Публикация

Как лекарите да говорят с пациентите за ваксини

Как лекарите да говорят с пациентите за ваксини

Начинът, по който лекарят разговаря с пациентите, може значително да повлияе върху вземането на решение по отношение на ваксините. Това обяви Момчил Баев, дм, доктор по социална медицина по време на уебинара „Мултидисциплинарен подход във ваксинопрофилактиката“. Събитието се проведе на 26 април в CredoWeb и е достъпно за всички медицински специалисти, регистрирани в платформата. Правилният комуникационен и психологически подход повишава значително шансовете за добро ваксинационно покритие.

 

Изготвен е наръчник за медиците, които работят на първа линия, общопрактикуващите лекари и студентите, съобщи Баев. Документът е разработен от Фондация „Астра Форум“ и има за цел да подобри комуникационните умения на медиците, когато са изправени пред въпросите и страховете на пациенти и родители относно имунизациите. В помагалото са включени голям брой примери от лекарската практика, полезни съвети и стратегии за преодоляване на пречките пред рутинната ваксинация.

„По време на пандемията видяхме, че заради дезинформация и противоречиви послания имаме отлив в доверието към ваксините и професионалистите, ангаирани с имунопрофилактика. За съжаление тази негативна тенденция се запазва и имаме изоставане в приложението на Националния имунизационен календар“, каза Баев.

Специалистът представи примерен

подход, който да облекчи работата на лекарите, как да общуват с пациентите

Той се нарича „Мотивационно интервюиране“ и е познат на лекарите в областта на психичното здраве. СЗО тества и доказва, че методът работи и при колебание за ваксинация. Използват се стъпки като:

  • отворени въпроси,
  • рефлексивно слушане,
  • извеждане на плюсове и минуси за промяна на поведението,
  • установяване доколко тази промяна е важна за родителя,
  • обобщение и разговор.

За пациента в важно да осъзнае, че мнението му се зачита и лекарят го изслушва, а също така и че разговорът не е приключил при отказ от ваксина. Така при колебания в бъдеще пациентът ще има шанс отново да поговори с медика по темата. Същевременно

този модел не натоварва работата на лекаря, а му задава стил на общуване по темата 

Част от съветите към медицинските специалисти са следните:

  • Поискайте от родителя да сподели своите притеснения.
  • Искайте разрешение, за да споделите информация, защото родителят вече може да има оформено мнение.
  • Представете информация и факти, за да промените гледната точка на родителя.
  • Направете съобразена с личността на родителя препоръка за ваксиниране.

Важно е лекарят да потвърди, че разбира притесненията на пациента, но без да осъжда неговите разбирания. След това може да сподели собствения си експертен опит и познания за ваксинирането. Човек обикновено реагира много положително, когато медикът споделя своя личен опит. Необходимо е да опишат научните открития в областта на имунизациите, но те трябва да бъдат придружени от обяснения, за да се засегне емоционалната страна на пациента.

 

Мнението на пациента може да бъде повлияно ако лекарят му даде информация за рисковете, до които води отказът от имунизация. Баев съветва специалистите да бъдат упорити и да препоръчват горещо имунизацията, но да избягват конфронтацията.

 

Подробности по темата можете да видите в дискусията „Мултидисциплинарен подход във ваксинопрофилактиката“, част от инициативата “Училище за ваксини”.

 

Автор: Бойко Бонев

Коментари