласите на лекари и пациенти по отношение на новите онлайн дигитални услуги, CredoWeb проведе две отделни анкети – с лекари и с пациенти. Въпросниците са попълнени онлайн през периода август-септември 2022 г.

  
В анкетата за медицинските специалисти са се включили 229 души, като повечето (127) работят в доболничната помощ. Основният въпрос към тях е: Смятате ли, че комуникацията Ви с пациенти може да бъде подобрена в онлайн среда?, но участниците дават мнението си още по отделни, конкретни допълнителни въпроси.  


В анкетата за пациенти отговори са дали 416 души. Те също харесват възможността да запишат час онлайн и приветстват новите форми на общуване с лекуващите ги специалисти като:

  • онлайн видео чат;
  • обмяна на документи;
  • възможност да получат допълнителни напътствия за терапията си.  

Все повече лекари ползват онлайн календар и видео чат за преглед 

Над половината от всички включили се в анкетата медицински специалисти казват, че споделят със своите пациенти дигитални материали, свързани с лечението. Най-популярните дигитални инструменти сред тях са онлайн календар с опция за записване на час. Все повече привърженици печели и комуникацията в чат с опция за изпращане на медицински документи. Въпреки положителното отношение към тези нови технологии към момента над половината анкетирани медици (64%) не използват онлайн календар за записване на часове с пациенти. 


Почти половината все пак споделят, че биха се възползвали от възможността да провеждат онлайн консултации или вторични прегледи чрез виртуален кабинет (т.е. онлайн видео разговор с пациента). Тази възможност среща повече подкрепа сред лекарите в болничната помощ, а тези от доболничната са по-резервирани.  
Анкетата разкрива, че на медиците не им достига времето, за да поддържат добра комуникация с пациентите си след преглед или по време на продължително лечение. При специалистите от доболничната помощ това е по-изявено, макар че разликата с останалите лекари не е голяма.   


Мнозинството от докторите разбират предимствата на дигиталните инструменти и споделят, че биха се възползвали от възможността предварително да прегледат документите на пациент, записан за преглед или хоспитализация. За целта са готови да използват онлайн комуникация с него. 


Приблизително толкова са и тези, които признават, че новите технологии могат да помогнат, като дадат повече възможности за обсъждане на пациентски случаи с други колеги. Две трети от анкетираните предпочитат дискусии с колеги със сходна на тяхната експертиза, а половината биха обсъдили случаи с колеги, които имат различна експертиза.  

Пациентите искат повече онлайн комуникация с лекарите 

Пациентите от своя страна също търсят все по-често възможност за онлайн комуникация с медицинските специалисти. Половината от тях по-често посещават държавни болници, а другата половина е поравно разделена между частни болници и медицински центрове. Любопитното е, че пациентите дават на практика еднаква оценка на комуникацията си с лекарите в различините лечебни заведения – средно 6 от 10 точки.  


Намирането на точния специалист и свързването с него е най-голямото предизвикателство според резултатите от анкетата (35%). Общуването с лекарите след прегледа, както и обменът на документация с тях затрудняват в по-малка степен, но все още са предизвикателство.  


Онлайн записването на час за преглед определено е най-популярната дигитална услуга, свързана със здравето, която пациентите ползват. 58% са категорични, че ползват и биха ползвали тази опция, когато е налична. Едва един от 5-има признава, че няма да си запише час по интернет, дори да има такава възможност.

  
По-лесен достъп до специалист в болница, виртуален кабинет с опция за видео разговор и получаване на допълнителни материали, свързани с лечението, биха привлекли 14-15% от хората. Две трети от анкетираните биха се присъединили към група в интернет, ако там могат да получат съвети за заболяването си от доказани специалисти.  


Интересно е, че 70% от пациентите биха се възползвали от възможността за онлайн комуникация с лекаря си преди или след същинския преглед при него. 28% са избрали „не“ за отговор, а 2% се колебаят.  

 

Автор Илияна Ангелова

Коментари