Публикация

Каква да е потребителската такса при лекаря - мненията на медицински специалисти

Каква да е потребителската такса при лекаря - мненията на медицински специалисти

Трябва ли НЗОК или някое социално ведомство да заплаща потребителската такса за преглед при лекар за пациентите, които в момента са освободени от тази такса? Това е основният въпрос, който медицинските специалисти в CredoWeb обсъждат във виртуална дискусия. Темата е „Каква потребителска такса при лекаря е реална, допустима и справедлива“. Повечето са единодушни, че е необходимо здравната каса или социалното министерство да започнат да покриват пълната сума за социалните групи, като децата, пенсионерите, хора с увреждания и др.  


Ето някои от мненията на медиците. 

НЗОК да плаща за всички освободени от такса 

„Според мене е много важно НЗОК да поеме заплащането на всички потребителски такси за освободените от тях пациенти. Иначе не тя ги освобождава, а самият лекар и то за своя сметка.  Ако не е в състояние да ги покрие - да преосмисли освобождаване само на социално слаби пациенти, за които да може да плати. Много от освободените от такса за заболяване са работещи и не са социално слаби.  СИМП  преглежда основно тежко болни хора, освободени от такси, като често при тях се налагат повече от заплащаните от НЗОК 1 първичен и 1 вторичен преглед. Според мене разумна цена за потребителска такса, която да не затруднява финансово пациентите, е 4 лв.  - при положение, че НЗОК най-после поеме заплащането за тези, които сама решава да освободи. Нямам нищо против да отпадне таксата, ако НЗОК я добави към цената на прегледа. За СИМП таксата играе роля на коректор на недофинансираната стойност  на специализирания преглед, изискващ закупуване и поддържане на скъпа апаратура често с бърза амортизация, консумативи, повишени заплати на персонала, отопление и т.н. Не мисля, че СИМП желаят чрез нея да ограничат достъпа на пациенти - ние нямаме друг приход, освен от прегледи“, коментира ендокринолог от Сливен. 

Таксата да бъде 1% от минималната работна заплата 

Повечето лекари са единодушни, че потребителската такса трябва да бъде такава, както е замислена първоначално, а именно 1% от минималната работна заплата. В тон с публичните изказванията през последните няколко дни на политици и представители на съсловни организации, че тя може да бъде точна сума, която е по-голяма от сегашната 2.90 лв., има посочени и различни числа, вариращи между 4 и 20 лв. Тези цифри обаче трябва да се индексират при всяка една промяна на минималната работа заплата, казват лекарите. Има и коментар на общопрактикуващ лекар от Пловдив, че дори потребителската такса да остане 2,90, тя трябва да е за всички. Педиатър от Габрово предлага да има възможност всеки лекар да определя размера на таксата по свое усмотрение.  

Държавата да плаща за пенсионерите 

Хирург от Сливен пък казва, че таксата за посещение при специалист може да е 1% от минималната работна заплата, а тази при ОПЛ – 0,5%. По думите му държавата според възможностите си, трябва да поема от 50% до 80% от таксата на пенсионерите. Може да се освободят само пациенти като деца, военни инвалиди, участници във войните, бременни жени, ученици до 18 години и лица с трайна неработоспособност над 71%. Мнението му е оспорено от общопрактикуващи лекари, които отбелязват, че при тях 90% от прегледаните пациенти в момента са освободени от такса.  

Да има различни такси - за преглед, за рецепти и медицински бележки 

Интересно предложение прави специалист по акушерство и гинекология от Бургас, който казва, че може да има различни такси за преглед или други медицински услуги - за рецепти, за медицински бележки, издаване на документи или консултация след  изследвания.

  
„Всеки пациент, потърсил лекарска помощ и обслужен трябва да заплаща потребителска такса, издава му се касов бон и ако има ТЕЛК над 71% да му връщат парите от социалните! Същото важи и за децата, които 23 год. ги обслужваме безплатно! Децата са на родителите и на държавата, а не на доктора. Ние не сме държавни работници, не ползваме никакви права, а сме частни фирми. Даже не получаваме пари за клас прослужени години, а не е едно и също да си начинаещ лекар и лекар с трудов стаж 30 години“, казва общопрактикуващ лекар от Хисаря. 

Плавно повишаване на таксата на няколко стъпки 

В дискусията председателят на парламентарната здравна комисия доц. Антон Тонев напомня, че потребителската такса е замислена като форма за co-payment - вид доплащане, с което да се саморегулира желанието за ползване на услуга, за да не се стига до свръх-употреба. Според него трябва да има плавно повишаване на таксата, което да стане на няколко стъпки.  


Сред неговите колеги обаче преобладава мнението, че таксата няма за цел да регулира потока на пациенти, към кабинетите, а има дофинансираща функция. Медиците отбелязват, че без тези пари заплащането им би било прекалено ниско и не би покрило разходите им. Те напомнят, че през последните години цените на режийните, като ток и вода, са се вдигнали многократно, увеличени са и данъците.  

Поне 5000 лв. за оборудване на кабинет на общопрактикуващ лекар 

Бивш общопрактикуващ лекар от Златица разказва, че за да оборудваш една практика са необходими минимум 5000 лв. за консумативи, като хартия, ЕКГ, такса на фирмата, която е предоставила медицински софтуер, таксите за ток и вода, заплата на медицинска сестра, осигуровки и др. Освен това лекарите плащат и наем за помещение. Негов колега от Гоце Делчев напомня, че капитацията е 1.50 лв. на пациент.  


„1000 х1.50 са1500лв. - не можеш да платиш заплатата и осигуровките на сестрата! Едно кафе на месец за един пациент“, отбелязва той.  

Всички мнения по темата можете да видите в дискусията „Каква потребителска такса при лекаря е реална, допустима и справедлива“. 


Автор: Бойко Бонев 

Коментари

Това се договаря между БЛС и НЗОК! И пациента няма отношение към въпроса! НЗОК е длъжна да си поеме ангажимента да я заплаща! След като един индивид вече се е осигурел Здравно и вече си е платил!