Публикация

Пациентски организации: Потребителската такса да отпадне напълно

Пациентски организации: Потребителската такса да отпадне напълно

Дни след като общопрактикуващи лекари се обявиха за промяна в потребителската такса, от пациентски организации „Заедно с теб” настояха таксата да отпадне напълно.

 

В момента се обсъжда таксата за посещение при личния лекар да е между 5 и 8 лв. или да се върне първоначалният вариант да е 1% от минималната работна заплата. Сега тя е 2.90 лв. и не е променяна повече от 10 години. Пациентите обаче са категорично против увеличението.

С какви аргументи излизат? Публикуваме позицията на организации „Заедно с теб” без редакторска намеса:

До Пациентски организации „Заедно с теб” се обърнаха много разтревожени пациенти, които се притесняват от искането на някои лични лекари потребителската такса да бъде увеличена.


Според изказвания на лични лекари в публичното пространство потребителската такса не изпълнява функциите, заради които е въведена. Те считат, че основната ѝ функция е да регулира потока от пациенти и да предпазва здравната система от свръхползването на услуга.


Според нас това е безотговорност към общественото здраве. Всички искаме да имаме по-добро здраве и респективно да се харчат по-малко средства за здравеопазване, но тези лични лекари искат ограничение в доболничната помощ, което носи голям риск за пациентите. Управляващите често говорят за обръщане на пирамидата и осигуряване на по-добра доболнична помощ, а това е в противоречие.


Според лични лекари втората основна функция на потребителската такса е те да получат допълнителното заплащане. Ясно е, че множеството услуги, покривани от НЗОК, са далеч от пазарните цени, те са по-ниски. Но защо това да става на гърба на пациентите?


Всяка година личните лекари получават увеличение на средствата от НЗОК - капитация (безусловна месечна сума за всеки записан пациент, независимо дали посещава кабинета), заплащане на прегледи по програми за детско и майчино здравеопазване, профилактичните прегледи, специализирани прегледи на диспансеризирани пациенти и т.н. Това показват цените за закупуваните от НЗОК дейности в първичната извънболнична медицинска помощ в Национален рамков договор, който се подписва и от БЛС.


И не на последно място от проведена анкета сред гражданите за увеличение на потребителската такса се виждат критични и негативни нагласи към лекарите, което допълнително допринася за повишаване на напрежението между лекари и пациенти.

Заради всички тези доводи и на основание Конституцията на Р България Пациентски организации „Заедно с теб” настояваме потребителската такса за пациентите да отпадне напълно.

 

Извадка от Конституцията
Чл. 52. (1) Гражданите имат право на здравно осигуряване, гарантиращо им достъпна медицинска помощ, и на безплатно ползване на медицинско обслужване при условия и по ред, определени със закон.

 

С уважение: Пенка Георгиева


Пациентски организации „Заедно с теб”


Асоциация за репродуктивно здраве, бременност и грижи за децата „Усмихни се”


Алианс на трансплантираните и оперираните АТО „Бъдеще за всички”


Асоциация на пациентите със сърдечно-съдови заболявания

Прикачени файлове

Uvelichenie_Potrebitelska_taksa_Patients_Organizations.pdf

Коментари

Радвам се че има мислещи хора които наричат нещата им с истинските имена. Например: "Ясно е, че множеството услуги, покривани от НЗОК, са далеч от пазарните цени, те са по-ниски."  Да това е тъжната истина в България. Значи обяснено на елементарно ниво един хлебар произвежда хляб със себестойност 1 лев а държавата му го купува за 80 ст. Остава да си зададем въпроса защо това е така? Има много причини. Една от тях е размера на здравната осигуровка. Моите лични впечатления са че за преобладаващото болшинство от работещите хора е еквивалентна на 20-30 евро.  Да тъжно е. Особено след като лекарствата и мед. консумативи са на европейски цени. Съвременна медицина се прави със сериозен финансов ресурс.  В държавите от ЕС които се опитваме да стигнем тя е над 100 евро. Във Великобритания минималната здравна осигуровка за един млад човек е 150 паунда. Въпреки това в условията на нашата здравна система един пациент за един ден може да бъде прегледан от личния лекар, консултиран от специалисти и хоспитализиран. Това е нечувано за тези здравни системи към които се стремим, особено тази във Великобритания.  Но ние не забелязваме какво имаме. Така че с пълно основание твърдя че българският пациент получава по-добро качество на услугата отколкото заплаща. На един английски пациент никога няма да му дойде на ума при хрема или температура под 38 да търси доктор. Докато тук за българския пациент това са едва ли не спешни състояния, които непременно трябва да се прегледат от лекар и такива пациенти правят над 80% от натовареността на личните лекари.  Това се нарича свръхпотребление на здравни услуги. Ето защо е потребителската такса. За да ограничи точно това свръхпотребление и за да даде възможност да се обърне адекватно внимание на истински нуждаещите се. Така че за тези които им се вижда висока тази такса, другия вариант е повишаването на здравната осигуровка. Явно системата е недофинансирана и дофинансирането трябва да дойде директно пак от нас данъкоплатците или индиректно от държавата, която финансираме пак ние. 

Щом си стиснат ръцете традицията от китай и тази на Рим, нещата ще потръгнат към усъършенстване на диагностиката и билколечението.

Здравето на човека следва да бъде основна грижа на Републиката, смисъл и съдържание на цялата и политика. Без такси -на заплата

Не таксата е проблем! А квалификацията на медицинските специалисти!